Wat voor trafo?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Wat voor trafo?

#16 Bericht door PA3DJS »

PA1ZX schreef:Niet lullig hoor kijk even naar de foto dan zie je dat het echt geen balun is maar een 1:9 unun.
Een val in heeft 2 punten voor een draad of buis etc. Deze heeft er echt maar 1. De rode gaat naar de straler.
Ik ga het verder niet meer uitleggen, dat heb ik in eerdere bijdragen gedaan.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Wat voor trafo?

#17 Bericht door pa0ejh »

@Ron. Niet lullig hoor kijk even naar de foto dan zie je dat het echt geen balun is maar een 1:4 unun.

De trafo op de Foto lijkt op een eigen knutsel 1 op 4 trafo, neem aan dat jullie dat netter maken..

Die 10Wdg aan de 50 Ohm kant heeft een Xl van ca. 30 Ohm op 80m en dat lijkt mij wel erg laag...
De kern zal schat ik ,een T180 of T200 zijn ...poederijzer dus, geen ferriet...
1 op 4  Trafo.png
1 op 4 Trafo.png (4.56 KiB) 3532 keer bekeken
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PA1ZX
Berichten: 87
Lid geworden op: 30 mar 2008, 11:21
Roepletters: PA1ZX
Contacteer:

Re: Wat voor trafo?

#18 Bericht door PA1ZX »

Dus geen balun maar 1:4 unun.
Met 1 draad.
Duidelijk

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Wat voor trafo?

#19 Bericht door PA3DJS »

PA1ZX schreef:Dus geen balun maar 1:4 unun.
Met 1 draad.
Duidelijk
Nee, geen UNUN, gewoon een (auto)transformator zonder scheiding. Een UNUN geeft onderdrukking van mantelstroom, maar daar is hier geen sprake van.

PA1GVZ
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Wat voor trafo?

#20 Bericht door PA1GVZ »

Hallo allemaal,

Ik begrijp dat dit niet de ultieme multiband vertical is maar met beperkte ruimte is iets dergelijks een redelijk bruikbaar alternatief gebleken. Ik heb deze GPA voor een aardig prijsje op de kop kunnen tikken. Hiervoor had een glasvezel telescoop hengel van 5 meter staan, dit naar aanleiding van dit draadje een poosje geleden:

http://zendamateur.com/viewtopic.php?f= ... ll#p224925

Dit bleek niet helemaal geschikt voor een langdurig buitenverblijf. Vandaar deze switch naar een GPA welke ook nog iets langer is. Als eerste heb ik toen het magische doosje aan de onderkant open geschroefd om te kijken wat hier in zat. En zo begon dit draadje.....

Nu er zoveel reacties zijn :D heb ik gelijk nog een andere vraag. Als ik deze trafo vervang door een "echte" 1:4 current balun (met twee ringkernen). Zou dit dan een merkbaar verschil kunnen opleveren? Uiteraard voorzien van een aantal radiaal draden welke er nu ook al aanhangen.

Opmerking: common mode onderdrukking heb ik met de "standaard" trafo geregeld met wat ferriet vlakbij het voedingspunt. Met een 1:4 current balun zal dit sowieso beter zijn.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

73, Gert

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Wat voor trafo?

#21 Bericht door PE4BAS »

Nu er zoveel reacties zijn :D heb ik gelijk nog een andere vraag. Als ik deze trafo vervang door een "echte" 1:4 current balun (met twee ringkernen). Zou dit dan een merkbaar verschil kunnen opleveren? Uiteraard voorzien van een aantal radiaal draden welke er nu ook al aanhangen.
Ik zou er helemaal geen trafo onder hangen. Gewoon een autotuner er onder zoiets als een CG3000 of zo. Enige nadeel is dat je er ook een 12V voeding heen moet maken. Maar dat lijkt me niet zo moeilijk. Radialen of de mast gebruiken als tegencapaciteit. Antenne moet wel geïsoleerd van de mast gemaakt worden dat. Maar volgens mij is een GPA dat al. Ik heb in het verleden ook geëxperimenteerd met verschillende trafo's onder een GPA maar je blijft altijd zitten met coax verliezen en stralende coax.

Overigens heb ik momenteel een straler van 7,5m lang met een CG3000 tuner op een mast van 16m. Ik gebruik de mast als tegencapaciteit. Werkt van 1,8-30MHz prima. Heb de antenne ook met 1 radiaal van 7,5m geprobeerd schuin weg gespannen, verschillende tests gedaan maar maakt totaal niks uit vergeleken met de mast als tegencapaciteit.

Succes,

PA1GVZ
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Wat voor trafo?

#22 Bericht door PA1GVZ »

Een autotuner is wel weer een prijzig ding. Maar inderdaad dan ben je een hoop verliezen kwijt. De mast als tegencapaciteit is bij mij niet zo'n succes gezien deze 50 cm lang is :D , de antenne staat op een voet op het dakterras, weliswaar op 10 meter hoogte boven straatniveau.

Maakte dat een groot verschil een autotuner t.o.v. een balun bij jou?
Denk je dat een current balun verschil maakt met de trafo? Misschien als voorlopige oplossing en dan later een autotuner aan de voet.

73, Gert

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Wat voor trafo?

#23 Bericht door PE4BAS »

Hallo Gert,

Ik heb getest in het verleden (15 jaar geleden...) met een 1:9 en 1:4 balun. Niet dat het niet werkt hoor.... een antenne straalt altijd. Maar als je meer rendement wilt zou ik investeren in een autotuner. De CG3000 is de meest betaalbare en betrouwbaar. Ik heb het ding nu vanaf 2009 in de mast. In 2018 er even uit gehad, bleek dat het ding vol met water stond. Goed drogen en na verloop van tijd deed hij het weer. En ja, ik vond antenne met autotuner een groot verschil vergeleken met de balun onder de antenne. Ik moet wel opmerken dat ik 50m coax van de antenne naar de shack gebruik, dus de verliezen met slechte SWR zijn dan erg hoog. Die verliezen heb ik niet met autotuner.

Een paar resultaten: 160m afgelopen weekend in de CQWW WPX, VY2ZM op mijn CQ terug (niet de eerste keer), en diverse Japan op 160m met FT8. Ik werk met een IC-7300 en 100W.

Plaats reactie