Betonschroeven om muurbeugels vast te zetten of niet?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Jeroen PD0JSP
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 mei 2020, 10:47
Roepletters: PD0JSP
Locatie: Beek en Donk

Re: Betonschroeven om muurbeugels vast te zetten of niet?

#31 Bericht door Jeroen PD0JSP »

PDØPXG schreef:
pa1bvm schreef:en je buren ????
hoe hebben die de regelgeving qua antennemasten begrepen ???
Mijn directe buren hebben geen bezwaar.
Hier moet je echt wat verder in gaan dan je directe buren helaas. Heb ik ook vervelende ervaringen mee op mijn vorige QTH. Het gaat echt om het snijvlak van je dak en dat is niet je nok maar inderdaad de denkbeeldige lijn die je dakvlak maakt. In jouw geval rond de dakgoot als ik het goed lees. Een van de hoofredenen dat veel mensen (waaronder ikzelf in het verleden) met een tussenwoning kiezen voor een mast welke op zolder door het dak gaat. Dan geldt namelijk de 5 meter vanaf het punt dat de mast door het dak gaat. Als je er dan bijvoorbeeld een CP-6 opzet van net geen 5 meter ben je volgende de wet gedekt en kunnen de buren er niets mee. In jouw geval (hoe ik het lees) komt er inderdaad rond de 13,5 meter boven je snijvlak van je dak uit en dat is wel vergunningsplichtig.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Betonschroeven om muurbeugels vast te zetten of niet?

#32 Bericht door PA4WK »

Ik heb geen ervaring met beton schroeven maar los van het feit of beton schroeven wel of niet geschikt zijn voor deze toepassing wil ik je wel als advies geven om de gaten zoveel als mogelijk is in het midden van de stenen te boren.
Het feit dat ze gebruikt worden voor statische belastingen zegt mij dat ze dus minder / niet geschikt zijn voor dynamische belastingen.
Injectie mortel of chemische ankers is de enige bevestiging die bij montage geen betasting op je steen geeft.
Beton steen is een ander materiaal dan massief beton, dat je er alleen met een goede boormachine met SDS boren in kunt boren komt voornamelijk omdat de kiezelsteen in de beton erg hard is.
Ik zou in ieder geval de importeur / vakhandel (dus niet de zaterdag hulp van de bouwmarkt) op advies vragen
Maar goed, zoals eerder gezegd maak je eigen keuze.
73 Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 355
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Betonschroeven om muurbeugels vast te zetten of niet?

#33 Bericht door ON7RA »

Vooral kijken wat je koopt, er zijn namelijk verschillende betonschroeven voor verschillende toepassingen!
Er zijn ook betonschroeven voor eenmalig gebruik tijdelijke toepassingen, balustrades op een werf bijvoorbeeld of het verankeren van een stelling! Deze kun je inderdaad alleen aanspannen en daarna enkel los draaien als alles moet worden verwijderd, dit zijn (wegwerpschroeven).
Alle andere betonschroeven voor duurzaam gebruik kunnen zie specs: 1cm ± worden terug geschroefd voor eventueel uitlijnen en pas zetten en daarna gewoon weer worden aangedraaid. De meeste producenten van al die schroeven geven een trek & afschuif belasting voor toepassing in standaard beton C20/25 of (B25, 25N/mm² bij 15x15x15) een standaard betonsteen klasse A1 heeft een druksterkte van 16.1N/mm²
Als een M12 betonschroef een trekzone heeft van 5.7kN in beton met druksterkte 25N/mm² wel wie het berekenen wil en kan mag, hoe vast zit die zelfde schroef in een betonsteen met druksterkte 16.1kN?
En, betonschroeven worden ook gebruikt bij dynamische belasting.
73 Renaat :D ON7RA :D

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Betonschroeven om muurbeugels vast te zetten of niet?

#34 Bericht door PA4WK »

Nog even inhakend op vorige reacties waarop je reageerde van "Het ligt eraan hoe je de regelgeving interpreteert." er is maar een manier om het te bekijken en die staat hier duidelijk met een aantal afbeeldingen aangegeven.
Je zult als je dit door wilt zetten echt een bouwvergunning aan moeten vragen, je komt er niet mee weg door te zeggen dat de directe buren geen bezwaar hebben.
Zorg dat je je aan de regels houd dat kan je later een hoop trammelant besparen.
Zorg ook dat je alle toezeggingen van wie dan ook, of het nou de buurman is of een ambtenaar zwart op wit krijgt.
https://www.helpdeskbouwregels.nl/AfbeeldingById/65
73 Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Betonschroeven om muurbeugels vast te zetten of niet?

#35 Bericht door PA3DJS »

PE2CH schreef:Hmm, een zwiepmast heeft toch gewoonlijk een betonfundering en een kantelpunt op 2-3 mtr hoogte?

Ondertussen diverse forums doorzocht betreffende zwiepmasten en in geval van gebruik muurbeugels lees ik overal hetzelfde: chemisch anker gebruiken, alle andere soorten verankering is vragen om problemen op langere termijn.
Als ik ergens niet meer bij kan, zou ik voor een zwaar belaste toepassing nu ook het juiste chemisch anker pakken. Kijk ik naar het verleden, dan heb ik aardig wat keilbouten voorbij zien komen. Te beginnen bij mijn opa toen ik nog koppen kleiner was, ik vond die dingen er interessant uitzien.

Mijn experimenteermast aan de muur (6 m pijp waar nog wat bovenop kan), heeft > 25 jaar met keilbouten vastgezeten. Wel regelmatig inspecteren door even te voelen met de ringsleutel of ze niet los zijn gaan zitten, en roestcheck. Keilbouten eruit, gaten schoongemaakt en dichtgemaakt met kant en klaar mortel waar ik in het laatste laagje (natuurlijk nat in nat) rode steenkleurstof heb zitten.

Ook nu zit de nieuwe experimenteermast weer vast met keilbouten (in massieve baksteen). Eergisteren is de eerste inspectie geweest. Ik vermoed dat die keilbouten blijven zitten totdat ik dit huis verlaat. De pijp zit ietwat beweegbaar (via rubber) in de beugels. Beide beugels hebben een middenpoot.

Voor zover ik mij herinner, zijn er diverse formgebruikers hier die hun beugels ook succesvol met keilbouten hebben vastgezet, maar nu wel voor chemische ankers gaan.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Betonschroeven om muurbeugels vast te zetten of niet?

#36 Bericht door PA3DJS »

PA4WK schreef:Nog even inhakend op vorige reacties waarop je reageerde van "Het ligt eraan hoe je de regelgeving interpreteert." er is maar een manier om het te bekijken en die staat hier duidelijk met een aantal afbeeldingen aangegeven.
Je zult als je dit door wilt zetten echt een bouwvergunning aan moeten vragen, je komt er niet mee weg door te zeggen dat de directe buren geen bezwaar hebben.
Zorg dat je je aan de regels houd dat kan je later een hoop trammelant besparen.
Zorg ook dat je alle toezeggingen van wie dan ook, of het nou de buurman is of een ambtenaar zwart op wit krijgt.
https://www.helpdeskbouwregels.nl/AfbeeldingById/65
73 Wim
Het is hem hier:
http://zendamateur.com/viewtopic.php?f=5&t=22477
ook al uitgelegd, hij zou nu kunnen weten hoe het zit. Jouw llink met plaatjes zit daar ook bij

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 355
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Betonschroeven om muurbeugels vast te zetten of niet?

#37 Bericht door ON7RA »

Nog even inhakend op vorige reacties waarop je reageerde van "Het ligt eraan hoe je de regelgeving interpreteert."https://www.helpdeskbouwregels.nl/AfbeeldingById/65
Hier wordt alles klaar en duidelijk uitgelegd, zelfs met afbeeldingen!
Als ze dit hier in België nu ook maar eens zouden doen, dan zouden vele radioamateurs en anderen heel blij zijn. Hier wordt alles gewoon beschreven in dubbelzinnigheden, waar geen mens iets van begrijpt. het een spreekt het andere tegen, en je moet vooral zeer goed tussen de regels kunnen lezen. Als je hier naar de gemeente gaat en vraagt hoe en wat, weten zelfs zij niet hoe het zit!
73 Renaat :D ON7RA :D

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Betonschroeven om muurbeugels vast te zetten of niet?

#38 Bericht door PA3DJS »

ON7RA schreef:Een betonsteen is een uit beton vervaardigde kunststeen die wordt gebruikt als metselsteen voor muren en wordt toegepast in bestrating als betonstraatsteen. Wikipedia

Hier onder schrijven ze Bestand tegen dynamische belastingen
http://www.jari-systems.be/product/tsm- ... geel-elvz/

De loods waar ik vroeger werkte is volledig in betonsteen gemetseld, en daarin zitten menig van die schroeven in de muur die ijzeren rekken vast houden, waar al het ijzer die we hadden in ligt opgestapeld. En ik moet zeggen er lag redelijk wat gewicht in de rekken en die hangen er nog steeds!

Wat zeker is, is zoals er wordt gezegd, het luistert heel erg nauw, je moet heel precies te werk gaan.

Deze optie is waarschijnlijk gekozen door Will, om later bij het weg halen van de constructie zo weinig mogelijk schade te hebben? De betonschroef schroef je later terug los en je vult de gaatjes op met mortel, en niemand die er iets van ziet. Terwijl je chemisch verankerde draadstangen moeilijk kunt verwijderen zonder blijvende (schade). De stevigste optie is wellicht de chemische verankering!

http://nl.wikisage.org/wiki/Betonschroef
Als ik voor de optie betonschroef zou gaan, zou ik wel een RVS uitvoering pakken. Jouw Jari voorbeeld is een schroef van elektrolytisch verzinkt staal (dat is een heel dun laagje Zn) en vermoedelijk alleen geschikt voor binnengebruik. Bij het indraaien is de kans zeer groot (zeg maar 100%) dat door de wrijving met het beton de zinklaag doorbroken wordt en oxidatie op gaat treden op de plekken waar de schroef zich in het beton verankert. Dat is in mijn ogen niet wat je wilt hebben (schroef gaat los zitten).

TS heeft wel het voordeel dat hij de verankering makkelijk kan controleren.

Ik leer iedere dag bij, ik wist niet dat ze ook geschikt zijn voor gescheurd beton (voor TS niet van toepassing).

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Betonschroeven om muurbeugels vast te zetten of niet?

#39 Bericht door PA3HMP »

rvs is niet geschikt omdat het niet rekt maar ineens afscheurt, dus niet toepasbaar bij antennebeugels.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Betonschroeven om muurbeugels vast te zetten of niet?

#40 Bericht door PA3DJS »

PA3HMP schreef:rvs is niet geschikt omdat het niet rekt maar ineens afscheurt, dus niet toepasbaar bij antennebeugels.
Oh, die snap ik niet. Ik heb RVS verenstaal, dat buigt elastisch (dus rekt) prima. Ik heb staafmateriaal dat ik prima koud plastisch kan vervormen zonder dat het breekt. De E-modulus is niet oneindig (iets minder dan van staal), dus dat geeft al aan dat er rek in zit.

Bepaalde legeringen hebben zo hun aparte eigenschappen, dus je kunt niet zomaar iets pakken en in een muur stoppen. Ik gok dat PA1AIS daar meer over kan vertellen, die komt meer zout water tegen dan ik.

Als jij een bron hebt waaruit blijkt dat RVS inderdaad niet voor dat soort toepassingen gebruikt mag/kan worden, dan hoor ik dat graag.

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 355
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Betonschroeven om muurbeugels vast te zetten of niet?

#41 Bericht door ON7RA »

@ PA3DJS,
Ja, Jari Systems is bedoeld als voorbeeld, aan producenten van dergelijke schroeven is er zeker geen tekort, en uiteraard heeft RVS de voorkeur tegenover verzinkte bouten.
@ PA3HMP
RVS bouten zijn net zoals alle andere bouten verkrijgbaar in verschillende sterkte klassen.
https://duursma.nl/blog/119-wat-is-het- ... -en-rvs-a4
Dat de meerderheid opteert voor de chemische verankering is begrijpelijk, dat er ondertussen al tal van verschillende systemen en mogelijkheden zijn om iets te bevestigen in muren, beton, etc. Maakt het voor de gewone M/V die daar niet zo vertrouwd in is, alleen maar moeilijker.
Op een forum om advies vragen, kan je een heel eind vooruit helpen, maar door de vele verschillende meningen ook nog meer in de war brengen.
@Jeroen,
Wat misschien de beste oplossing is?
Is in een e-mail naar een fabrikant of verdeler van betonschroeven, even je situatie schetsen, het liefst zo compleet mogelijk, lengte & diameter zwiepmast en wat er op komt te staan, en in welk materiaal de schroeven komen te zitten. Wind belasting van de antennes kun je normaal terug vinden bij een verdeler of in de (handleiding) van de antenne.
Met de vraag, of betonschroeven kunnen worden gebruikt voor deze toepassing? Dan krijg je ofwel geen reactie, ofwel een mailtje terug met de bevindingen van de producent of verdeler, waarin staat of je betonschroeven kunt gebruiken al dan niet, en welke schroeven en hoeveel. En eventueel welke andere opties er zijn, als men betonschroeven afraad.
73 Renaat :D ON7RA :D

Plaats reactie