Hoe met de coaxkabel(s) naar beneden vanuit antenne array ?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Hoe met de coaxkabel(s) naar beneden vanuit antenne arra

#16 Bericht door Thijzer »

ON5RKN schreef: Ik wil wel eens een voorbeeld zien van de proven technologie, hoe je met een kabbelketting een heen en weer roterende beweging kan maken van 375°.
Het idee op zich is niet slecht maar mocht het echt werken denk ik dat we dat reeds eerder hadden gezien bij mobile broadcast cars.
375 graden draaien dan rol je de kabelketting bijna 1x op. Ik weet 't niet, probeer het zou ik zeggen.

De proven technology zit 'm erin dat de kabelketting al decennia wordt gebruikt in de machinebouw. Bij antennes weet ik 't niet, het was maar een idee.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Hoe met de coaxkabel(s) naar beneden vanuit antenne arra

#17 Bericht door Bert_1 »

Misschien iets er om heen doen wat wat stugger en glad is zodat de coax meer in ronde vormen wordt gehouden? Misschien zuigslang uit de hydrauliekwereld? Dat is een redelijk soepele slang met meestal metaal in de vorm van een veer in de mantel verwerkt zodat het toch stevigheid heeft. Het is vast goedkoper dan de kabelrups en je kunt de vorm van de lus al een beetje vooraf aangegeven door eerst de vorm er in te draaien en dan pas de klemmen vast te draaien. Dit spul is vast wel in de buurt te vinden, ieder landbouwmechanisatie of hydrauliekbedrijf heeft het wel liggen.
Bijlagen
zuigslang_.jpg
zuigslang_.jpg (8.8 KiB) 4544 keer bekeken
Bert

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Hoe met de coaxkabel(s) naar beneden vanuit antenne arra

#18 Bericht door ON5RKN »

Thijzer schreef:
ON5RKN schreef: Ik wil wel eens een voorbeeld zien van de proven technologie, hoe je met een kabbelketting een heen en weer roterende beweging kan maken van 375°.
Het idee op zich is niet slecht maar mocht het echt werken denk ik dat we dat reeds eerder hadden gezien bij mobile broadcast cars.
375 graden draaien dan rol je de kabelketting bijna 1x op. Ik weet 't niet, probeer het zou ik zeggen.

De proven technology zit 'm erin dat de kabelketting al decennia wordt gebruikt in de machinebouw. Bij antennes weet ik 't niet, het was maar een idee.
Tja vandaar dat Uw idee nergens op slaat, een antenne rotor heeft weinig zin als die geen volledige cirkel kan maken en de meeste
rotor kunnen vaak 15 tot 25° overlappen. Machinebouw is nog iets totaal anders.

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Hoe met de coaxkabel(s) naar beneden vanuit antenne arra

#19 Bericht door pa1bvm »

nou vind ik het niet " netjes" om ideeën " af te branden" .
Ik werk zelf bij een bedrijf in Veldhoven waar geen enkel idee als " idioot " wordt afgedaan .
Toen ik daar begon .. waren er 170 medewerkers nu 23.000 .. en sommige ideeen willen nog steeds niet precies lukken ..
maar we blijven doorgaan tot we onomstotelijk bewezen hebben dat het niet kan ..

oja in een philips tomoscan ( een X-ray body scanner ) kan de detector + x-ray buis bijna 450 graden ronddraaien om een persoon
een rontgenbuis gebruikt iets van + en - 120 KV bij ongeveer 400 mA ( pulsed) die kabels zijn zo ongeveer 4 centimeter dik ..
de werken met een " tussen rol "

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Hoe met de coaxkabel(s) naar beneden vanuit antenne arra

#20 Bericht door Thijzer »

ON5RKN schreef:
Thijzer schreef:
ON5RKN schreef: Ik wil wel eens een voorbeeld zien van de proven technologie, hoe je met een kabbelketting een heen en weer roterende beweging kan maken van 375°.
Het idee op zich is niet slecht maar mocht het echt werken denk ik dat we dat reeds eerder hadden gezien bij mobile broadcast cars.
375 graden draaien dan rol je de kabelketting bijna 1x op. Ik weet 't niet, probeer het zou ik zeggen.

De proven technology zit 'm erin dat de kabelketting al decennia wordt gebruikt in de machinebouw. Bij antennes weet ik 't niet, het was maar een idee.
Tja vandaar dat Uw idee nergens op slaat, een antenne rotor heeft weinig zin als die geen volledige cirkel kan maken en de meeste
rotor kunnen vaak 15 tot 25° overlappen. Machinebouw is nog iets totaal anders.
Ach, weer iemand die het beter weet maar zelf geen oplossing heeft, laat staan enige hulp biedt. Ik weet niet of het je al eens is opgevallen, maar dit is een forum voor hobbyisten die elkaar de helpende hand reiken en ideeën aandragen of adviezen geven. Het enige wat jij doet is afbranden, zeuren, zagen en stemmingmaken en daar is dus helemaal niemand bij gebaat.
Je bijdrage was dus 0,0. Je moeder zal wel trots op je zijn.

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Hoe met de coaxkabel(s) naar beneden vanuit antenne arra

#21 Bericht door pa1bvm »

wist niet dat deze dingen bestonden …

ik zocht in Google op: high power coax slipring connector

zelfs spinner maakt ze ..

http://www.ceno360.com/en/product_show2.php?idd=165

https://products.spinner-group.com/de/h ... kupplungen?

ze worden dus wel gemaakt … zal wel wat kosten ….

pe1nil-cor
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: Hoe met de coaxkabel(s) naar beneden vanuit antenne arra

#22 Bericht door pe1nil-cor »

pa1bvm schreef:wist niet dat deze dingen bestonden …

ik zocht in Google op: high power coax slipring connector

zelfs spinner maakt ze ..

http://www.ceno360.com/en/product_show2.php?idd=165

https://products.spinner-group.com/de/h ... kupplungen?

ze worden dus wel gemaakt … zal wel wat kosten ….

Tip.
Ik gebruik al jaren X yagi's voor het satelliet werk de coax kabels lopen via de achter kant van de antennes met een grote lus richting rotor.
Voor de lus heb ik dunne coax gebruikt aan de achter kant van de antennes is een stuk RG 213
gemonteerd deze is in een flauwe bocht gebogen daar overheen loopt de dunne coax kabel.

73 PE1NIL

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Hoe met de coaxkabel(s) naar beneden vanuit antenne arra

#23 Bericht door PC1L »

pe1nil-cor schreef:
pa1bvm schreef:wist niet dat deze dingen bestonden …

ik zocht in Google op: high power coax slipring connector

zelfs spinner maakt ze ..

http://www.ceno360.com/en/product_show2.php?idd=165

https://products.spinner-group.com/de/h ... kupplungen?

ze worden dus wel gemaakt … zal wel wat kosten ….

Tip.
Ik gebruik al jaren X yagi's voor het satelliet werk de coax kabels lopen via de achter kant van de antennes met een grote lus richting rotor.
Voor de lus heb ik dunne coax gebruikt aan de achter kant van de antennes is een stuk RG 213
gemonteerd deze is in een flauwe bocht gebogen daar overheen loopt de dunne coax kabel.

73 PE1NIL
Cor, heb jij toevallig daar een fotootje van ? Hoeft niet perse maar zou leuk zijn om even te zien. Je formeert eigenlijk de dunne coax mbv de RG213 :)

En verder, ik heb een aantal xquads gekoppeld en voorzien van een imp transf dus slechts een kabel naar onderen ( en steeds twee voor elke antenne, ook dunne coax ) voor dat array, die kabel naar onderen kan mogelijk door zijn stugheid ( lijkt op PE1KVL : spiraal slang ) met voordeel in een mooie lus gelegd worden als ik deze op de kritieke punten onder de juiste hoek leg.

Maar zoals ik al opmerkte aan het begin, je ziet vaak dat de coax aan de achterzijde wegloopt, ik heb echter de antennes elk in het 'fysieke' midden voor de radiale en axiale balans op glasfiber liggen, dus ik kan de dunne kabel dan mooi kwijt langs de antenne booms.

De twee linken : toch wel zeer interessant .. professioneel !

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Hoe met de coaxkabel(s) naar beneden vanuit antenne arra

#24 Bericht door ON5RKN »

Thijzer schreef:
ON5RKN schreef:
Thijzer schreef:
ON5RKN schreef: Ik wil wel eens een voorbeeld zien van de proven technologie, hoe je met een kabbelketting een heen en weer roterende beweging kan maken van 375°.
Het idee op zich is niet slecht maar mocht het echt werken denk ik dat we dat reeds eerder hadden gezien bij mobile broadcast cars.
375 graden draaien dan rol je de kabelketting bijna 1x op. Ik weet 't niet, probeer het zou ik zeggen.

De proven technology zit 'm erin dat de kabelketting al decennia wordt gebruikt in de machinebouw. Bij antennes weet ik 't niet, het was maar een idee.
Tja vandaar dat Uw idee nergens op slaat, een antenne rotor heeft weinig zin als die geen volledige cirkel kan maken en de meeste
rotor kunnen vaak 15 tot 25° overlappen. Machinebouw is nog iets totaal anders.
Ach, weer iemand die het beter weet maar zelf geen oplossing heeft, laat staan enige hulp biedt. Ik weet niet of het je al eens is opgevallen, maar dit is een forum voor hobbyisten die elkaar de helpende hand reiken en ideeën aandragen of adviezen geven. Het enige wat jij doet is afbranden, zeuren, zagen en stemmingmaken en daar is dus helemaal niemand bij gebaat.
Je bijdrage was dus 0,0. Je moeder zal wel trots op je zijn.

We hebben het reeds geprobeerd met broadcast wagens, om de coax tot in het extreme te beschermen, we zijn van het idee moeten afstappen. nog steeds gebruikt men
bij broadcast maar ook bij communicatiewagens van hulpdiensten de spiraalslang die veel beter bestand is tegen roterende bewegingen.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Hoe met de coaxkabel(s) naar beneden vanuit antenne arra

#25 Bericht door PC1L »

pa1bvm schreef:Toen ik daar begon .. waren er 170 medewerkers nu 23.000 .. en sommige ideeen willen nog steeds niet precies lukken .. maar we blijven doorgaan tot we onomstotelijk bewezen hebben dat het niet kan ..
Inderdaad, bezien als een ideeën bus, ts zoekt het idee uit, dat voor die actuele, voor dat moment geldende situatie, het beste is. Voor een iets andere situatie zou men dan voor een ander idee kunnen kiezen etc. etc.
pa1bvm schreef:oja in een philips tomoscan ( een X-ray body scanner ) kan de detector + x-ray buis bijna 450 graden ronddraaien om een persoon
Ja, als de azimuth rotor. En dan nog eens de elevatie rotor erbovenop : nog eens 180 graden. En alsof dat nog niet genoeg was dat alles in axiale en radiale balans hi :lol: Maar voor alles zijn er oplossingen, door wat hier te lezen was ontstonden er trouwens ook weer nieuwe ideeën :idea: :) etc. etc.

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Hoe met de coaxkabel(s) naar beneden vanuit antenne arra

#26 Bericht door pa1bvm »

maar …

stel ik heb volledig omklapbare antennes die kunnen eleveren van 0>90 >180
ik denk voor het gemak aan voormast montage yagi's .. iets van 6 elementen ..
maar dan heb ik toch maar 180 graden azimuth nodig

dan zou er al veel minder stress onstaan op de kabels

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Hoe met de coaxkabel(s) naar beneden vanuit antenne arra

#27 Bericht door PC1L »

pa1bvm schreef:maar …

stel ik heb volledig omklapbare antennes die kunnen eleveren van 0>90 >180
ik denk voor het gemak aan voormast montage yagi's .. iets van 6 elementen ..
maar dan heb ik toch maar 180 graden azimuth nodig

dan zou er al veel minder stress onstaan op de kabels
Jazeker geeft dat minder stress. Maar .. er kan nu eenzelfde situatie ontstaan als in het antwoord aan jou op pagina 1 ( laatste post ). Bij een bepaalde baan van de sat ( overkomst ) moet de rotor helemaal terug ( eindstop rotor ) en daar het dan uitgerekend net een LEO betreft ( Murpy ) :lol: .. weg satelliet ! Waar is ie nou gebleven ? :lol: :lol:

In zo een situatie moet bovendien ook de elevatierotor de antennes ( bij lage overkomst, juist zo belangrijk ) vrijwel helemaal omklappen.

Teken maar eens een cirkel ( azimuth beperkt t.w. 180 graden, twee van de vier quadranten actief, met een elevatie 180 graden, twee van de twee quadranten actief ) .. dan zie je het meteen. Teken in die cirkel ook de satelliet baan en de plaats van de rotor eindstop. Als je de software zo gebruikt dat dat laatste vermeden wordt zit je dus wel meteen in het derde en vierde qudrant wat ongewenst was, de coax lus was nu gemaakt voor 180 graden azimuth.

Maar het kan lang goed gaan, ook bij overhead pass, ( azimuth max t.w. 180 graden ) daar niet van.

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Hoe met de coaxkabel(s) naar beneden vanuit antenne arra

#28 Bericht door pa1bvm »

natuurlijk omklappen is tijdsverlies..
nu ben ikzelf helemaal niet actief met satellieten behalve die ene hele grote op 350.000km afstand

maar gebruikt je nu ook software waar je zien kan wanneer er een "nuttige" satelliet overkomt en kan je die software dan filteren op voor jou de beste tijden ..
weekend of tussen 20:00 en 23:00 .. dan hou je een bepaalde " voorspelling over .. en kan je die voorspelling dan " plotten" voor de meest gebruikte elevatie en azimuth instellingen ..

het zou best kunnen dat je een systeem maakt dat 100% dekking geeft .. maar dat je nooit maximaal gebruikt omdat je niet 100% van de tijd qrv kan zijn ..
je kan dan ook kijken wat " beter is .. een rotor met een stop op het noorden of een stop op een ander plek
ik heb geen idee van de banen is dat nou meer Noord -Zuid of Oost -West en moet je daarna je systeem voor optimaliseren ??

ik heb zoiets ooit gedaan voor de maan ... lekker makkelijk maar een object ...altijd van oost naar west via zuid ..
en er zijn per maand zeker een paar dagen voorop de maan " onbruikbaar is voor kleine stations "

op dit moment even niet actief met EME ..komt wel weer

Gebruikersavatar
PH4CK
Berichten: 591
Lid geworden op: 29 sep 2006, 16:30
Locatie: JO22XK

Re: Hoe met de coaxkabel(s) naar beneden vanuit antenne arra

#29 Bericht door PH4CK »

met 180 graden elevatie en 180 graden rotatie kun je alle kanten op :)
het moet kunnen anders kan het niet
Denk in oplossingen, niet in problemen

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Hoe met de coaxkabel(s) naar beneden vanuit antenne arra

#30 Bericht door PC1L »

pa1bvm schreef:natuurlijk omklappen is tijdsverlies..
nu ben ikzelf helemaal niet actief met satellieten behalve die ene hele grote op 350.000km afstand
Met het volle bereik actief van beide rotoren gaat het goed met de tijd of er is iets goed mis met de te volgen satelliet of zo hi :lol:
Ja, geen rotoren nodig hi hi. Wat een trajectdempingen ontstaan er dan trouwens op UHF SHF .. enorm ! Preamps needed.
pa1bvm schreef:maar gebruikt je nu ook software waar je zien kan wanneer er een "nuttige" satelliet overkomt en kan je die software dan filteren op voor jou de beste tijden ..
weekend of tussen 20:00 en 23:00 .. dan hou je een bepaalde " voorspelling over .. en kan je die voorspelling dan " plotten" voor de meest gebruikte elevatie en azimuth instellingen ..
Dat is met vrijwel alle software mogelijk :).

pa1bvm schreef:je kan dan ook kijken wat " beter is .. een rotor met een stop op het noorden of een stop op een ander plek
ik heb geen idee van de banen is dat nou meer Noord -Zuid of Oost -West en moet je daarna je systeem voor optimaliseren ??
Dat hangt van de te kiezen satellieten af, helaas, maar is niet anders. En werk je veel naar het zuiden, dan kies je de eindstop N, veel naar het noorden, eindstop Z ..
pa1bvm schreef:ik heb zoiets ooit gedaan voor de maan ... lekker makkelijk maar een object ...altijd van oost naar west via zuid ..
en er zijn per maand zeker een paar dagen voorop de maan " onbruikbaar is voor kleine stations "

op dit moment even niet actief met EME ..komt wel weer
Ja, lekker simpel, geen moeilijke dingen, beetje vermogen, preamps, en het werkt :) !

Wordt EME eigenlijk op alle banden vanaf VHF gedaan of ? Bovendien lijkt mij dat antennes die weinig ruisen en geen last van statics hebben ( alle contacten ook aan massa ) geen nodeloze zaak .. Een medewerker van WiMo liet mij weten dat hij iemand kende die een stuk of 4 ( of zelfs 8 ) xquads gestackt had en er succesvol mee aan het maanbonzen geslagen was hi :lol: .. Die antennes hebben 0 ohm tussen de centrale aansluitingen en massa, dus ook ideaal voor RX ( via preamp uiteraard ) ..... Met twee van die antennes zit je al aan ik meen 17 - 18 dBi, dat schiet alweer lekker op :) Bijna niet te geloven de UHF versies zijn maar 1270 mm lang ..... en je kan er als je dat echt wil een kW op zetten. Per antenne.

Plaats reactie