20m deltaloop voor PACC

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
- PD2SKZ -
Berichten: 150
Lid geworden op: 30 dec 2013, 08:14
Roepletters: PD2SKZ
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: 20m deltaloop voor PACC

#16 Bericht door - PD2SKZ - »

PE4BAS schreef:Wim, bedankt voor de goede tip. Die litze is interessant. Maar ik ga niks kopen. Na de aanschaf van de IC-7300 is het geld voor de hobby eerst op. Het is ook leuker om van de materialen die ik heb een goede antenne te maken...
Heb ik ook gedaan. Gewoon wat je in huis hebt. Kroonsteentjes en AMPtjes haha, de mijne is ook een verzameling, maar werkt prima.

In de hoek voeden vond ik niet zo, werd minder goed gehoord had ik het idee. ( straalde de verkeerde kant op ofzo ? )

De mijne hangt met de punt omhoog en voed hem in het midden onder. Ik pas niet aan met 75ohm coax, maar ik heb er +/- 5 meter open lijn aan en dan een s-match.

Veel plezier met het expiriment !

Sven.

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: 20m deltaloop voor PACC

#17 Bericht door PA1ZP »

hi

Ik heb een 20 meter loop en een 25 meter rotary loop gehad, met de punt naar beneden.
Gewoon voeden met openlijn en een gebalanceerde tuner.
Dan doet hij het van 10 t/m 30 meter.
Ik heb er toen gewoon de draad boven tussen de 2 aluminium helften van de V uitgehaald en er weer een V-dipool van gemaakt met kippenladder van 2 x 7 meter (nu 2 x 5,2 meter) op 11.5 meter hoogte voedingspunt en met tophoek van 120graden ) en om het heel eerlijk te zeggen werkt dat net zo goed op dezelfde hoogte als de loopantenne,

oh ja, ik heb ook nog wel de MMANA files voor de stralingsdiagrammen van 10 t/m 40 meter voor zowel de V-dipool als de delta-loop.
Ik heb ook nog wel ergens de 4nec2 files met stralingsdiagrammen.
Ze concluderen eigenlijk hetzelfde, V-dipool 2 x 7meter of loop maakt geen donder uit.
de 15 jaar gebruik bevestigd eigenlijk hetzelfde.
1 jaar delta loop 14 jaar V-dipool waarvan 12 jaar 2 x 7 meter en 2 jaar 2 x 5.2 meter.
( ik begon met 2 x 5.20 en nu weer een jaar 2 x 5.20 meter) eigenlijk is het ontwerp gebaseerd op 2 sloop 11 meter stokken als 20 meter dipool of V-dipool gevoed met kippenladder of coax.

Je kan zo een rotary-V ook gewoon met coax voeden en een simpele 1 op 1 common mode balun maar dan doet hij het alleen op 20 meter, met kippenladder doet hij het van 10 t/m 20 meter.
Kijk maar even op mijn QRZ over de V-dipool naar het plaatje.
De loop was gewoon de punten naar elkaar toe trekken en een draad ertussen spannen van 7-10 meter (bij 2 x 7 meter V-dipool)
Ik heb veel antennes gehad, maar de V-dipool doet het al bijna 15 jaar, geen andere antenne heb ik zo lang gehad.

ik heb ook een full size aluminium halve golf vertical gehad voor 20 op dezelfde hoogte etc, V-dipool of 20 meter delta loop is net 1 haar beter mits je dik boven de 10 meter hoogte boven de grond staat.
Hoe hoger hoe beter en ja een beam is nog beter, ik heb ook een 2 el beam gehad monoband voor 20, 3.5 meter boomlengte op 12 meter hoogte.
4 sloop halve golven voor 11 meter en 3.5 meter boom van de sloop en ik was in buiseness total costs 1 euro voor een draadeind M6 de rest was allemaal sloop alu.

73 Jos
Bijlagen
radiation pattern V-dipole for 20 mtrs at 11.5 mtrs above ground
radiation pattern V-dipole for 20 mtrs at 11.5 mtrs above ground
rotary V-dipool
rotary V-dipool
rotary V-dipool
rotary V-dipool
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Plaats reactie