yaesu rotor G450C

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
robertbroekman
Berichten: 35
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:25
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

yaesu rotor G450C

#1 Bericht door robertbroekman »

Heb een rotor gekocht nieuw in de doos en die kan toveren. ~Twee dagen terug geplaatst. Netjes gemonteerd op een buis voor proefopstelling en werken perfect. Vandaag lekker aan de hobbie en de rotor defenitief op de juiste plek gemonteerd. wat schetst mijn verbazing met geen mogelijkheid gaat het rode lampje van overlap meer uit en de wijzer van de rotor die de richting moet aangeven wil niet draaien. Ik heb niks veranderd alleen de buis verplaatst naar de juiste plek. Is er iemand die mij kan vertellen wat ik moet doen om dit te kunnen op lossen. Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: yaesu rotor G450C

#2 Bericht door PE1PQX »

Klinkt als een kabelbreuk of (heel simpel) vergeten de connectoren door te drukken in hun sockets.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
robertbroekman
Berichten: 35
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:25
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: yaesu rotor G450C

#3 Bericht door robertbroekman »

Hij draaid gewoon netjes rond

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: yaesu rotor G450C

#4 Bericht door PE1PQX »

De potmeter in de rotor maakt geen contact met de controller... Dus, nog eens connectoren checken???

Iets anders kan ik me niet voorstellen op dit moment.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA0CMU
Berichten: 636
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: yaesu rotor G450C

#5 Bericht door PA0CMU »

robbroekman schreef:Hij draait gewoon netjes rond
Ja, dat kan maar dat wil niet zeggen dat er geen aderbreuk is. Als die in de draden zit die naar de potentiometer gaan in de rotor, komt de brugschakeling nooit in evenwicht en gaat het rode lampje nooit meer uit. De rotor stopt wel met draaien als hij tegen de mechanische stuitnok loopt maar er blijft spanning op de motor staan want die wordt niet afgeschakeld. Als dat maar lang genoeg duurt sneuvelt de motor.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: yaesu rotor G450C

#6 Bericht door pa3kc »

Ik heb de G650C en dit heb ik eerder ook gehad.

De kabel maakte bij mij dan niet goed genoeg contact met de rotor.

Een enkele draad niet goed aangesloten draad is genoeg omdat rode lampje aan te laten gaan.

Althans, zo was dat in mijn geval. Dus loop alles nog een keer na.

Haal connectors los, druk eventueel elke draad van de kabel even wat meer in de connectors en sluit opnieuw aan.

Hopelijk werkt het dan weer zoals het moet bij jou :)

PE0DNY
Berichten: 95
Lid geworden op: 12 sep 2019, 22:22
Roepletters: PE0DNY
Locatie: Drogeham

Re: yaesu rotor G450C

#7 Bericht door PE0DNY »

Het kan best zijn dat er een draadje bij de rotor los is gegaan.
Ik had een originele kabel en bij de verhuizing de stekker er af geknipt zodat ik snel de kabel terug kon trekken.
Vorige week de stekker er weer aan gesoldeerd, de originele solderingen waren uitermate slecht.
Daar waren vroeg of laat ook wel een of twee van los geraakt.
73 Ynte

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: yaesu rotor G450C

#8 Bericht door PE1PQX »

PA0CMU schreef:
robbroekman schreef:Hij draait gewoon netjes rond
Ja, dat kan maar dat wil niet zeggen dat er geen aderbreuk is. Als die in de draden zit die naar de potentiometer gaan in de rotor, komt de brugschakeling nooit in evenwicht en gaat het rode lampje nooit meer uit. De rotor stopt wel met draaien als hij tegen de mechanische stuitnok loopt maar er blijft spanning op de motor staan want die wordt niet afgeschakeld. Als dat maar lang genoeg duurt sneuvelt de motor.
Er zit volgens mij een eind-schakelaars in de rotoren van Yaesu, dus kapot draaien door die mechanische krachten doen ze niet zo vlug.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
robertbroekman
Berichten: 35
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:25
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: yaesu rotor G450C

#9 Bericht door robertbroekman »

PE1PQX schreef:
PA0CMU schreef:
robbroekman schreef:Hij draait gewoon netjes rond
Ja, dat kan maar dat wil niet zeggen dat er geen aderbreuk is. Als die in de draden zit die naar de potentiometer gaan in de rotor, komt de brugschakeling nooit in evenwicht en gaat het rode lampje nooit meer uit. De rotor stopt wel met draaien als hij tegen de mechanische stuitnok loopt maar er blijft spanning op de motor staan want die wordt niet afgeschakeld. Als dat maar lang genoeg duurt sneuvelt de motor.
Er zit volgens mij een eind-schakelaars in de rotoren van Yaesu, dus kapot draaien door die mechanische krachten doen ze niet zo vlug.
heb alles twee keer nagelopen. de draden doorgemeten.de aansluitingen ook en extra gecontroleerd.gelukkig draait hij rond zowel links als rechtsom. zal een mail sturen naar de verkoper of hun weten wat het misschien nog meer kan wezen. misschien is het klokje stuk opeens dat kan ook nog maar die maak ik niet open anders ben ik de garantie misschien kwijt heb hem twee weken.gaat goed komen positief denken.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: yaesu rotor G450C

#10 Bericht door PE1PQX »

IK weet niet waar je woont, maar op dit moment ligt mijn rotorklok tijdelijk even stil...
Mocht je in Emmen wonen kan ik met mijn klok even langskomen voor een test.

Maar ik blijf er bij, omdat je in de 'test' opstelling de boel wel goed werkend had, maar in je definitieve opstelling de terugkoppeling niet meer werkt.

Meten = weten,
CD_G-450.jpg
Tussen pennen 1-2-3 is de potmeter opgenomen (rotor connector).
Tussen 1 en 3 is 500Ohm (zo uit mijn hoofd), nr 2 is de loper.
Als je tussen 1-2 en 2-3 >>500Ohm meet, is de loper niet goed aangesloten in de kabel, of potmeter kapot ( = zeer onwaarschijnlijk)

Waarden 1-2 en 2-3 bij elkaar op geteld moet weer die 500Ohm geven.
(verkijk je niet op 450a vs 450c, schema is in de rotor het zelfde)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA0CMU
Berichten: 636
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: yaesu rotor G450C

#11 Bericht door PA0CMU »

@PE1PQX: in mijn Daiwa KR400, nagenoeg identiek aan de Yeasu modellen, zitten geen eindschakelaars. Ik vermoedde in de 450 ook niet maar dat blijkt dus anders te zijn.

@RobBroekman: met het meten van de kabels sluit je de contact-overgang van kabeldeel naar chassisdeel uit als je de rotor zelf én het rotorstuurkastje niet open wil/kan maken. De kabel met connectors kan prima in orde zijn natuurlijk. De contact-overgang kan haperen of wellicht is er een draadje afgebroken in rotor of stuurkastje.
Als de rotor draait, loopt hij dan altijd helemaal (circa 360 graden) door of stopt hij op de plaats waar je hem met de stuurkast wilt laten stoppen? Ergo, blijft het rode lichtje alleen branden aan het einde van de volledige omwenteling en gaat het wel uit als hij halverwege moet stoppen? Zo ja, dan is een caliberatie van de brugschakeling nodig. Meestal gaat dat met een instelpotmeter die via een klein gaatje onderin of achterin de rotorstuurkast bereikbaar is.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: yaesu rotor G450C

#12 Bericht door PE1PQX »

Carel: voor jouw info.
De G450c (en ook de G650c) draaien 450 graden. De laatste 90 laat het 'overlap' lampje branden.
De OP geeft ook aan dat de naald in de rotorkast ook niet meer draait.

Hieruit kan ik concluderen dat de potmeter op een één of andere manier geen contact maakt met de stuurkast.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA0LMD
Berichten: 2272
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: yaesu rotor G450C

#13 Bericht door PA0LMD »

Als je gaat meten : de potmeter is 500 ohm !
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
robertbroekman
Berichten: 35
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:25
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: yaesu rotor G450C

#14 Bericht door robertbroekman »

heb alles gedaan wat mogelijk was en inderdaad er zat een kink in de kabel. heb een zwaardere kabel van yaesu gekocht met stekkers eraan 25 meter lang er aan gehangen en draaien als een tierelier
morgen de kabel doormidden hakken aansluiten en weer aan elkaar zetten gaat helemaal goed komen. ik ben blij dat het is opgelost.

pb2jj
Berichten: 46
Lid geworden op: 15 mar 2012, 12:29
Roepletters: pb2jj

Re: yaesu rotor G450C

#15 Bericht door pb2jj »

Even een vraagje, stel je zet de rotor controller aan zonder dat de rotor is aangesloten blijft dan het overlap lampje dan ook continue branden totdat je de rotor aansluit?

Plaats reactie