Yaesu ATAS 120A & FT-991A mobiel

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
ON3VJU
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 dec 2019, 11:23
Roepletters: ON3VJU
Locatie: Berlaar / Belgium

Yaesu ATAS 120A & FT-991A mobiel

#1 Bericht door ON3VJU »

Hoi mede hobbyisten,

Ik heb een ATAS 120A en FT-991A klaar liggen voor met mobiel uit te komen.
Stel dat ik in mijn geheugen van mijn FT991A frequenties programmeer op die op verschillende banden liggen gaat mijn antenne dan up&down dansen gaat dit niet?
Tips op wat ik moet letten ofzo zowel bij installatie vd antenne en programmatie vd zender mbt het scannen door je geheugenbank en het automatisch tunen vd antenne.
Zoals ik al begrepen heb is het af te raden al rijdend de antenne te laten tunen?

Alvast bedankt voor de feedback!

PS: moest er iemand zo vriendelijk willen zijn om zijn bestand met repeaters in/rond Belgie wensen te delen zou dit een goeie hulp zijn!

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Yaesu ATAS 120A & FT-991A mobiel

#2 Bericht door PA3DAT »

Ik heb denk ik het oudere type Atas, en een FT857. Automatisch tunen, daar heb ik niet van
gehoord. Wanneer ik van band wissel moet ik altijd even opnieuw tunen...

Wel een tip: ik had de Atas eerst op een magneetvoet. Dat werkt goed op de hogere banden,
maar niet op 40m. De tegencapaciteit is onvoldoende, bij het tunen gaat hij keer op keer aan
het minimum-SWR-punt voorbij, hij vindt 'm niet.

Met een antennevoet in het metalen dak (van de camper) heb ik dat opgelost. Nu werkt het
ook perfect op 40m. Wil je tóch een magneetvoet gebruiken, overweeg dan zo'n drievoudige.

Overigens: op een enkele magneetvoet bleef de antenne keurig overeind, geen probleem met
100-120 km/u.

Afbeelding
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

ON3VJU
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 dec 2019, 11:23
Roepletters: ON3VJU
Locatie: Berlaar / Belgium

Re: Yaesu ATAS 120A & FT-991A mobiel

#3 Bericht door ON3VJU »

Zowieso met vaste voet...weet uit mijn verleden dat dit een wereld van verschil kan betekenen.
Zullen dan wel zien wat hij doet als je van band veranderd, moet nog even wachten op de beugel die uit JP moet komen (lees : reden tot uitstel ;) )

Krijg jij hem op 80mtr getuned PA3DAT?
Bijlagen
5A83B91F-61E0-445D-BA52-728CCC372240.jpeg

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Yaesu ATAS 120A & FT-991A mobiel

#4 Bericht door PA3DAT »

Nee, 40m is de laagste band, tenminste van mijn (oudere) type Atas. Een leuke antenne, op de hogere
banden doet ie het uitstekend, op 40m is ie natuurlijk minder dan een kwartgolf vertical. Als ik 'm gebruikte
vanuit het buitenland, voor de thuis-ronde, was ik met de Atas vaak het zwakste station.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

ON3VJU
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 dec 2019, 11:23
Roepletters: ON3VJU
Locatie: Berlaar / Belgium

Re: Yaesu ATAS 120A & FT-991A mobiel

#5 Bericht door ON3VJU »

Oesje...dat beloofd niet veel goeds...

Deze namiddag tof jobke gedaan...coax ligt nu tot onder handschoenkastje waar de duplexer hangt (hf+6m / vhf-uhf).
Nu nog een constructietje in mdf maken om de ft-991a in of op te zetten zodat het toestel centraal bovenop het dashboard komt te staan, kan eventueel de radio los in de uitsparing (rommelbakje) bovenop dash zetten maar ga het wat ‘proper’ trachten af te werken.
Nog te doen : kabel trekken recht naar de batterij / extra aarding toestel / 2 coaxkabeltjes naar de duplexer
Zal nu tot na nieuwjaar stil liggen, op de mdf constructie na, want nu nog iets in de bus krijgen voor oudjaar zal moeilijk worden. Zou ik voor de easy way gaan en koppelstukjes gebruiken tussen duplex en radio of langere coax kabels solderen in de duplex?
Bijlagen
41F66BE8-EDFD-4828-B2B4-AEACCEA26A2C.jpeg
41F66BE8-EDFD-4828-B2B4-AEACCEA26A2C.jpeg (20.53 KiB) 2713 keer bekeken

Plaats reactie