RCS-4X coax switch

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
ON3CPO
Berichten: 84
Lid geworden op: 10 okt 2015, 19:36

RCS-4X coax switch

#1 Bericht door ON3CPO »

Heb hier een Ameritron RCS-4X coax switch in gebruik die 3 antennes aanstuurd in het HF gedeelte.
Graag had ik nog een discone antenne in de mast geplaatst om een sdr ontvanger te voeden met signaal.Volgens de handleiding van de switch
is het frequentiebereik 1,5-50 MHz.Blijkbaar is de switch niet echt bruikbaar voor de hogere frequenties van een sdr ontvanger.Als ik echter naar de onderdelen in de switch kijk zie ik enkele condensators en relais.Kan iemand mij uitleggen welke onderdelen het frequentiebereik van de switch bepalen.Ik dacht dat een relais een open of gesloten contact maakt en geen invloed had op frequentie.

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: RCS-4X coax switch

#2 Bericht door ON5RKN »

De Ameritron RCS-4X krijgt zijn voeding over je coax

Dan moet je uw Bias Tee gaan aanpassen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bias_tee# ... 0in%20size.

Dat wil je echt niet gaan doen.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: RCS-4X coax switch

#3 Bericht door PE1PQX »

Het relais is wel degelijk invloed op het signaal dat er door moet. Hoe hoger de frequentie, hoe meer invloed een stripje metaal heeft hierop.
Nu zal dat voor HF (tot ongeveer 50MHz) wel mee vallen, maar hoger in frequentie worden de invloeden wel groter.

Een "lecher line" maakt gebruik van dit verschijnsel.

Maar zoals ON4RKN ook al aangeeft is de bais-tee ook van invloed.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: RCS-4X coax switch

#4 Bericht door ON5RKN »

PE1PQX schreef: 27 aug 2023, 10:30 Het relais is wel degelijk invloed op het signaal dat er door moet. Hoe hoger de frequentie, hoe meer invloed een stripje metaal heeft hierop.
Nu zal dat voor HF (tot ongeveer 50MHz) wel mee vallen, maar hoger in frequentie worden de invloeden wel groter.

Een "lecher line" maakt gebruik van dit verschijnsel.

Maar zoals ON4RKN ook al aangeeft is de bais-tee ook van invloed.
ON5RKN

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: RCS-4X coax switch

#5 Bericht door PE1PQX »

@ON5RKN, excuus... nummertje verkeerd.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

ON3CPO
Berichten: 84
Lid geworden op: 10 okt 2015, 19:36

Re: RCS-4X coax switch

#6 Bericht door ON3CPO »

Bedankt voor de reacties.
Had gehoopt dat de signalen tot pakweg 200MHz nog door de relais zou vloeien....niet dus :twisted:
Dat wordt weer een lastig karwei,een nieuwe coax tot in de shack leggen.

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 912
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: RCS-4X coax switch

#7 Bericht door 19DT2120 »

Als je de kabel alleen maar voor RX gebruikt dan zou je ook gewoon een 75Ω kabel kunnen gebruiken. Scheelt nogal wat in prijs/demping verhouding.
Soms weet ik het ook niet meer.........

PE1RTC
Berichten: 261
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: RCS-4X coax switch

#8 Bericht door PE1RTC »

ON3CPO schreef: 27 aug 2023, 12:51 Bedankt voor de reacties.
Had gehoopt dat de signalen tot pakweg 200MHz nog door de relais zou vloeien....niet dus :twisted:
Dat wordt weer een lastig karwei,een nieuwe coax tot in de shack leggen.
Als het alleen voor RX is tot 200MHz waarom dan niet eerst gewoon proberen?
Als er minder dan 3dB aan verlies wordt geleden door de relais dan zal het in de praktijk best bruikbaar zijn.
Kennelijk is het niet voor DX bedoeld en dan ga je die halve S punt niet missen.

ON3CPO
Berichten: 84
Lid geworden op: 10 okt 2015, 19:36

Re: RCS-4X coax switch

#9 Bericht door ON3CPO »

Ik heb nog 1 poort open op de switch die buiten in een kastje is gemoteerd.Het was de bedoeling om van daaruit een coax te leggen naar de discone die in de mast komt.Prijs van de coax is geen probleem....het is gewoon een zeer lastige zaak om een nieuwe coax te leggen tot binnen in de shack.

ON3CPO
Berichten: 84
Lid geworden op: 10 okt 2015, 19:36

Re: RCS-4X coax switch

#10 Bericht door ON3CPO »

@ pe1rtc....ik ga het gewoon proberen.Het is inderdaad alleen maar voor ontvangst.

PA4GR
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 sep 2020, 19:50

Re: RCS-4X coax switch

#11 Bericht door PA4GR »

Waarom wil je die SDR ontvanger met die aperte antenne via deze switch laten lopen?

ON3CPO
Berichten: 84
Lid geworden op: 10 okt 2015, 19:36

Re: RCS-4X coax switch

#12 Bericht door ON3CPO »

PA4GR schreef: 28 aug 2023, 12:18 Waarom wil je die SDR ontvanger met die aperte antenne via deze switch laten lopen?
Lees even mijn vorige posts.
Een volledige nieuw coax leggen tot in de shack is in mijn geval een bijna onmogelijke klus zonder veel breekwerk.
De switch is buiten gemoteerd aan de mast...vandaar enkele meters omhoog naar de antenne....

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 711
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: RCS-4X coax switch

#13 Bericht door pe1rdp »

Eventueel een pre-ampje bij de antenne plaatsen om de verliezen van de coaxswitch een beetje te compenseren.
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: RCS-4X coax switch

#14 Bericht door ON5RKN »

ON3CPO schreef: 28 aug 2023, 12:25
PA4GR schreef: 28 aug 2023, 12:18 Waarom wil je die SDR ontvanger met die aperte antenne via deze switch laten lopen?
Lees even mijn vorige posts.
Een volledige nieuw coax leggen tot in de shack is in mijn geval een bijna onmogelijke klus zonder veel breekwerk.
De switch is buiten gemoteerd aan de mast...vandaar enkele meters omhoog naar de antenne....

Is een andere switch geen optie?

ON3CPO
Berichten: 84
Lid geworden op: 10 okt 2015, 19:36

Re: RCS-4X coax switch

#15 Bericht door ON3CPO »

Een switch die hoog in frequentie kan,en ook nog eens geschakeld wordt over de coax is eventueel een oplossing.
Nogmaals,coax of andere kabels tot in de shack brengen zie ik echt niet meer zitten....te veel breekwerk.

Plaats reactie