Antennemast op de rand van Natura 200 gebied.

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PDØPXG
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 apr 2020, 19:50
Roepletters: PD0PXG

Re: Antennemast op de rand van Natura 200 gebied.

#16 Bericht door PDØPXG »

PA3DAT schreef:Je buurman heeft geen bezwaar, de lengte is vergunningsvrij, gewoon plaatsen dat mastje!
Ook mijn buurvrouw heeft geen bezwaar. Hoe langer des te beter :D
Ik vraag mij af of dat wel zo is gelet op mijn eerste post. De gemeente heeft het over een maximale hoogte van de mast inclusief antennes van 5 meter boven het peil.

1.13 antenne-installatie
een installatie bestaande uit een antenne, een antennedrager, de bedrading en de al dan niet in een techniekkast opgenomen apparatuur, met de daarbij behorende bevestigingsconstructie.

1.83 peil
voor een bouwwerk waarvan de hoofdtoegang aan de wegzijde grenst: maximaal 30 cm boven de hoogte van de kruin van de openbare weg ter plaatse van de hoofdtoegang;
in andere gevallen: maximaal 30 cm boven de gemiddelde hoogte van het rondom afgewerkte terrein ter plaatse van de bouw.

2.4 de bouwhoogte van een bouwwerk
Vanaf het peil tot aan het hoogste punt van een gebouw of van een overig bouwwerk met uitzondering van ondergeschikte bouwonderdelen, zoals schoorstenen, antennes, en naar de aard daarmee gelijk te stellen bouwonderdelen.

2.10 bouwhoogte van een antenne-installatie
ingeval van een vrijstaande (schotel)antenne-installatie: tussen het peil en het hoogste punt van de (schotel)antenne-installatie;
ingeval van een op of aan een bouwwerk gebouwde (schotel)antenne-installatie: tussen de voet van de (schotel)antenne-installatie en het hoogste punt van de (schotel)antenne-installatie.

Verlichting, vlaggenmasten en antennes maximale bouwhoogte 5 meter
'73 Wil PDØPXG

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Antennemast op de rand van Natura 200 gebied.

#17 Bericht door PA3DAT »

Volgens mij is dit toch landelijk geregeld?
Ik vind het een lastige tekst en ik mis zaken als het kruisen van de daklijn.
Let wel: die 5 meter boven het dak uit is incl. verticale antennes, daarom heb ik in eerste instantie mijn vertical(s) op een andere, lagere pijp gezet.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PDØPXG
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 apr 2020, 19:50
Roepletters: PD0PXG

Re: Antennemast op de rand van Natura 200 gebied.

#18 Bericht door PDØPXG »

PA3DAT schreef:Ik vind het een lastig te begrijpen tekst.
Dat probleem heb ik dus ook.
Als ik het goed begrijp mag ik de zwiepmast niet plaatsen.

Volgens het Antennebureau ook niet.
'73 Wil PDØPXG

pe1rxq
Berichten: 362
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Antennemast op de rand van Natura 200 gebied.

#19 Bericht door pe1rxq »

Als ik de tekst van jouw gemeente lees dan denk ik dat ze het over een vrij staande antenne hebben.
Dan klopt alles precies met het landelijk beleid, want dan is het peil inderdaad het terrein.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Antennemast op de rand van Natura 200 gebied.

#20 Bericht door PA3DAT »

Heb je hier wat aan?
https://www.antennebureau.nl/plaatsing- ... g-antennes

Hier kun je checken of je een vergunning nodig hebt, de vergunningscheck:
https://www.omgevingsloket.nl/Zakelijk/ ... ?init=true
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Antennemast op de rand van Natura 200 gebied.

#21 Bericht door PD2R »

Hieronder wat ik destijds terug kreeg van mijn gemeente op de vraag of ik een mast met antenne tegen de zijgevel mocht plaatsen waarvan het geheel niet meer dan 5 meter boven het snijpunt met het dak zou uitsteken:

VROM heeft regels vastgesteld waarbinnen vergunningvrij gebouwd mag worden. Deze regels gaan voor op de gemeentelijke regelgeving.
Wij kunnen niet bevestigen of uw bouwvoornemen vergunningvrij is, aangezien wij geen gegevens, zoals tekeningen voorzien van maatvoering, hebben ontvangen om aan de wet-en regelgeving te kunnen toetsen.

Naar aanleiding hiervan het ik de mast geplaatst. Nooit iets van gehoord.

Vaak ben je te bang :wink:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PDØPXG
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 apr 2020, 19:50
Roepletters: PD0PXG

Re: Antennemast op de rand van Natura 200 gebied.

#22 Bericht door PDØPXG »

PD2R schreef: VROM heeft regels vastgesteld waarbinnen vergunningvrij gebouwd mag worden. Deze regels gaan voor op de gemeentelijke regelgeving.
Naar aanleiding hiervan het ik de mast geplaatst. Nooit iets van gehoord.
Was dat vóór of na 2002 gelet op https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... -27-b1.pdf

4.2 Antenneconvenant
Het Antenneconvenant26 geeft invulling aan het nationale antennebeleid. Haar rol wordt in het
convenant zelf als volgt beschreven: ‘[…] legt de voorwaarden vast waaronder antenne-installaties
met een hoogte van vijf meter of minder worden opgenomen in de lijst van bouwwerken waarvoor
geen vergunning nodig is in de zin van de Woningwet’. Het convenant is in 2002 ondertekend door
de ministeries van VenW en VROM, de vijf operators en de VNG. De genoemde voorwaarden
hebben volgens Artikel 2 van het convenant in ieder geval betrekking op:
• De optimale samenwerking tussen operators.
• Het opstellen van een plaatsingsplan27 en de bespreking hiervan met de gemeenten.
• De visuele inpasbaarheid van vergunningvrije antenne-installaties.
'73 Wil PDØPXG

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3364
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Antennemast op de rand van Natura 200 gebied.

#23 Bericht door Juul - PE0GJG »

PDØPXG schreef:
Juul - PE0GJG schreef:En ook niet geheel onbelangrijk, jw woont op een bungalow park. Mag je daar permanent wonen?
Is openbaar terrein met een eigen straatnaam. Sinds zo'n 12 jaar geleden is permanente bewoning toegestaan.

Mooi zo. PD0PXG.

@Aloys.
Is geen zijspoor want als je daar niet permanent mag wonen moet je gemeenten niet wijzer maken door een vergunning aan te vragen. Is hier op de Veluwe een hoop gedoe over ontstaan.

Maar ik begrijp dus dat het permanent wonen is toegestaan.

'By the way", Aloys, m'n naam is Juul en geen Jules. Julius zo nog kunnen volgens de burgelijke stand. ( laatste regel is wel een zijspoor)
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Antennemast op de rand van Natura 200 gebied.

#24 Bericht door PD2R »

PDØPXG schreef:Was dat vóór of na 2002 gelet op https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... -27-b1.pdf
Dat was in 2008.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Antennemast op de rand van Natura 200 gebied.

#25 Bericht door PA3DJS »

Even samenvattend:
-Openbaar terrein (geen gezeur met eigenaar bungalowpark)
-buren vinden het prima
-zijgevel grenst niet aan openbaar terrein (maar aan dat van buren)
-maximale hoogte antenne + mast 5 m boven snijpunt van mast met dakvlak
-Gewoon een witte stok erop (valt nauwelijks op, dus geen geval van exces)
-Je gaat met je veldsterkte waar mensen kunnen komen never nooit niet boven reference levels van ICNIRP guidelines uit.

Gewoon neerzetten dus. De kans dat je daar gezeur mee krijgt is klein.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Antennemast op de rand van Natura 200 gebied.

#26 Bericht door PA3DJS »

De situatie die jij schetst (terugdraaien vergunning), kun je nooit uitsluiten. Je zult heel veel jurisprudentie moeten doorlezen om te bepalen of jouw situatie overeenkomt met een situatie waarbij een vergunning ingetrokken is, of een vergunningsvrij object onder een exces valt.

Je hebt het over een pijp met twee beugels die met antenne erop 5 m doorsteekt. Mocht die zeer kleine kans waarheid worden (ik doel op het terugdraaien van een eventueel benodigde vergunning, of moeten afbreken vergunningsvrije mast), dan haal je de boel gewoon weer weg.

Het grootste risico zit in de onzekerheid m.b.t. het bestemmingsplan, maar dat kun je zelf uitzoeken (zie link over bestemmingsplannen). Als er een dubbele bestemming blijkt, zul je wellicht het plan zelf in moeten kijken om zekerheid te hebben of het vergunningspichtig is of niet. Je hebt inmiddels ook diverse links naar overheidsdocumenten om in te schatten of het vergunningsvrij mag.

Ik heb dat uitzoekwerk voor een kennis van mij ook gedaan die wat neer wilde zetten als hij zijn RZA registratie had. Hij zat nagenoeg op de grens wonen en beschermd dorpsgezicht (lintbebouwing langs rivier de Vecht). Er is niets gekomen (heeft geen examen gedaan).

Direct rondom de positie uit jouw link, zie ik geen natuur, alleen cultuurlandschap. Ik krijg het idee om te roepen: "eet de soep niet te heet".

@PDØPXG:
Ik zie dat jouw vorige bijdrage over jurisprudentie verdwenen is.

pe1rxq
Berichten: 362
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Antennemast op de rand van Natura 200 gebied.

#27 Bericht door pe1rxq »

Mocht je wel bang zijn voor klachten kun je altijd nog alles neerzetten, maar zonder bekabeling. Documenteer dit ook.
Wacht een paar weken, verzamel alle klachten ('mijn gsm doet het niet'. 'tv stoort', 'ik krijg kriebels', e.d.).
Indien mogelijk laat de klagers het op papier zetten met datum, tijd e.d.
Meld vervolgens aan de klagers (vriendelijk en schriftelijk) dat de klachten niet jouw schuld kunnen zijn en leg de bekabeling aan.
Dank kun je later altijd in ieder geval aantonen dat je de betreffende klachten niet veroorzaakt.

PDØPXG
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 apr 2020, 19:50
Roepletters: PD0PXG

Re: Antennemast op de rand van Natura 200 gebied.

#28 Bericht door PDØPXG »

PA3DJS schreef:@PDØPXG:
Ik zie dat jouw vorige bijdrage over jurisprudentie verdwenen is.
Klopt, ik heb hem verwijderd omdat ik de link niet werkend kreeg.
Heb inmiddels een uitspraak van de Raad van State doorgespit en daaruit blijkt dat je in 2006 geen vergunning van de gemeente nodig had om een mast te plaatsen die 5 meter of minder boven de dakrand uitstak. Dat is al 14 jaar geleden. Zie: http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraa ... 012:BX3943 Ben nog nieuwere uitspraken aan het doorspitten.
'73 Wil PDØPXG

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Antennemast op de rand van Natura 200 gebied.

#29 Bericht door PA3DJS »

PDØPXG schreef:
PA3DJS schreef:@PDØPXG:
Ik zie dat jouw vorige bijdrage over jurisprudentie verdwenen is.
Klopt, ik heb hem verwijderd omdat ik de link niet werkend kreeg.
Heb inmiddels een uitspraak van de Raad van State doorgespit en daaruit blijkt dat je in 2006 geen vergunning van de gemeente nodig had om een mast te plaatsen die 5 meter of minder boven de dakrand uitstak. Dat is al 14 jaar geleden. Zie: http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraa ... 012:BX3943 Ben nog nieuwere uitspraken aan het doorspitten.
Ga even naar:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0027464/ ... #BijlageII
artikel 2, 17, c:
citaat:
indien het een andere antenne betreft dan bedoeld in onderdeel b: de antenne, met antennedrager, gemeten vanaf de voet, of indien deze is bevestigd aan de gevel, gemeten vanaf het punt waarop de antenne, met antennedrager, het dakvlak kruist, niet hoger dan 5 m

Voor de context, zie de link. Oh ja, tekst geldig tot op vandaag

PDØPXG
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 apr 2020, 19:50
Roepletters: PD0PXG

Re: Antennemast op de rand van Natura 200 gebied.

#30 Bericht door PDØPXG »

PA3DJS schreef: Ga even naar:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0027464/ ... #BijlageII
artikel 2, 17, c:
citaat:
indien het een andere antenne betreft dan bedoeld in onderdeel b: de antenne, met antennedrager, gemeten vanaf de voet, of indien deze is bevestigd aan de gevel, gemeten vanaf het punt waarop de antenne, met antennedrager, het dakvlak kruist, niet hoger dan 5 m

Voor de context, zie de link. Oh ja, tekst geldig tot op vandaag
Ik denk dat je de juiste wet hebt geciteerd waarvoor hartelijk dank.

Zelf had ik inmiddels het volgende gevonden:
Er is geen omgevingsvergunning nodig voor antennemasten van hulpverleningsdiensten en installaties op gebouwen met een mast lager dan vijf meter boven de dakrand.
Zie: https://www.kennisplatform.nl/welke-reg ... endmasten/
'73 Wil PDØPXG

Plaats reactie