magic loop antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Engelbert
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 jun 2023, 05:03

magic loop antenne

#1 Bericht door Engelbert »

Is een rvs-buis geschikt voor een magic loop antenne?
ik kan makkelijk aan een gebogen buis komen. of is koper beter.
ML30 erbij en monteren.
Denk ik in de goede richting of……

73 Engelbert

PA3FBO
Berichten: 289
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

Re: magic loop antenne

#2 Bericht door PA3FBO »

Gezien de geleiding en verliezen lijkt me koper beter, ik verwacht dat RVS ook een afwijkende verkortingsfactor heeft.
Ik weet niet waar die grote magloops van gemaakt worden, waarschijnlijk grote koperen buis die nabehandeld is.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: magic loop antenne

#3 Bericht door PA3DJS »

Dit hangt van diverse zaken af: Diameter buis, diameter loop, laagste frequentie waarop je wilt werken. Ik neem aan dat hij ook voor TX moet zijn.

De kans dat je een leuke TX loop er mee gaat maken is best beperkt. De geleiding van mij bekende RVS legeringen ligt in orde van 2...3% van die van koper (dus weerstand is iin orde van factor 40 hoger).

Stel dat je via een loop calculator een loop ontwerpt die voor koper een verlies heeft van 20% (dus rendement van 80%), dan wordt het nog wel wat met RVS. Je kan dan een rendement verwachten van maximaal 40%, en dat is nog best aardig.

Maar ga je een loop bouwen die bij koper een rendement van 50% heeft, dan zakt het rendement naar onder 14%. Als je de loop bouwt voor het lagere deel HF (zeg 80 en 40m, dan ga je met magnetisch RVS meer verlies hebben door de magnetische eigenschappen die dan nog meedoen.

Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 445
Lid geworden op: 06 okt 2010, 14:09
Roepletters: PD7MD
Locatie: JO22IW

Re: magic loop antenne

#4 Bericht door Michiel »

Dat gaat prima werken Engelbert.
Met de mla30 zal dat prima gaan, maak je hem net zo groot als de originele rvs draad dan hoef je niks te doen.
Maak je hem nog groter dan heb je kans dat hij wat te veel versterking geeft en dan moet je inwendig even het potmetertje verstellen.
Van verliezen zal je niks merken.

_PD2CW_
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 aug 2023, 22:38

Re: magic loop antenne

#5 Bericht door _PD2CW_ »

Als je met ML 30 de MLA30 bedoelt (RX only, dus) dan zou je -net als ik- ook een hoepel kunnen maken van een aluminium strip van de bouwmarkt. De standaard lengte is 2 mtr en daarmee kom je prima uit de voeten. je houdt zelfs iets lengte over om aan de uiteinden twee haakse hoekjes te vouwen voor montage aan de behuizing. Als je vraag over een loop gaat waar je mee wilt/kunt zenden moet ik je het antwoord schuldig blijven.
73' de Martin.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: magic loop antenne

#6 Bericht door PA3DJS »

_PD2CW_ schreef: 26 dec 2023, 21:06 Als je met ML 30 de MLA30 bedoelt (RX only, dus) dan zou je -net als ik- ook een hoepel kunnen maken van een aluminium strip van de bouwmarkt. De standaard lengte is 2 mtr en daarmee kom je prima uit de voeten. je houdt zelfs iets lengte over om aan de uiteinden twee haakse hoekjes te vouwen voor montage aan de behuizing. Als je vraag over een loop gaat waar je mee wilt/kunt zenden moet ik je het antwoord schuldig blijven.
73' de Martin.
Dat heb ik even over het hoofd gezien. Als het voor een actieve breedband RX loop is, kun je prima RVS gebruiken.

Plaats reactie