Antenne problematiek (GR5V jr)

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD2HVT
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 sep 2023, 13:28
Roepletters: PD2HVT
Locatie: JO21eu Hoogvliet RT

Antenne problematiek (GR5V jr)

#1 Bericht door PD2HVT »

Ik hoop dat hier wat amateurs zitten met GR5V jr ervaring.
Dit is mijn eerste antenne met ladderlijn maar ik loop tegen wat problemen aan.
Het probleem is dat ik de 40mtr goed krijg maar het vreemde is dat de 20 en 10mtr niet goed vallen.
Als ik meet en de 40mtr precies in het midden zet dan lopen 20 en 10 erbuiten alsof de antenne te kort is.

De antenne hangt niet volledig horizontaal (8mtr naar 5mtr hoog).
Links en rechts 770cm (met wat oversteek terug gevouwen) 300ohm ladderlijn van 530cm.
De balun (1:1) hangt/staat 85cm boven de grond op een houten paaltje gevoed door 20mtr MP hyperflex 7 .
(FT240-43 core met 12 wikkelingen PFTE links en rechts)

Als ik de 20 mtr band goed zet dan valt de SWR het laagst uit 1.18swr (de 40mtr is dan vrijwel onbruikbaar)
Momenteel heb ik de 40 mtr band goed staan en dan is de laagste SWR 2.10
Is het omdat mijn antenne te laag en schuin hangt of doe ik iets verkeerd?
Wat kan ik veranderen om de banden allemaal bruikbaar te maken?
Is er te spelen met de verhouding tussen de lengte van de ladderlijn tov de antennelijnen?

Ik heb de laaste VNA meting bijgevoegd.
Bijlagen
415163768_7007686899324472_5405781800116209894_n.jpg
Screenshot 2023-12-20 005642b.png
20231214_200143.jpg

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Antenne problematiek (GR5V jr)

#2 Bericht door PA0FRI »

Ik zou de antenne zo lang mogelijk maken en een goede antenne tuner gebruik aan het begin van de coaxkabel.
Verder de 1 : 1 balun over wikkelen tot een mantelsmoorspoel door de draden parallel op de ringkern aan te brengen
volgens de foto.
Bijlagen
Mantelstroom.jpg
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 269
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag

Re: Antenne problematiek (GR5V jr)

#3 Bericht door PH2X »

Hoi PD2HVT,

Ik heb een G5RV junior die ik gebruik tijdens vakanties. Soms kreeg ik een band niet getuned, maar dan lag het altijd aan de koppelingen. Ergens was een contact niet goed. Wat ik in ieder geval zou doen is de antenne volledig uitspannen. Dus geen bochten, hoeken, etc. In mijn situatie hang ik hem altijd als inverted-V. Een mast van 6 tot 10 meter in het midden en de uiteinden wat van de de grond, zeg 1,5 à 2 meter, symmetrisch opgehangen. De hoek tussen de twee ‘benen’ moet iig > 90° zijn (tophoek). In mijn opstelling gebruik ik een uitschuifbare glasfibermast in het midden en aan de uiteinden twee glasfibertentstokken, die van de dump. De lintlijn komt niet in de buurt van metalen objecten. Balun BU55 en direct daarachter een atu (ha-705, icom) met daaraan een coax naar een icom ic-705. Van de zomer zo opgesteld in Denemarken, en altijd volledig uitgespannen. Werkte prima (tot storm Hans de verbinding met de balun deed afbreken). Overigens de breuk kunnen herstellen na bezoek aan een soort bouwwinkel. Fijne antenne.

Edit: ik zie jouw situatie en begrijp dat je ruimte beperkt is. Als je kunt, probeer de antenne dan eens ergens buiten waar je de ruimte hebt. Als dat een goede swr geeft, weet je dat de antenne goed is.
•--- Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Antenne problematiek (GR5V jr)

#4 Bericht door PA3DAT »

Hoe heb je dat terugvouwen gedaan? Echt terug langs de draad zelf? Want dan heeft dat hetzelfde effect als inkorten.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PD2HVT
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 sep 2023, 13:28
Roepletters: PD2HVT
Locatie: JO21eu Hoogvliet RT

Re: Antenne problematiek (GR5V jr)

#5 Bericht door PD2HVT »

bedankt heren voor de reacties,

@PA0FRI . De balun is idd gewikkeld als een mantelstroom filter.
Afbeelding

@PH2X. Ik heb idd zeer beperkte ruimte. liefst zou ik een 40mtr dipool plaatsen maar dan zou ik over de openbare weg moeten gaan spannen.
Als inverted V ophangen gaat nooit niet lukken gezien mijn buren hun onvrede al hebben geuit over de 5mtr hoge fiber mast die er nu al staat. :(

@PA3DAT. De uiteindes zijn strak omgevouwen en tegen de draad getaped. (op de foto is het nog net zichtbaar)
Ik heb ook geprobeerd zonder het terug vouwen (dan verschuiven alle banden gelijk. er veranderd niets onderling)

---
Liefst heb ik natuurlijk de antenne beter "resonant" alvorens ik naar een externe ATU grijp.
Zijn de LDG automatische antenne tuners goed, of kan ik beter kijken naar een handmatige tuniger (of bouwen?)
Ik heb al eens zitten kijken naar de LDG AT-600pro II met het oog op de toekomst.

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 269
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag

Re: Antenne problematiek (GR5V jr)

#6 Bericht door PH2X »

Dat terugvouwen is inderdaad hetzelfde als inkorten, zoals PA3DAT zegt. Is het niet mogelijk om de uiteinden van de draden onder een hoek weg te spannen?

Andere optie is: een HyEnd 3-bander(10/20/40) plaatsen. Heb je ook geen fibermast van 5 meter nodig.

https://www.hyendcompany.nl/antenna/mul ... meter#main

Die is 11,85 meter lang (tegen 15,4m voor de G5RV jr.) en past wellicht beter? Mocht je deze overwegen, dan ook een line isolator (mantelstroomfilter) plaatsen (mastje van ca 2,5m nodig):
https://www.hyendcompany.nl/tech_info#main

Uitleg line isolator:
https://www.hyendcompany.nl/tech_info#main
•--- Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
PD2HVT
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 sep 2023, 13:28
Roepletters: PD2HVT
Locatie: JO21eu Hoogvliet RT

Re: Antenne problematiek (GR5V jr)

#7 Bericht door PD2HVT »

@ph2x

Ik heb hiervoor een 3 bands endfed gehad. Die werkte met ontvangst prima echter met zenden kreeg ik enorme storing. Zelfs met een 800w mantelstroomfilter 2,5 meter achter de trafo veroorzaakte het teveel storing.
De gr5v heb ik gekozen omdat ik juist iets symetrisch zocht uit angst voor storingsoverlast.
Bijlagen
376267285_6613240272102472_3039316880101419872_n.jpg

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Antenne problematiek (GR5V jr)

#8 Bericht door PA3DAT »

En vouw je dan een stuk(je) terug aan één kant, dan is het een asymmetrische antenne geworden waarbij ook de onderlinge verhoudingen zoek zijn. En dan krijg je van die problemen met de SWR en de resonantie frequenties...

Je hebt er, elektrisch gezien, een stuk "afgeknipt".
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PD2HVT
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 sep 2023, 13:28
Roepletters: PD2HVT
Locatie: JO21eu Hoogvliet RT

Re: Antenne problematiek (GR5V jr)

#9 Bericht door PD2HVT »

Natuurlijk heb ik alles links en rechts gelijk gehouden. (het enige wat ik mij kan bedenken is eventueel invloed van het dak en het feit dat de antenne "sloped" hangt?) Voor de rest de antenne mechanisch links/rechts gelijk.

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Antenne problematiek (GR5V jr)

#10 Bericht door pe5t »

Ik denk dat de resonantiefrequentie van jouw G5RV door de geringe hoogte (en dus sterke koppeling met de aarde) nogal naar beneden is geschoven. Je hebt hem ingekort en toen werd hij ook voor 20 en 10 meter te kort. Je wordt door de hond of door de kat gebeten.
Als je met deze antenne verder wilt dan kun je hem beter optimaliseren voor 10 meter.
40 meter wordt dan wat slechter, maar de verliezen in je kabel zijn op 40 meter het laagst. Beter een swr van 6 op 40 meter dan op 10 meter.
Je gebruikt trouwens een kabel met niet meer dan 0,6 dB demping op 28 MHz. Een swr van 6 geeft op 28 MHz dan niet meer dan 1 dB extra verlies! Gebruik een tuner tussen je set en de kabel (ik neem aan de de interne tuner van de set een te klein bereik heeft).

Maar ook met de waarden die je nu meet zou het met een tuner aardig moeten werken. Mijn G5RV's waren wel eens minder fraai zelfs.

Gebruikersavatar
PA1SVM
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 apr 2009, 14:57
Locatie: Doorn

Re: Antenne problematiek (GR5V jr)

#11 Bericht door PA1SVM »

Hai PD2HVT,

In de onderstaande link heb ik wat meer uitgelegd over openlijn antenne's en deze afstemmen voor multiband gebruik.

viewtopic.php?p=181859#p181859

73, Sven

Gebruikersavatar
PA1SVM
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 apr 2009, 14:57
Locatie: Doorn

Re: Antenne problematiek (GR5V jr)

#12 Bericht door PA1SVM »

In de bijlage de excel om de lengtes te berekenen.

73, Sven
Bijlagen
IMAXGRA2.ZIP
(24.17 KiB) 33 keer gedownload

Gebruikersavatar
PA1SVM
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 apr 2009, 14:57
Locatie: Doorn

Re: Antenne problematiek (GR5V jr)

#13 Bericht door PA1SVM »

PD2HVT schreef: 20 jan 2024, 21:26 Links en rechts 770cm (met wat oversteek terug gevouwen) 300ohm ladderlijn van 530cm.
De balun (1:1) hangt/staat 85cm boven de grond op een houten paaltje gevoed door 20mtr MP hyperflex 7 .
(FT240-43 core met 12 wikkelingen PFTE links en rechts)

Wat kan ik veranderen om de banden allemaal bruikbaar te maken?
Is er te spelen met de verhouding tussen de lengte van de ladderlijn tov de antennelijnen?
Op de geplaatste foto zie ik 450 Ohm kippenladder en geen 300 Ohm.

Juist door te spelen met de lengte van de dipool en lengte kippenladder kan je op meerdere banden een lage SWR krijgen.

Een G5RV (2x 15,5m) is van huis uit GEEN multiband antenne, de junior ook niet.

Een ZS6BKW (2x 13,5m en 12,2m kippenladder) is dat wel. Als je 40/20 en 10 goed wilt maken zou je de G5RV jr moeten verbouwen naar een ZS6BKW jr.
Deze heeft de maten: 2x 6,75m en 6,10m kippenladder van 450 Ohm.

Suc6, Sven

Gebruikersavatar
PD2HVT
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 sep 2023, 13:28
Roepletters: PD2HVT
Locatie: JO21eu Hoogvliet RT

Re: Antenne problematiek (GR5V jr)

#14 Bericht door PD2HVT »

Sven, bedankt voor de info. Ik ga er vanavond eens op me gemak voor zitten.
Het klopt idd dat ik 300ohm ladder heb gebruikt. Ik snap ook niet hoe ik op 450 ohm ben gekomen.

ZS6BKW jr klinkt haalbaar.

Gebruikersavatar
PD8ME - Martijn
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 sep 2023, 14:06
Roepletters: PD8ME
Locatie: JO33mb

Re: Antenne problematiek (GR5V jr)

#15 Bericht door PD8ME - Martijn »

Als ik je foto bekijk gebruik je 450 Ohm ladder lijn maar heb je in de berekeningen rekening gehouden met 300 Ohm. Hij zal met gebruik van 450 Ohm dan iets korter uitkomen rond de 4,8m.

Het blijft altijd spelen met lengte van zowel de elementen als de ladderlijn. Beide zijn onderdelen van de gehele antenne. en de omgeving daarvan is van grote invloed. Mocht je idderdaad weten hoe groot die invloeden kunnen zijn dan kan je de antenne in een vrij gebied in een park ofzo gaan opstellen en dan metingen verrichten.

In elk geval suc6 ermee.

73, Martijn - PD8ME
Life to short for QRP? it's a mindset!

Plaats reactie