Magnetic Loop Antenne.

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#16 Bericht door Jos pa7wwo »

hoi

op 80 tot 20 km.
kan je dan niet beter op 2m fm werken met GP'tje
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

ROEL
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 feb 2006, 21:33
Locatie: hoofddorp

#17 Bericht door ROEL »

BEDOEL DAT GEEN ANDERE ANTENNE STERKER IS TOT DIE AFSTAND
WEL PAAR S PUNTEN

Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#18 Bericht door Jos pa7wwo »

Hoi Roel ik kan me bij een helical zo snel niet iets bij voorstellen kun je me uitleggen hoe zo iets er uit ziet ?

73
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#19 Bericht door PA5COR »

Koop eens het boek van Karl Rothammel

Daar heb ik de meest gekke ideeen uit gekeregen :D en geprobeerd.

Ook voor klein behuisden staat er wel wat bij.
En hoezo gen antenne buiten zetten? ik heb de FD-4 van 42 meter op 12 meter hoog hier, een goed gesprek met de achterburen en een slagroomtaart deed wonderen ;)

73

Cor

PA1FJ

#20 Bericht door PA1FJ »

Ik heb een magnetic loop voor 80 meter 2x2x2x2 meter dus 8 meter omtrek van 6mm2 tegen mijn plafont gemonteerd welke ik gekoppeld heb met een faradayloop van 1/5 van de omtrek van de loop. De afstem C zit tegen het plafont op een stukje plexiglas gemonteerd. Met deze antenne werkte ik toch netjes op 80 meter met mijn FT817 5watt QRP in het Nederlands amateurnet, vanuit Gouda met Dick PA2DTA in Warfhuizen (Groningen).

Dus werkt het binnenshuis toch erg mooi!

Fred PA1FJ :D

Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#21 Bericht door Jos pa7wwo »

Hallo Fred

Dat klopt als de magnetic loop redelijk van formaat is werken ze best goed.
Het is wel een ilusie dat het met een loopje van ongeveer 3 mtr lengte oftewel 1 mtr doorsnede ook goed zou gaan .
Het rendement is dan veel te klein en de verliezen worden gigantisch.

73
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

PA1FJ

#22 Bericht door PA1FJ »

ja, Jos dat is wel zo voor ontvangst gaat het nog, maar een redelijk grote loop tegen het plafont gemonteerd gaat best goed, als je er maar niet te veel vermogen in pompt, ik denk dat dat niet zo goed voor de gezondheid is.

73 fred PA1FJ :D

pa3gju
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jan 2006, 20:44
Roepletters: PA3GJU
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

#23 Bericht door pa3gju »

Beste OM's

Op 17 februari heb ik een berichtje gezet met de vraag of het mogelijk was om verre afstanden te bereiken met een magnetic loop.
Nu het valt zeker niet tegen, integendeel.
De gewerkte landen of prefixen, PT7-W3-VE-CO-VP2-JW-OY-AP-YB-9G-4X4-7X-CU-en natuurlijk de omliggende landen.
Brasil, amerika, canada zelfs meedere malen.
De condieties zijn op dit ogenblik niet geweldig, maar ik denk dat er nog meer mooie dx te werken valt met de magnetic loop.
Alle stations gewerkt in fonie met 100 watt, de antenne staat op zolder.
Deze prefixen bevestigd hebben met een qsl kaart dat is andere koek.
ZS en JA en zelfs LU komen regelmatig met 5/9 binnen, maar er is steeds een enorme pile/up dat is een groot probleem.
De genoemde prefixen zijn zowel op 15/20/40 meter gewerkt.
Ik wil maar zeggen dat een kleine magnetic loop de MFJ-1786 niet slecht werkt.

Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#24 Bericht door Jos pa7wwo »

Hoi Karel

Je verhaal klopt , het is mogelijk om met zo en MFJ loopje DX te werken.
Ik heb ook zo een loopje van 1 meter doorsnede zoals de MFJ, alleen heb ik het ding zelf gebouwd.
De kosten reductie was daardoor dramatisch het enige wat ik ervoor heb hoeven kopen was 2 connectors (9 pins compoortpluggen male en female)
om het ding te kunnen besturen met m'n zelfgebouwde 5 voudige antenne schakelaar SWR meter, al het andere kwam uit de junk box ook de condensator met motorsturing en vertraging, want die had ik ooit 2 gebouwd voor een op afstand bestuurbare antenne tuner.

Ik gebruik de loop regelmatig als ontvangst antenne, en als de verbinding stabiel op 20 mtr is test ik hem ook vaak even om te zenden.

En ik kon er inderdaad VK PZ W2 etc. mee werken.
maar toch was ik met m'n GP'tje altijd sterker.

Wel luisterd de loop wel fijn omdat het ding zo ontzettend smalbandig is pikt hij veel minder QRM op en wordt m'n kleine rijstkokertje (FT 857) niet zo gauw overstuurd.

Op 40 mtr gebruik ik hem alleen om te ontvangen want daar is het verschil in S sigs zo groot met m'n full size halve golf vertical dat ik van S9 + 10 DB in Canada en PZ volledig wegviel op de loop, nu besef ik me wel dat niet iedereen de beschikking heeft over een halve golf vertical op 40 mtr voor het echte DX werk.

Als je ooit de plaats en de ruimte hebt voor een grote vertical ik was voor de halve golf vertical op 80 niet zoveel kwijt als wat ze vragen voor de MFJ magloop


groetjes veel HF plezier en tot horens

Jos
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Plaats reactie