Aluminium camperdak (goede afstraler?)

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD0FEW
Berichten: 34
Lid geworden op: 28 aug 2023, 09:10
Roepletters: PD0FEW
Locatie: Groningen
Contacteer:

Aluminium camperdak (goede afstraler?)

#1 Bericht door PD0FEW »

Hallo,

Mijn Hymer camper van 6 x 2,50 meter heeft een omkleding van aluminium en binnenin is PU schuim en hout verwerkt.
De bedoeling is/was om een HF antenne op het dak te plaatsen, eventueel met zuignappen. (ik ga daar niet mee rijden)
Ik dacht hierbij aan een Atas 120a, omdat ik dan niet steeds het dak op moet om de antenne, voor een andere band, aan te passen.

Mijn vraag; heeft een, of dit, aluminium dak voldoende tegencapaciteit voor deze antenne?

Alvast bedankt voor de meningen/antwoorden.
Herman de Visser (PD0FEW)
It's not only power that you need.

on4avt
Berichten: 1506
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Aluminium camperdak (goede afstraler?)

#2 Bericht door on4avt »

Als je er niet mee rijd moet je dan iedere keer op het dak om die op te zetten en af te nemen. Een magneet gaat niet op aluminiun dak.
Bij mij staat die op de motorkap. Met een aardings kabel naar de chassis. Werkt goed.
Is maar ter info.
Of is bestaat een kipsysteem om de antenne plat te leggen.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Aluminium camperdak (goede afstraler?)

#3 Bericht door PA3DAT »

Geen fietsenrek achterop?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Aluminium camperdak (goede afstraler?)

#4 Bericht door TheoP »

PD0FEW schreef: 07 jan 2024, 15:43 Mijn vraag; heeft een, of dit, aluminium dak voldoende tegencapaciteit voor deze antenne?
Ja dit gaat zonder meer goed werken.

Theo

on4ged
Berichten: 340
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Aluminium camperdak (goede afstraler?)

#5 Bericht door on4ged »

Als die 6 x 2,5 m volledig aluminium is, en de eventuele verschillende segmenten goed (elektrisch) met elkaar verbonden zijn moet dit volgens mij wel voldoende zijn. Maar je zal dan wel een middeltje moeten verzinnen om de massa van de antenne aan dat aluminium te verbinden. Mijn (beperkte) ervaring met de ATAS120 is dat je toch een goed en ruim bemeten grondvlak verbonden moet hebben. Ikzelf gebruik daarvoor een reeks draden (meestal 8) als radialen in alle richtingen rondom uitgespreid. Meestal zal je wel vlug merken dat er met je grondvlak iets mis is (onvoldoende) als de antenne niet meteen of moeilijk begint af te stemmen of het helemaal niet doet. Maar ik maak me sterk dat het met de dakoppervlakte van je camper wel moet lukken, wel op voorwaarde dat dat alu verbonden is met de antenne. Hoe je dat zal moeten verwezenlijken heb ik geen idee van.
Zoals hier eerder iemand schreef van het fietsrek achterop weet ik niet of dat wel werkt, ik heb daar toch eerder wel twijfels over. De horizontale oppervlakte van zo’n rek lijkt me veel te klein, maar wellicht toch eens het proberen waard. De antenne op zich vastzetten met een antenenvoet op een zuignapsysteem hoeft geen probleem te zijn, als je maar een degelijke verbinding met het alu dak kan maken, of eer reeks radialen over je dak uitspreiden.
Een mogelijke oplossing is een antennevoet met PL aansluiting op het dak monteren en dan kan je die wel aan de massa verbinden met het alu dak. Maar dan moet je natuurlijk wel een gat in je camperdak boren. En of dat mogelijk is en/of je daar geen problemen met de XYL gaat krijgen is dan maar de vraag.
Benieuwd welke oplossing je gaat toepassen.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Gebruikersavatar
PD0FEW
Berichten: 34
Lid geworden op: 28 aug 2023, 09:10
Roepletters: PD0FEW
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Aluminium camperdak (goede afstraler?)

#6 Bericht door PD0FEW »

Oke OM's alvast bedankt voor de respons.

Voor ON4AVT; ik zet de antenne alleen op het dak, als we ergens voor langere tijd staan... anders span ik wel een EndFed.

Voor PA3DAT; ik heb een fietsendrager, die deels onder in het chassis is geschoven, dus daar zou ik aarding/tegencapaciteit van kunnen maken. Tenminste, ik denk dat je dat bedoeld?

Voor Theo; Ik hoop het ook.

ON4GED; Ik zal hier en daar wel een parker van de luifel kunnen gebruiken, die zitten in het dak gedraaid.
Ok zijn de zonnepanelen deel geplakt, maar ook geschroefd op het dak, dus ook mogelijkheden.
En ja, een gat in het dak (laten) boren is misschien wel de beste oplossing, maar daar moet ik nog maar eens goed over nadenken.

Allemaal eerst maar wee bedankt voor het meedenken.

73' Herman
Herman de Visser (PD0FEW)
It's not only power that you need.

Snof
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 mar 2020, 11:30

Re: Aluminium camperdak (goede afstraler?)

#7 Bericht door Snof »

Een ronde plaat 13cm van ijzer in het midden een klein stuk vertinnen (2 of 2,5mm dik), tin afplakken en de plaat spuiten in de kleur van het dak.

Klein stukje lak op het dak verwijderen waar de tin van de ronde plaat op komt, tin en het blanke stukje aluminium in vaseline of zilver gevuld geleidend vet zetten en je kunt de plaat bv met goed High Tack kit op het dak lijmen.

Dan hoeft je niet te boren en kun je gebruik maken van een magneet.

Plaats reactie