Overwegingen voor simpele 40 en 20 m-antennes

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Overwegingen voor simpele 40 en 20 m-antennes

#1 Bericht door PA0ETE »

Wie brainstormt er een beetje mee? Ik wil eenvoudige antennes maken om QRP te werken in CW op 40 en 20 m. Ik heb wel redelijk wat ervaring met dit soort dingen, en het lijkt niet zo ingewikkeld om iets van een draadantenne ergens te hangen of te gooien, maar mijn kennis over dit soort dingen is door de lange tijd die ertussen zit wel een beetje roestig geworden. Ik heb een vrij goede tuner van MFJ.

Er zijn wel wat complicaties. Ik wil bijvoorbeeld geen goed zichtbare buitenantenne neerzetten, ook mijn huidige antennes voor 70, 2 en 6 en 10 meter zijn onopvallend opgesteld. Verder wil ik liefst niet teveel wisselwerking met de andere antennes. En ik wil ook niet teveel bij de buren binnenstralen (hoewel dat met QRP in telegrafie vermoedelijk wel niet zo'n heel groot probleem zal vormen).

Ik heb zitten denken aan een (bijna) verticale draad vanaf mijn balkonhek tot aan de bovenetage (een meter of 5 à 6). Op 20 kom ik dus wel in de buurt van een kwartgolf. Nadeel is de vermoedelijke straling bij de buren als ik het balkonhek als tegencapaciteit wil gebruiken. Een andere optie is een dunne draad (eventueel verstevigd met nijlondraad) naar een naburige boom. Daarbij zou ik vermoedelijk voor beide banden wel gemakkelijk een kwartgolf kunnen wegspannen op een meter of tien boven de straat. Waarschijnlijk straal ik daarmee een heel stuk minder in de buurt binnen.

Heeft iemand nog andere suggesties?

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#2 Bericht door angelo »

Ik heb ooit een poos op een installatiedraad gewerkt (2.5mm2) welke ik met vliegertouw vast gemaakt had aan een boom verderop. <5W zou geen problemen moeten opleveren gok ik zo.
Maarja, als ze van die illegale taiwan-spul gekocht hebben welke niet afgeschermd is voor HF maakt het niet uit of je nu de antenne in hun woonkamer zet of niet.
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#3 Bericht door PA0ETE »

2,5 kwadraat vind ik wel wat dik hoor. Ik zat meer aan 0,5 diameter koperdraad te denken, getwist met vliegertouw (geen kevlar, dat kan niet tegen UV). Ik vind het geen probleem om het draad bijvoorbeeld ieder half jaar of jaar te vervangen, maar volgens mij moet het veel langer kunnen blijven hangen. Ik neig het meest naar de boom-oplossing, maar ik ga voor ik begin nog eens wat in Rothammel en het ARRL antenneboek (editie 1977) bladeren :-)

Gebruikersavatar
ON3PCO
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 dec 2005, 12:40
Locatie: Riemst - BELGIE
Contacteer:

Re: Overwegingen voor simpele 40 en 20 m-antennes

#4 Bericht door ON3PCO »

Hi beste OM,

ja, de lengte die jij maximaal kan wegspannen kan een probleem zijn, zeker wanneer je niet met 'traps' wilt werken, want deze leveren ook enig verlies op en dat wil je waarschijnlijk zoveel mogelijk voorkomen met jouw QRP-vermogen.

Een zelfgemaakte OCF-dipool zoals een windom (à la FD3) zou een oplossing zijn, maar deze neemt dan +/- 20 m in beslag : een balun (1:6) met 2 stukken installatiedraad van +/- 13,70 resp. 7,12 m.

Een oplossing voor deze 'overspelige' lengte(n) : deels de 2 dipool-helften 'opvouwen' en (bij voorkeur) onder een hoek van 90 graden. Dit laatste is natuurlijk niet elegant, maar de praktijk leert dat het geen probleem is. Ik werk nl. zelf met een FD4 met een lengte van meer dan 40m die ik (op de zolder !!!) gedeeltelijk als een Inverted-V heb opgehangen. Omdat mijn zolder niet 40m lang is (helaas, HI), heb ik een deel van de 2 draden moeten 'wegwerken' en heb a.h.w. een (deels) folded-windom. Ik werk alleen in phone (en poog af en toe wat te CW-en) met 10W en de prestaties zijn toch wel goed (http://www.on3pco.be/homepage/Logbook%2 ... 202006.htm). Ik heb met een geleende antenne-analyser eens gemeten of deze 'vouw'-actie negatieve gevolgen had voor mijn impedantie en dat bleek reuze mee te vallen : op 40 en 20 m is dat ongeveer 56 ohm. Daarnaast heb ik op 40m zelfs geen antennetuner nodig, de SWR komt hier niet boven de 1:1,3 uit.

Er staat genoeg interessants op Internet te lezen over de windom-antenne's inclusief complete 'bouw'-tekeningen, dus daar krijg je het aanstaande weekend vast wel mee gevuld.

Ik ben benieuwd voor welke oplossing je gaat kiezen en wat de resultaten straks zullen zijn. We horen het graag.

Groet,

Paul - ON3PCO
a Dutchman in Belgium

PA0ETE schreef:Wie brainstormt er een beetje mee? Ik wil eenvoudige antennes maken om QRP te werken in CW op 40 en 20 m. Ik heb wel redelijk wat ervaring met dit soort dingen, en het lijkt niet zo ingewikkeld om iets van een draadantenne ergens te hangen of te gooien, maar mijn kennis over dit soort dingen is door de lange tijd die ertussen zit wel een beetje roestig geworden. Ik heb een vrij goede tuner van MFJ.

Er zijn wel wat complicaties. Ik wil bijvoorbeeld geen goed zichtbare buitenantenne neerzetten, ook mijn huidige antennes voor 70, 2 en 6 en 10 meter zijn onopvallend opgesteld. Verder wil ik liefst niet teveel wisselwerking met de andere antennes. En ik wil ook niet teveel bij de buren binnenstralen (hoewel dat met QRP in telegrafie vermoedelijk wel niet zo'n heel groot probleem zal vormen).

Ik heb zitten denken aan een (bijna) verticale draad vanaf mijn balkonhek tot aan de bovenetage (een meter of 5 à 6). Op 20 kom ik dus wel in de buurt van een kwartgolf. Nadeel is de vermoedelijke straling bij de buren als ik het balkonhek als tegencapaciteit wil gebruiken. Een andere optie is een dunne draad (eventueel verstevigd met nijlondraad) naar een naburige boom. Daarbij zou ik vermoedelijk voor beide banden wel gemakkelijk een kwartgolf kunnen wegspannen op een meter of tien boven de straat. Waarschijnlijk straal ik daarmee een heel stuk minder in de buurt binnen.

Heeft iemand nog andere suggesties?
Laatst gewijzigd door ON3PCO op 02 mar 2006, 00:38, 1 keer totaal gewijzigd.
... ik ben niet, maar ik word ...

peytr
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 dec 2005, 10:29
Locatie: capelle aan den ijssel

#5 Bericht door peytr »

Ik heb goede ervaringen met allerlei random draadjes, maar onder een paar voorwaarden:

1/4 golf draad als counterpoise lijkt altijd beter te werken dan willekeurig stuk 'ijzer' zoals CV en balkonhekjes. Meerdere draden werkt nog fijner;

Blijf weg uit veelvouden halve golf en exacte 1/4 golf;

Bouw een echt goeie tuner met een goed bereik. Ik gebruik een parallelresonante tuner met omroep varco's (out of all things) en een luchtspoel met 60 wdngs. Var. koppeling door serie C. Dat ding werkt echt geweldig en er is geen gerommel met ringkernbaluns voor nodig. Je kunt em met een collectie krokklemmen zowel symm. als assymm. schakelen en tot 50 W gaat het goed, mits spanningsvoeding enigzins vermeden wordt. Ook de Q laag houden door de antenne telkens zo hoog mogelijk in te koppelen voorkomt vuurwerk.

Het 'apparaaat' is trouwens wel echt ugly construction: Feitelijk een broodplank met wat onderdelen erop geschroeft.

Werkte met dit soort antennes QRP de hele wereld. Afgelopen weekeinde op 80 een CW verbinding gemaakt met een van de grote jongens in de ARRL DX test, met 5W. Ben wel een down and out CW man, met phone zal het wel wat meer vereisen. Truuk is vaak ook om de draad net een stukje (met een spoeltje buitenboord bijvoorbeeld) te verlengen om de werking te verbeteren.

Een resonante antenne werkt volgens mij beter maar dit kun je volledig inconspicuous aanbrengen.
Met vriendelijke groet,

Peter - PA3GQD
G-QRP 10271

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#6 Bericht door PA0ETE »

Ik heb twee tuners. Een kleintje van MFJ (formaat kleine autoradio) die toch nog 300 w kan verdragen en een grote die max 50 watt is. De laatste bestaat uit een zeer grote (in pF) afstemcapaciteit met ook een grote rolspoel. Het lage vermogen komt door de plaatafstand tussen de condensator. Er zit een klein gloeilampje in waarmee je op max-antenestroom kunt afregelen, en dat je daarna kunt uischakelen door een banaanstekker om te steken :-) Het ding werkt uitermate goed op 160 meter, en daar heb ik hem voor gebruikt in de tijd dat je daar nog met max. 10 w mocht werken alleen in CW.

Voor wat ik nu van plan ben lijkt me het kleine tunertje beter. Ik heb even opgetekend wat ik nu heb. Alle antennes bevinden zich binnenshuis, alleen de nieuw geplande draadantenne dus niet.

Afbeelding

De twee gp'tjes voor 2 en 70 hangen precies onder de nokbalk. Op beide banden zend ik met 50 watt, op 6 meter heb ik 5 w max en op de twee hf-banden ruim 10 watt.

Volgens mij werkt iets in de buurt van een kwart golflengte het beste, omdat dat laagohmig is. Anders krijgt de tuner het zo voor zijn kiezen. Tegelijk loopt de afhankelijkheid van de positie van de draden en misschien het snoer aan voeding en seinsleutel dan erg op. Spanningen op precies een halve golf lang kunnen uitermate hoog zijn. Om die reden kan ik vermoedelijk beter niet de hele lengte gebruiken die vanwege de afstand mogelijk is, wil ik tenminste op 20 m wat gaan doen.

Ik moet nog maar eens kijken. Al teveel experimenteren wil ik ook niet. Een van de redenen om alle antennes binnenshuis te hebben is dat ik niet wil dat de buren al teveel zien dat ik met zenders in de weer ben :-)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Plaats reactie