Marifoon koppelen aan 2e antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Arjen Weber
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 feb 2020, 13:09

Marifoon koppelen aan 2e antenne

#1 Bericht door Arjen Weber »

Ik wil graag gemakkelijk en zo verliesvrij mogelijk mijn marifoon over kunnen zetten naar een noodantenne. De achterzijde van mijn marifoon is lastig toegankelijk en ik wil dit overschakelen op een snel toegankelijke plek kunnen doen. Dat betekent dat ik met een tussenkabel moet werken. Ik kan hiervoor een (Daiwa) antenneschakelaar gebruiken of werken met een pl-259 koppelstuk. Maar iedere overgang levert verlies op en dat wil ik natuurlijk zoveel mogelijk beperken. Het mooiste zou zijn een male en een female pl-259 plug te gebruiken want dan is er maar één overgang en dus maar 1x verlies. Helaas zijn er geen female pl-259 pluggen. Wie heeft er ideeën? Marifoon werkt in de vhf band. Hoeveel demping heeft een antenneschakelaar eigenlijk?

73
Arjen

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Marifoon koppelen aan 2e antenne

#2 Bericht door Rene - pg3r »

Je zou N-connectoren kunnen gebruiken. Daarvan zijn er wel male en female kabeldelen.

Ik zou kiezen voor de antenneschakelaar. Die zet je in een noodgeval makkelijk om. Makkelijker dan ompluggen. Demping van een redelijke antenneschakelaar is meestal kleiner dan 0.5 dB. Dat ga je niet merken.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Marifoon koppelen aan 2e antenne

#3 Bericht door PA1AIS »

Arjen, ik snap je niet. Je voert aan dat extra connectoren verlies zouden kunnen geven en tegelijk vertel je dat de marifoon slecht bereikbaar is?
Wat wil je nu?

Óf je neemt een daiwa schakelaar en accepteert het verlies omdat je niet je marifoon bereikbaar te wilt maken.
Óf je maakt je marifoon achter bereikbaar en hebt geen verlies door een extra schakelaar.

Overigens in de praktijk merk je niets van dat vermeende verlies, dat treedt uitsluitend op bij zendamateurs die het ook niet kunnen meten.
Ik kan op de spectrum analyser het verlies in 1/10 dB niet waarnemen, het zal dus wel meevallen.

Ook prima is gewoon een extra koppelstuk wat je los haalt als je je noodantenne wilt aansluiten. Niks daiwa dus.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PA0VRA
Berichten: 133
Lid geworden op: 08 apr 2009, 13:18
Roepletters: PA0VRA
Locatie: Nieuwegein

Re: Marifoon koppelen aan 2e antenne

#4 Bericht door PA0VRA »

Ha Om, heb een 3-weg coaxschakelaar in de aanbieding, gaat tot 1500Mhz, met N connectors. Prijs 35 euro incl portokosten. Zie adv. Op zendamateur-marktplaats. Gr. Eddy PA0VRA

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Marifoon koppelen aan 2e antenne

#5 Bericht door ON5RKN »

Mijn vraag....

Heb je wel een vergunning om een marifoon te bedienen? Zoja
Wat versta je onder noodantenne?

Arjen Weber
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 feb 2020, 13:09

Re: Marifoon koppelen aan 2e antenne

#6 Bericht door Arjen Weber »

Ja hoor, ik heb Marcom B en gebruik mijn marifoon op een zeilboot. Een noodantenne is niets anders dan een normale marifoonantenne die ik aan boord heb voor het geval dat mijn mast overboord gaat en ik dan geen verbinding meer kan maken. Iets wat ik natuurlijk nooit hoop mee te maken.
73
Arjen
PE1NAR

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Marifoon koppelen aan 2e antenne

#7 Bericht door ON5RKN »

Arjen Weber schreef:Ja hoor, ik heb Marcom B en gebruik mijn marifoon op een zeilboot. Een noodantenne is niets anders dan een normale marifoonantenne die ik aan boord heb voor het geval dat mijn mast overboord gaat en ik dan geen verbinding meer kan maken. Iets wat ik natuurlijk nooit hoop mee te maken.
73
Arjen
PE1NAR
'k denk als je mast overboord ligt dat je vaartuigje ook wel met zijn kiel omhoog ligt...
in dit geval zal er al totaal geen communicatie nimmer mogelijk zijn.

Als je over een Marcom- B beschikt heb je naast je VHF misschien ook een AIS radio, die loopt dan sowieso over je AIS splitter
daarachter zou je dan ook nog eens een antenne switch moeten plaatsen
Het merk shakespeare zal je als zeiler dan wel kennen voor een kleine 60 euro ben je al verholpen.

Maar naar mijn mening voor noodsituaties als deze... een goede marifoonportofoon en een AQ-229 Waterdichte Tas PRO
deze blijft drijven en voorzien van verstevigde ringen die je makkelijk met een riem om je heen kan leggen en het speciale ontwerp ervan
zorgt ervoor dat je deze zonder de tas open te maken kan bedienen, iets wat zeereddingswerkers vaak gebruiken die kost een kleine 40 euro.

PE1RIK
Berichten: 181
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:25

Re: Marifoon koppelen aan 2e antenne

#8 Bericht door PE1RIK »

Die female PL-connectoren bestaan wel degelijk:

https://www.communicationworld.nl/pl22tg.html

Ik vind je vraag niet zo vreemd hoor. Enkele jaren geleden heb ik op de zeilboot van een kennis ook de marifoon vervangen. En met deze connector erbij, kon de mast makkelijk gedemonteerd worden. Anders hield de coax de mast vast bij onderhoud :wink:

on4ged
Berichten: 339
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Marifoon koppelen aan 2e antenne

#9 Bericht door on4ged »

Arjen Weber schreef:Ik wil graag gemakkelijk en zo verliesvrij mogelijk mijn marifoon over kunnen zetten naar een noodantenne. De achterzijde van mijn marifoon is lastig toegankelijk en ik wil dit overschakelen op een snel toegankelijke plek kunnen doen. Dat betekent dat ik met een tussenkabel moet werken. Ik kan hiervoor een (Daiwa) antenneschakelaar gebruiken of werken met een pl-259 koppelstuk. Maar iedere overgang levert verlies op en dat wil ik natuurlijk zoveel mogelijk beperken. Het mooiste zou zijn een male en een female pl-259 plug te gebruiken want dan is er maar één overgang en dus maar 1x verlies. Helaas zijn er geen female pl-259 pluggen. Wie heeft er ideeën? Marifoon werkt in de vhf band. Hoeveel demping heeft een antenneschakelaar eigenlijk?

73
Arjen
Female PL pluggen bestaan wel degelijk. Ze zijn alleen niet zomaar overal te vinden.
Ik kocht ze onlangs bij Maes electronics in Sint Niklaas. Aan je naam te zien vermoed ik dat je uit Nederland bent, en dan is Sint Niklaas misschien wel wat ver. Hierbij de website van Maes electronics. https://www.maes-electr.be
En bijgevoegde foto's tonen de plug zelve en het briefje in de verpakking bij de plug.
Misschien ben je er toch wat mee. Succes met je aanpassingen.


https://www.maes-electr.be
Bijlagen
PL 259 Female.jpg
DSC_0753.JPG
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Plaats reactie