2/70 antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
caber
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 jan 2006, 20:47
Locatie: Eindhoven

2/70 antenne

#1 Bericht door caber »

kan iemand me foto's en informatie geven over 2/70 antenne's alle info is mooi
73 Theo PD0TIK

Thom PA9T
Berichten: 415
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

#2 Bericht door Thom PA9T »

Kijk eens op de website's van bekende dealers zoals Dolstra, Classic International, Schaart etc..

Als je zelf iets wil bouwen (scheelt je bakken met geld) kan ik een artikel voor je inscannen met een zelfbouw vertikale straler voor 2 meter en 70 cm.

Groetjes, Thom
PA9T

Gebruikersavatar
2GT
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 mei 2005, 22:25
Locatie: Leusden, Hjo (SB6GT)
Contacteer:

X300 Diamond 2/70 antenne

#3 Bericht door 2GT »

Beste Theo,

Ik gebruik sinds ik met de hobby begon een Diamond X-300 verticale rondstraal antenne voor 2m en 70cm. Ik heb veel schik van deze antenne, kocht hem ooit op een amateurbeurs nieuw voor 65,- euro. Ik weet niet wat de winkel prijs is momenteel. Maar op radioamateur beurzen kun je ze vaak wat goedkoper aanschaffen. Het is een antenne van 3m10 met 3 kleine zij radialen. Ik heb de antenne op een (top) hoogte van ca 9m staan. Met een standaard vermogen van 25watt heb ik al hele leuke verbindingen gemaakt. Op een andere locatie gebruik ik de X-50 rondstraler van Diamond, deze koste me ca 40,- euro, het kleine broertje van de X-300, deze is ongeveer 1m30 lang. Op die andere plek staat de antenne op een hoogte van 5m top. Ook met deze antenne ben ik goed te spreken over het bereik. Ik gebruik de verticals met name voor FM. Voor SSB op 2m gebruik ik horizontale antennes en zo ook voor SSB op 70cm. Het hangt er een beetje vanaf wat je aan ruimte hebt en of je een antenne mag plaatsen ( ouders? ) Maar ik ken een andere amateur die eerst niets mocht plaatsen, nu staat er zelfs een HF beam op het dak van zijn ouders Hi, maar zoiets moet je water geven... langzaam groeien. begin met een antenne welke niet al teveel opvalt en toch resultaten bied. Als ze eenmaal gewent zijn aan de antennes , dan kun je langzaam naar wat grotere antennes toegaan. Een eventuele 2e handse verticale antenne is veelal ook wel te krijgen. Een horizontale/verticale richt antenne voor 2/70 moet je draaien, dus daar moet ook een rotor bij.

Ik hoop dat je deze informatie een beetje helpt.
Anders lezen of horen we dat nog van je.

Met vriendelijke groet en 73!
Werner
PB2GT @ JO22RD
SA6BIG @ JO78CH

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#4 Bericht door angelo »

PA9T schreef:Kijk eens op de website's van bekende dealers zoals Dolstra, Classic International, Schaart etc..

Als je zelf iets wil bouwen (scheelt je bakken met geld) kan ik een artikel voor je inscannen met een zelfbouw vertikale straler voor 2 meter en 70 cm.

Groetjes, Thom
PA9T
Inderdaad, misschien is een standaard groundplane antenne wel veel handiger om mee te beginnen.
< 5 EYPO aan kosten, of een dikke antenne van 50 pleuro+
No good deed goes unpunished.

Plaats reactie