Antenne advies voor kleine tuin gevraagd

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Antenne advies voor kleine tuin gevraagd

#31 Bericht door pc1mb »

80m is dan wel een fullsize G7FEK en daar mis je de hoogte voor, vergunningvrij.

Een ingekorte versie zonder 80m past overigens wel, heb er 8 jaar geleden hier over gepost:
http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... 97&start=0

Grappig aan dit ding is dat de harmonischen horizontaal stralen. De korte versie is in feite een inverted L voor 40 meter. Stem je echter af op de derde harmonische band 15m, dan heb je opeens een horizontaal gepolariseerde 6/8 straler. Wat op die band ook best zinnig is. De 30m straler doet dan weer kwartgolf op 10m, alleen niet zo breedbandig.

Alleen de WARC banden zijn lastiger erbij te foefelen, zeker als je die ook horizontaal en resonant wilt, maar daar is ook nog wel wat op te verzinnen.

Nadeel van deze T-vorm is dat je hoge ophangpunten nodig hebt en beneden ergens een voedingspunt. Het zal ook wel werken om dat schuin weg te spannen, om het voedingspunt onderaan het ophangpunt van het kortste eind te hebben. Bij mij hing het zaakje tussen boom en huis, met het voedingspunt middenop het terras. Niet het meest ideale voor een permanente opstelling ;-)

Radialen niet te druk over maken. Het moeten er vooral voldoende zijn, maar kaarsrecht de straat over en de sloot in is echt niet nodig, ze mogen net als de straler best in een bocht liggen. Maar ook dat is wel een nadeel van de G7FEK: je hebt radialen nodig.

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: Antenne advies voor kleine tuin gevraagd

#32 Bericht door pa3dq »

[quote="pc1mb"]80m is dan wel een fullsize G7FEK en daar mis je de hoogte voor, vergunningvrij.

Een ingekorte versie zonder 80m past overigens wel, heb er 8 jaar geleden hier over gepost:
http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... 97&start=0





Ha das leuk ik gebruik bijna de zelfde opstelling op afmetingen na iets van 40 , 20 en 10m meter 4xradiaal 10m en omheing vd tuin hekwerk
aan een eikje van 10m verlengd met een zeehengel v het intercontinentale gebeuren
De resultaten zijn verbluffend maar met cw lukt het zelf met slechte antennes 1mm rvs hi
Maar all band vanaf 160 tot 4m dankzij de interne atu vd ic zevenduizend driehonderd en open lijn
Oke nu even niet het grasmaaiseizoenisaangebroken
eenvoud is de kunst van het ware

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3130
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Antenne advies voor kleine tuin gevraagd

#33 Bericht door elsinga »

Dank maar weer! Interessante suggesties er weer bij, heb ik weer wat uit te zoeken. ;)

Een G7FEK zelf maken lijkt niet erg lastig en kan zo opgehangen worden dat de ladderlijn op het platte dak van de uitbouw uitkomt. Kan dan eventueel de zinken rand van het dak daar als radiaal gebruiken.

Ik neig steeds meer naar antennes die tussen beide mastjes passen, zoals de T2FD of G7FEK. Die kan ik namelijk eenvoudig middels katrollen laten zakken om af te stemmen en/of te vervangen door een ander experiment. Een FD3 Moet al over het dak heen en dat is zonder ladder en zo niet te doen.

Als 2e mastje ga ik waarschijnlijk mijn 9m alu schuifmastje gebruiken. Kan ik ook qua hoogte iets met 3dB doen. :roll: :lol: :mrgreen: En indien gedoe kan 'ie zo terug naar 5m boven het dak van het schuurtje. :wink:

En het voordeel tov de Baby Loop is dat ze zoveel minder geld kosten dat ik mijn IC7000 ook zou kunnen upgraden naar een IC7300, die een ingebouwde tuner heeft. :mrgreen:
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: Antenne advies voor kleine tuin gevraagd

#34 Bericht door pa3dq »

Net de g7fek omgebowd tot windom 5min werk
Radialen afkoppelen en de feeders weer aangesloten
De ervaing met windoms is hier slecht behoorlijke ruisgenerator tov smetrische antennes
De doublet zepp 2x20m maak ik soms geschikt voor 160 door een zijde met 100mu H en met enkelemeters draad te verlengen als windom
Maar heb ook al twee zijdig gedaan en als dipool verlengd ook redeliik
Maar tijdens het niet grasmaai seizoen bouw ik de inv L weer op, toch beter
Als je bv 2x10m wegspand en uit einden met spoelen verlengt kun je toch bijna over al terecht laats stukje kan naar beneden hangen doet niets behalve prikken hi
Het houd je bezig lekker buiten en binnen met draad spelen suc6 gl
eenvoud is de kunst van het ware

Plaats reactie