RX Antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
R65057
Berichten: 36
Lid geworden op: 08 mei 2023, 04:24

RX Antenne

#1 Bericht door R65057 »

Ik heb een Icom 7300. In afwachting van de installatie van mijn TRX HF-antenne wil ik een ontvangstantenne kopen om CW wat op te frissen. Welke RX antenne raden jullie aan? Kan een RX-antenne in de shack of moet die buiten opgesteld worden? Budget 100-150€.

_PD2CW_
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 aug 2023, 22:38

Re: RX Antenne

#2 Bericht door _PD2CW_ »

Dag, ik ken je situatie niet maar misschien is een Endfed wel een optie. Heb je meteen een extra antenne beschikbaar wanneer je TRX-antenne (welke dat ook moge zijn) gemonteerd is.

Gr. Martin.

R65057
Berichten: 36
Lid geworden op: 08 mei 2023, 04:24

Re: RX Antenne

#3 Bericht door R65057 »

Dag Martin,

Endfed heb ik, moet nog gemonteerd worden en dat zal pas rond april zijn...

Grt

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: RX Antenne

#4 Bericht door TheoP »

https://www.vandijkenelektronica.nl/pro ... -30-mhz-3/

Of eentje bij Alibaba opzoeken, altijd goed voor ontvangst.

Theo

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: RX Antenne

#5 Bericht door PA3DJS »

Vermoedelijk heb je wel de nodige electro- en elektronica-apparatuur in huis. Je antenne binnen is zeer waarschijnlijk garantie voor een hoop ruis/storing.

Je hebt een eindgevoede antenne. Als je aan het kassie (waar die transformator in zit) gewoon eens eens stuk draad van 5 meter bindt en dat achter in de tuin (indien aanwezuig) ophangt, heb je voor RX al een begin. De coax laat je over de grond naar binnen lopen. Als je bekend bent met mantelstroomfilters, zet er dan een mantelstroomfilter tusssen. Dat kan waar je naar binnen gaat, maar ook een aantal meters van het kassie van de eindgevoede antenne vandaan.

Je kunt experimenteren met de orientatie van de draad. Die draad hoeft niet precies recht te lopen (een paar bochten is dus geen probleem).

Voor dat even zou ik je budget mooi in de beurs laten voor iets anders leuks.

R65057
Berichten: 36
Lid geworden op: 08 mei 2023, 04:24

Re: RX Antenne

#6 Bericht door R65057 »

@PA3DJS

De volledige endfed zit nog in de doos
Nog geen kassie aan de muur dus :D

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: RX Antenne

#7 Bericht door PA2S »


R65057
Berichten: 36
Lid geworden op: 08 mei 2023, 04:24

Re: RX Antenne

#8 Bericht door R65057 »

@PA2S
Klopt maar dan heb ik niet de mogelijkheid om mijn 7300 te verkennen... :D

PH7R
Berichten: 1148
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: RX Antenne

#9 Bericht door PH7R »

Goede resultaten met MLA 30 plus bij alie.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

R65057
Berichten: 36
Lid geworden op: 08 mei 2023, 04:24

Re: RX Antenne

#10 Bericht door R65057 »

@PH7R
Heb dat al eens bekeken maar hoe hou je die loop mooi rond en recht? Ik bedoel, er is geen enkel steunpunt bovenaan de "cirkel".

_PD2CW_
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 aug 2023, 22:38

Re: RX Antenne

#11 Bericht door _PD2CW_ »

Je kunt de loop vervangen door een aluminium strip van de bouwmarkt met een lengte van 200 cm. Vervolgens bovenin de pvc pijp een sleufje zagen en loop daarin laten rusten. Afdekdop erop lijmen en klaar.

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: RX Antenne

#12 Bericht door PA2S »

R65057 schreef: 07 feb 2024, 18:13 @PA2S
Klopt maar dan heb ik niet de mogelijkheid om mijn 7300 te verkennen... :D
OK, goed punt. Dan zou ik beginnen met een ZESD antenne (ZESD = Zomaar Een Stuk Draad). Je hebt vast wel ergens een stuk draad liggen. Een meter of 10 is al prima. Buiten is beter dan binnen, maar als het meezit, kun je ook met een draad binnenshuis al het nodige ontvangen.

Je kunt ook een dipool maken van bijvoorbeeld luidsprekerdraad. Je kunt een deel van de dubbele draad aan elkaar laten vastzitten. Dat functioneert dan als transmissielijn. Je kunt het uiteinde dan aansluiten op een PL stekker. Technisch niet optimaal, maar wel geschikt voor een test.

Ik zou nooit geld uitgeven aan een koopding dat je later niet meer gebruikt.

Ik snap sowieso niet zo goed waarom men dure antennes koopt. Heel makkelijk om goede antennes zelf te maken, kost een fractie en als je vooraf een goed plan maakt, dan gaat het vrijwel zeker beter werken dan koopspullen.

In elk geval succes!

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: RX Antenne

#13 Bericht door PA3DJS »

R65057 schreef: 07 feb 2024, 17:28 @PA3DJS

De volledige endfed zit nog in de doos
Nog geen kassie aan de muur dus :D
Doosje openmaken, of is het een bouwpakket dat je nog in elkaar moet zetten?

Zoals PA2S aangeeft, je kunt ook een wat langere draad rechtstreeks op een coax aansluiten. Zorg wel dat je buiten voldoende coax hebt op de grond (als tegencapaciteit), zodat de kans kleiner wordt dat storing vanuit je huis via de cioaxmantel bij de antennedraad komt. Zoals aangegeven, dat kun je voorkomen/verminderen met een (breedbandig) mantelstroomfilter.

R65057
Berichten: 36
Lid geworden op: 08 mei 2023, 04:24

Re: RX Antenne

#14 Bericht door R65057 »

@PA3DS
Geen bouwpakket, kant en klaar van HyEndFed.
Zal niet beginnen peuteren om die transfo te openen met risico van waterinsijpeling achteraf...
Coaxkabel uitgemeten met analyser en is perfect (Aircell 7 met 5 ferrietkernen en SSB-connectors).
Nu enkel op zoek naar goede RX-antenne om ontvangst van CW te oefenen met mijn 7300 in afwachting van het grote werk :D

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: RX Antenne

#15 Bericht door PA3DAT »

Dipooltje maken, van schemerlampjes-draad, van dat tweelingdraad. 10m is genoeg, uit elkaar trekken en je hebt een dipool. Met een kroonsteentje aan de coax en klaar ben je. Kost vrijwel niets en je doet ervaring op.

Voorbeeldje: https://www.femma.nl/home/reizen/oberst ... tenne.html
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie