XQUADS, STACKED, SIDE BY SIDE .....

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

XQUADS, STACKED, SIDE BY SIDE .....

#1 Bericht door PC1L »

Weet niet of Arno, PE1RDP dit zal lezen, en / of tijd voor antwoord heeft, mogelijk dat er nog anderen zijn die werken met dergelijke prgrs ( antennestacks ) .. Op het moment heb ik een dergelijk prgr. voor xquads niet QRV :(. Het betreft nogal bijzondere, opmerkelijke antennes.

Wat we graag wilden weten / zien :) zijn de resulterende antenne radiation pattern diagrammen, horizontaal en verticaal, met de bijbehorende SWR waarden van twee gestackte en gekoppelde xquad antennes van WiMo op 70 ( 18011zie bv https://www.wimo.com/de/antennen/ukw-an ... -quad%2070) :

0- bij een stack afstand van 100 cm.
1- bij een stack afstand van 105 cm.
2- bij een stack afstand van 110 cm.

De ideale stack afstand.

Dit alles bij naast elkaar :!: geplaatste antennes ( satelliet toepassing ).

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7112
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: XQUADS, STACKED, SIDE BY SIDE .....

#2 Bericht door PE2AAB »

Ik weet zeker dat Arno, PE1RDP dit op zeer korte termijn gaat lezen ;-) Echter is hij op dit moment al onder zeil ;-) Heb hem even op dit bericht geattendeerd.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 703
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: XQUADS, STACKED, SIDE BY SIDE .....

#3 Bericht door pe1rdp »

150 euro voor een kleine kruisyagi, da's niet gering. Maar het is een hobby en het mag (blijkbaar) geld kosten.
De "ideale stackafstand" bestaat niet. Want.... er zijn er meerdere. Zo is er eentje voor maximale gain, maar ook eentje voor optimale F/b. En waarsschijnlijk is deze ook weer anders dan de beste G/t.
Verder is het niet zo eenvoudig om deze afstanden te berekenen en verschillen ook nog eens bij horizontale en vertikale stacking.
Als je deze wil gaan berekenen dan is het noodzakelijk om:

1. De exacte maten van elk onderdeel te hebben. Rubbish in = rubbish out.
2. NEC4 te kopen. NEC2 is gratis maar een NEC4 licentie kost iets van 500 euro. Deze kan beter de scherpe hoeken van deze antenne berekenen.
3. Veel lege tijd hebben.

Laat ik nu alle drie bovenstaanden niet hebben.

Aangezien leon deze antenne voor sat werk gaat gebruiken, is de nauwkeurigheid niet van groot belang vanwege de zeer sterke signalen van de sat's. Hij kan daarom een standaard yagi maken in 4NEC2 met dezelfde boomlengte en met deze stackafstand gaan spelen. Dan krijg je een idee van de werking van dit soort yagis op diverse stackafstanden.
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: XQUADS, STACKED, SIDE BY SIDE .....

#4 Bericht door PC1L »

PE2AAB : bedankt voor de QSP :)
PE1RDP : ook bedankt voor de reactie. Tja, dit is geen gewone kruisyagi, ik heb er eentje al geprobeerd, ondanks de zeer korte boomlengte doet de antenne hetzelfde als een kruisyagi die bijna twee keer zo lang / zwaar is. Zo zijn er nog een aantal opvallende voordelen.

Ik zag een tijdje terug een comment van je hier op deze site over de berekening van stack distance, je kon die precies aangeven, vandaar de vraag 8) .

Wat betreft de satellite signal strength, dat is natuurlijk waar, een satelliet op bv 750 km hoogte met een baken van 35 - 60 mW komt zeer hard binnen. Als die binnen de opening van de antenne zit.

De antennes die ik wil stacken ( xquads geen xyagis ) zijn afzonderlijk op RHCP gebracht en worden gevoed met een aanpastrafo, gezien de bijzondere kwaliteiten wordt het best belangrijk om te beschikken over een diagram betreffende de mogelijkheden. WiMo zelf geeft zo'n diagram voor een antenne. Niet voor twee.

Op internet vind ik alle gegevens, speciaal die params die met de stack distance te maken hebben. Zelfs ook betreffende xyagis. Maar niets over deze bijzondere antenne hi :lol:.

Plaats reactie