Antenne op klein balkon apartement

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6272
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Antenne op klein balkon apartement

#16 Bericht door PA3DAT »

Misschien heb je hier nog wat aan: https://www.femma.nl/home/reizen/oberst ... tenne.html
Meer details: https://www.femma.nl/home/reizen/oberst ... tenne.html

Een dipool van 2 x 7,75 met open voedingslijn. Van onderuit een dal in zuid-Duitsland was mijn best dx de VS. In cw weliswaar, maar met een FT817 op 5W. Met FT8 werk je de wereld!
En wellicht kun je zo'n dipool wegspannen op de manier van Tjeerd PA3GNZ.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PD1NW
Berichten: 120
Lid geworden op: 29 aug 2020, 11:26
Roepletters: PD1NW

Re: Antenne op klein balkon apartement

#17 Bericht door PD1NW »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:
RobbieR schreef:Even een foto die ergens op een site staat.
Woon 3 hoog ergens in de midden.
Wat ik eerder beschreef past daar makkelijk op.
Heb je daar ook een foto van Tjeerd?
73, Rob PD1NW

TRX: Icom 7300 / Icom 7100 / Icom ID-51 porto / Kenwood TM-D710G
Antenne: Babyloop / Diamond X 300 / Dipool 20meter

Gebruikersavatar
PA3HGT
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 nov 2009, 21:01
Roepletters: PA3HGT
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Antenne op klein balkon apartement

#18 Bericht door PA3HGT »

Ik zit in dezelfde situatie maar met een nog kleiner balkon , 2 meter bij 1,5 .
Ik heb zelf een 2,5 meter lange spriet op een kleefvoet en die aan een SG230 smarttuner geknoopt.

Maar een andere leuke oplossing is een Mazzoni loop zoals de Stealth en misschien de Baby ?
Met de Baby moet je rekening houden met de diameter van de loop maar daar zit ook een huge capaciteit op.

Ik ben met de Stealth bezig geweest maar ik kon deze toch niet kwijt zoals ik het wil maar misschien voor jou de oplossing.
Doe niet iets wat ik ook niet zou doen ! en ... je hebt geen domme vragen wel domme antwoorden. :wink:

http://www.pa3hgt.nl

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5132
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Antenne op klein balkon apartement

#19 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

RobbieR schreef:Heb je daar ook een foto van Tjeerd?
Dan moet ik die even gaan maken later op de dag.

Een tekenaar op de pc ben ik niet.
De 2 nylonlijnen heb ik parallel aan elkaar opgehangen met ongeveer een 50cm ruimte van elkaar.
Op de voorste lijn heb ik de dipool gemonteerd.
De helften, van de dipool, heb ik richting muur gespannen en via de andere nylonlijn weer terug.

Foto komt later.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5132
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Antenne op klein balkon apartement

#20 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hopelijk is deze foto een beetje duidelijk. In het midden zie je de aansluiting van de dipool naar de openlijn.
image0.jpg
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 269
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag

Re: Antenne op klein balkon apartement

#21 Bericht door PH2X »

Is wat lastig te zien, maar ik meen een rechthoek te herkennen. Bij een G5RV jr moet die open lijn een bepaalde lengte hebben: 5.40 m en moet verticaal hangen. Is dat bij deze dipool niet ook eigenlijk nodig?
•--- Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5132
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Antenne op klein balkon apartement

#22 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Deze dipool is niet volgens een bepaald concept. Ik heb gemaakt wat kon.
De open lijn gaat naar beneden en over de vloer naar binnen. Niet ideaal maar ik heb nu mogelijkheden.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 269
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag

Re: Antenne op klein balkon apartement

#23 Bericht door PH2X »

Ja, ik snap het. Je doet wat binnen de mogelijkheden kan. Mag jij boven de dakrand uit komen? Dan kan je zo’n Buddipole oid overwegen. Kan je ook nog richten, als je buiten de balkonlijn/gevel mag komen.
•--- Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

PA3HHO
Berichten: 917
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: Antenne op klein balkon apartement

#24 Bericht door PA3HHO »

Ik heb geen ervaring met een Buddipole maar wel met dit soort (ver)korte antennes. Ik zou er zeker geen €240 voor neertellen! Het is een dipool met een flinke spoel, die kun je zelf met wat VD draad voor nog geen tientje maken. Met dit soort antennes hoor je meestal wel iets, maar het maken van verbindingen gaat zeer moeizaam. Je kunt beter wat draad wegspannen en daar lekker mee gaan experimenteren.

Ik zou dan mikken op de 20m band, dat is een leuke band om te starten, condities zijn er ook nog best aardig. Je zou b.v. een omgekeerde U kunnen wegspannen: 7 meter draad horizontaal met het voedingspunt in het midden en aan de uiteinden 1,8 meter draad vertikaal naar beneden langs de muur. Je hebt dus ong. 2 x 5,3 draad nodig (knip 5,4 meter af). Gaatje je in de muur links rechts 30 onder het plafond, plugje erin en een oogje waar je een isolator vast kunt zetten. Zelfde op de vloer een stukje van de muur vandaan. Maak de opstelling nog niet al te definitief zodat je nog kunt experimenteren met afstand tot plafond en zijmuren, dat zal zeker invloed hebben.

Gebruik gewoon VD installatiedraad, dat zou je eventueel even nog een verfje kunnen geven (grijs?) zodat het niet opvalt tegen de muren. Uit elkaar getrokken speakerdraad (grijs) werkt ook prima en zal van afstand niet te zien zijn. Een isolatortje zaag je gewoon uit oud wit snijplankje ofzo maar een Lego steentje met twee gaatjes is ook prima, als het maar iets van kunststof is.

Op die manier heb je een full-size dipool voor 20m. Ondanks dat de muren zeker invloed zullen hebben, gaat dat prima werken. Omdat de uiteinden van de dipool afhangen zal de impedantie wat lager zijn dan 75 Ohm (dipool) en kom je waarschijnlijk netjes richting de 50 Ohm. Het zal me niet verbazen als het een uitstekendd SWR geeft over de hele 20m band. Buddipoles zijn zeer smalbandig omdat er een flinke loading coil (spoel) in zit.

Als je dat werkend krijgt, zou je het systeem uit kunnen breiden b.v. met twee (coax) trapjes voor 15m of 10m (of beiden). Op die banden is nog maar weinig te doen dus je zou ook kunnen overwegen om juist aan de uiteinde twee spoelen van ong. 34 uH (of een L/C trap met een 20 uH spoel en een 6.5 pF C-tje, b.v. een stukje coax) te maken. Na die spoelen horizontaal (iets boven de vloer) nog twee stukken draad van ong. 2m. Omdat een 34 uH spoel (of een afgestemde L/C parallelkring) een hele hoge impedantie heeft voor 14 MHz, doen de stukken draad na de spoel niet mee op 20m maar werken ze als verlengspoel op 40m. De impedantie zal te laag zijn dus SWR niet heel geweldig, maar het is wel te tunen op 40m en ook dat zal naar alle waarschijnlijkheid veel beter werken dan zo'n Buddipole.

Je hebt maar weinig coaxkabel nodig dus gebruik gewoon RG58 (demping op HF zeer gering voor korte stukjes) en gebruik gewoon een kroonsteentje om de twee draden vast te zetten (hangt toch overdekt en niet in de regen). Die coaxkabel haal je, voor het voedingspunt, 12 - 13 keer door een FT240-61 ringkern bij wijze van choke en dan weet ik zeker dat je een werkend systeem hebt voor een paar tientjes wat vele malen beter zal werken als zo'n Buddipole. Ik ben zelf ook zo begonnen; 2 x 5,1 meter VD draad als omgekeerde V weggespannen; hele wereld mee gewerkt vanuit een woonwijk in Nijmegen.

Als je het een drempel vindt om zoiets zelf te maken, dan zijn er vast wel zendamateurs in de buurt die je een beetje willen helpen, er zitten er zat in regio Rotterdam denk ik. Bijgaand nog wat plaatjes van het idee. De spoelen en de horizontale uiteindes (voor 40m) zou ik in eerste instantie weglaten. Starten met een U-dipool voor 20m. Veel succes met je examen!
Bijlagen
U-dipole 4.JPG
U-dipole 1.JPG
U-dipole 3.JPG
U-dipole 2.JPG
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

PA3HHO
Berichten: 917
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: Antenne op klein balkon apartement

#25 Bericht door PA3HHO »

P.S. Natuurlijk kun je, zoals iemand anders ook suggereert, ook gewoon ong. 2 x 7m draad wegspannen op deze manier, voeden via lintlijn en dan aansluiten op een symmetrische tuner OF - want symmetrische tuners zijn erg duur - op een 1:1 of 1:4 balun en dan naar een "gewone" tuner (LDG of evt. de ingebouwde tuner van je set). Ook dat zal vele malen beter werken dan zo'n dummyload op een stokje (Buddipole). Je bent in jouw situatie al beperkt, dus probeer zoveel mogelijk draad weg te spannen, dat werkt echt het beste!
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Antenne op klein balkon apartement

#26 Bericht door Thijzer »

Ik zie een dipool op de foto! De balkonrand van de buren en die van jezelf! Balun ertussen of lintlijn en je hebt een mooie dipool. Eventueel verlengen met draad om goed uit te komen.


Experimentje waard?

PD1NW
Berichten: 120
Lid geworden op: 29 aug 2020, 11:26
Roepletters: PD1NW

Re: Antenne op klein balkon apartement

#27 Bericht door PD1NW »

Thijzer schreef:Ik zie een dipool op de foto! De balkonrand van de buren en die van jezelf! Balun ertussen of lintlijn en je hebt een mooie dipool. Eventueel verlengen met draad om goed uit te komen.


Experimentje waard?
Al die delen zitten aan elkaar gelast.
gaat niet lukken ben ik bang :wink:
73, Rob PD1NW

TRX: Icom 7300 / Icom 7100 / Icom ID-51 porto / Kenwood TM-D710G
Antenne: Babyloop / Diamond X 300 / Dipool 20meter

PD1NW
Berichten: 120
Lid geworden op: 29 aug 2020, 11:26
Roepletters: PD1NW

Re: Antenne op klein balkon apartement

#28 Bericht door PD1NW »

Hi Allen,

Dank voor alle reacties.
Fijn dat advies hier volop te verkrijgen is.
Ga eens flink experimenteren hier :D

Groet,
Rob
73, Rob PD1NW

TRX: Icom 7300 / Icom 7100 / Icom ID-51 porto / Kenwood TM-D710G
Antenne: Babyloop / Diamond X 300 / Dipool 20meter

PD1NW
Berichten: 120
Lid geworden op: 29 aug 2020, 11:26
Roepletters: PD1NW

Re: Antenne op klein balkon apartement

#29 Bericht door PD1NW »

PA3HHO schreef:Ik heb geen ervaring met een Buddipole maar wel met dit soort (ver)korte antennes. Ik zou er zeker geen €240 voor neertellen! Het is een dipool met een flinke spoel, die kun je zelf met wat VD draad voor nog geen tientje maken. Met dit soort antennes hoor je meestal wel iets, maar het maken van verbindingen gaat zeer moeizaam. Je kunt beter wat draad wegspannen en daar lekker mee gaan experimenteren.

Ik zou dan mikken op de 20m band, dat is een leuke band om te starten, condities zijn er ook nog best aardig. Je zou b.v. een omgekeerde U kunnen wegspannen: 7 meter draad horizontaal met het voedingspunt in het midden en aan de uiteinden 1,8 meter draad vertikaal naar beneden langs de muur. Je hebt dus ong. 2 x 5,3 draad nodig (knip 5,4 meter af). Gaatje je in de muur links rechts 30 onder het plafond, plugje erin en een oogje waar je een isolator vast kunt zetten. Zelfde op de vloer een stukje van de muur vandaan. Maak de opstelling nog niet al te definitief zodat je nog kunt experimenteren met afstand tot plafond en zijmuren, dat zal zeker invloed hebben.

Gebruik gewoon VD installatiedraad, dat zou je eventueel even nog een verfje kunnen geven (grijs?) zodat het niet opvalt tegen de muren. Uit elkaar getrokken speakerdraad (grijs) werkt ook prima en zal van afstand niet te zien zijn. Een isolatortje zaag je gewoon uit oud wit snijplankje ofzo maar een Lego steentje met twee gaatjes is ook prima, als het maar iets van kunststof is.

Op die manier heb je een full-size dipool voor 20m. Ondanks dat de muren zeker invloed zullen hebben, gaat dat prima werken. Omdat de uiteinden van de dipool afhangen zal de impedantie wat lager zijn dan 75 Ohm (dipool) en kom je waarschijnlijk netjes richting de 50 Ohm. Het zal me niet verbazen als het een uitstekendd SWR geeft over de hele 20m band. Buddipoles zijn zeer smalbandig omdat er een flinke loading coil (spoel) in zit.

Als je dat werkend krijgt, zou je het systeem uit kunnen breiden b.v. met twee (coax) trapjes voor 15m of 10m (of beiden). Op die banden is nog maar weinig te doen dus je zou ook kunnen overwegen om juist aan de uiteinde twee spoelen van ong. 34 uH (of een L/C trap met een 20 uH spoel en een 6.5 pF C-tje, b.v. een stukje coax) te maken. Na die spoelen horizontaal (iets boven de vloer) nog twee stukken draad van ong. 2m. Omdat een 34 uH spoel (of een afgestemde L/C parallelkring) een hele hoge impedantie heeft voor 14 MHz, doen de stukken draad na de spoel niet mee op 20m maar werken ze als verlengspoel op 40m. De impedantie zal te laag zijn dus SWR niet heel geweldig, maar het is wel te tunen op 40m en ook dat zal naar alle waarschijnlijkheid veel beter werken dan zo'n Buddipole.

Je hebt maar weinig coaxkabel nodig dus gebruik gewoon RG58 (demping op HF zeer gering voor korte stukjes) en gebruik gewoon een kroonsteentje om de twee draden vast te zetten (hangt toch overdekt en niet in de regen). Die coaxkabel haal je, voor het voedingspunt, 12 - 13 keer door een FT240-61 ringkern bij wijze van choke en dan weet ik zeker dat je een werkend systeem hebt voor een paar tientjes wat vele malen beter zal werken als zo'n Buddipole. Ik ben zelf ook zo begonnen; 2 x 5,1 meter VD draad als omgekeerde V weggespannen; hele wereld mee gewerkt vanuit een woonwijk in Nijmegen.

Als je het een drempel vindt om zoiets zelf te maken, dan zijn er vast wel zendamateurs in de buurt die je een beetje willen helpen, er zitten er zat in regio Rotterdam denk ik. Bijgaand nog wat plaatjes van het idee. De spoelen en de horizontale uiteindes (voor 40m) zou ik in eerste instantie weglaten. Starten met een U-dipool voor 20m. Veel succes met je examen!
Dank voor de uitgebreide info Pleun.
Ga je advies zeker meenemen in mijn " project" :)
73, Rob PD1NW

TRX: Icom 7300 / Icom 7100 / Icom ID-51 porto / Kenwood TM-D710G
Antenne: Babyloop / Diamond X 300 / Dipool 20meter

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Antenne op klein balkon apartement

#30 Bericht door pa1bvm »

straks na de kerst de lampjes met snoeren laten hangen ...
in die snoeren zit dan wel een extra draad ...
en laat die nou net in resonantie kunnen komen ..

Plaats reactie