Wat als.....

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Pieter de PD4P
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 okt 2019, 11:26
Roepletters: PD4P
Locatie: Noordwijkerhout
Contacteer:

Wat als.....

#1 Bericht door Pieter de PD4P »

Stel, je hebt een kleine tuin of je woont op een flat met een klein balkonnetje en je bent luisteramateur/zend amateur. Het woord amateur is hier eigenlijk niet op zijn plaats want een zendamateur heeft examen gedaan dus ben je een professional. Ik ben daarbij sinds 1979 luisteramateur en heb in de loop van de jaren de nodige mooie ontvangsten gedaan dus....

Nu was in de zomer mijn vrouw bezig om de was op te hangen op de o zo bekende droogmolen en toen ik de vorm van dit apparaat zag ben ik dat ding eens beter gaan bekijken en heb ik gemeten hoeveel draad je op deze droogmolen kan spannen, hij heeft van zichzelf al de vorm van een raamantenne. De totale lengte aan draad ligt ook aan de droogmolen zelf, er zijn exemplaren waar 60 meter draad doorheen loopt. Ik wil zo'n proef wel eens doen en aan het eind hang ik een antenne tuner. Let wel, hij zou in de eerste plaats alleen geschikt worden om te luisteren.

Is er al eens iemand op dit idee gekomen en wat waren de uitkomsten.

2e vraag: kun je twee antennes tegelijk (Mini-whip / HyEndFed) aan je ontvanger hangen.

'73 de PD4P

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Wat als.....

#2 Bericht door PA0BAK »

Eigenlijk heb je het over een platte helical antenne voor de kortegolf :roll:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Wat als.....

#3 Bericht door PA3DAT »

Een voorzetje... :D
Zolang je radio bedrijft als hobby, uit liefhebberij, dan ben je een radioamateur. Een professional doet het
als beroep, die moet er mee in zijn levensonderhoud voorzien. Ben je één van de enige radioamateurs in
een gewenst DX-land, dan zou je wellicht van het versturen van QSL-kaarten per post tegen USD 3,00 per
stuk je beroep kunnen maken! :D

Een probleem met die droogmolen lijkt mij het metalen frame; dat zal van invloed zijn op de werking van
het ding wanneer je er antennedraad doorheen trekt. Een Spiderbeam bijvoorbeeld is gemaakt van fiberglas
of polyester of iets dergelijks.

Je kunt wel twee antennes tegelijk aan een ontvanger hangen, maar dan krijg je een misaanpassing voor
wat betreft de impedantie. Die is dan geen 50 Ohm meer. Dat is wel op te lossen, daar zijn aanpassingen
voor. Ik heb daar verder geen ervaring mee behalve dan bij een contestgroep waar ik bij zat. Wij hadden
die aanpassingskastjes bij de antennes: we hadden bijv. een vertical voor 10m én een beam voor 10m. Met
een schakelkastje naast de zender kon je kiezen: antenne A, antenne B of beide antennes tegelijk.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: Wat als.....

#4 Bericht door PE9PE »

Pieter de PD4P schreef:Stel, je hebt een kleine tuin of je woont op een flat met een klein balkonnetje en je bent luisteramateur/zend amateur. Het woord amateur is hier eigenlijk niet op zijn plaats want een zendamateur heeft examen gedaan dus ben je een professional. Ik ben daarbij sinds 1979 luisteramateur en heb in de loop van de jaren de nodige mooie ontvangsten gedaan dus....

Nu was in de zomer mijn vrouw bezig om de was op te hangen op de o zo bekende droogmolen en toen ik de vorm van dit apparaat zag ben ik dat ding eens beter gaan bekijken en heb ik gemeten hoeveel draad je op deze droogmolen kan spannen, hij heeft van zichzelf al de vorm van een raamantenne. De totale lengte aan draad ligt ook aan de droogmolen zelf, er zijn exemplaren waar 60 meter draad doorheen loopt. Ik wil zo'n proef wel eens doen en aan het eind hang ik een antenne tuner. Let wel, hij zou in de eerste plaats alleen geschikt worden om te luisteren.

Is er al eens iemand op dit idee gekomen en wat waren de uitkomsten.

2e vraag: kun je twee antennes tegelijk (Mini-whip / HyEndFed) aan je ontvanger hangen.

'73 de PD4P
Hallo Pieter,

Kijk hier maar eens.
https://www.wimo.com/en/cobweb

73
Rob
PE9PE
Life is too short for QRP.

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Wat als.....

#5 Bericht door ON5RKN »

een Quad, een Hexbeam, een Cobweb.... met een beetje aanpassing een Moxon en een Spiderbeam... je kan het er allemaam in zien

Elk van deze antennes zijn uitvoerig beschreven op diverse zelfbouw paginas

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat als.....

#6 Bericht door PA0ETE »

Van het metaal heb je in zo'n antenne zo goed als geen last. Je merkt daar wel met de afstemming en de impedantie wat van maar zo goed als niet met de uitstraling.

Bij twee antennes aan een zender koppelen zijn wel wat maatregelen nodig (hoewel, op de halve impedantie (25 ohm) gaat het vast ook nog wel. Bij ontvangst geeft dat veel minder problemen.

Hoogstwaarschijnlijk is (als de antennes inderdaad alletwee 50 ohm zijn) het signaal uit elk van de antennes 6 dB zwakker dan zonder de koppeling van de beide antennes. Dat is niet zoveel. Met name op de lagere banden zijn de meeste apraraten toch veel gevoeliger dan nodig is.

Wel krijg je ook twee keer zoveel ruis en QRM binnen uit beide antennes.

Een groter probleem is wellicht de verschillende werking van de antennes. Dat kan op een paar manieren negatief uitpakken.

Een zwak signaal op antenne A kan dus onder de ruis zitten of onder een ander signaal zitten, dat wel op antenne B binnenkomt en niet op antenne A. In dat geval zou je op alleen antenne A het station wel horen, maar op de gekoppelde antennes niet.

Een ander punt is dat (met name bij de combi die je noemt), de signalen, ook al komen ze op beide antennes even hard binnen (dat wil zeggen met dezelfde signaal/ruisverhouding) ze toch met een verschillende (gecombineerde) signaalsterkte op de koppeling kunnen binnenkomen. Hierdoor zullen de signalen uit de antenne met het zwakste niveau grotendeels "ondersneeuwen" onder de signalen uit de antenne met de sterkere signalen, tenzij dit verschil klein is. Daar is overigens makkelijk wat aan te doen door het signaal uit de sterkere antenne te verzwakken zodat beide antennes toch gemiddeld hetzelfde signaal opleveren.

Professioneel wordt dit vaak opgelost met een zogenaamde diversity switch. Vaak worden daarvoor dan twee ontvangers gebruikt. Op de ene ontvanger is een andere antenne gekoppeld dan op de andere. Uit de beide ontvangers wordt het audio-signaal gehaald en ook het S-metersignaal (of in sommige gevallen iets geavanceerders als de signaal/ruisverhouding). Alleen het audio van de ontvanger waar het betreffende signaal binnenkomt of waar dit het sterkste is wordt vervolgens naar de luidspreker doorgekoppeld.

Ik weet overigens van één amateurapparaat dat over een ingebouwde diversity-switch beschikt. Dat is de IC-2820 van Icom, een mobiel apparaat voor 2 meter en 70 cm dat zowel van D-STAR voorzien kan zijn als niet. Dit apparaat heeft een dubbel display en twee ontvangers aan boord. Achterop zit een tweede antenne-aansluiting waar geen zendsignaal naartoe gaat.

Als je bij dit apparaat de functie inschakelt en twee antennes gebruikt, hoef je vrijwel nooit meer een stukje vooruit of achteruit te rijden als je stil komt te staan, precies in een dip. Als het signaal op de reguliere antenne in een dip zit, dan schakelt de tweede ontvanger met de extra antenne naar de speaker. Die antenne mag een minder goede antenne zijn dan waarop gezonden wordt. In de meeste gevallen is de dip heel scherp, en buiten de dip is het signaal sterk genoeg. De kans is erg klein dat beide antennes op dezelfde frequentie tegelijkertijd in een dip staan, zelfs als de afstand tussen die antennes toevallig een veelvoud is van de halve of de hele golflengte.

Een ander bekend voorbeeld van diversity switching zijn de bovenregionale repeaters die momenteel even in onderhoud zijn. Voor zenden wordt een andere 'truc' toegepast om te zorgen dat het signaal van meerdere zenders overal goed doorkomt. Aan de ontvangstkant wordt echter de ontvanger gekozen die het beste signaal oplevert. Alleen dat audio gaat naar de zenders. Bij de bij deze repeaters gebruikte software gaat de beoordeling van welk signaal het beste is, op basis van de hoeveelheid restruis die bij ontvangst nog op het signaal zit. Het audio van de ontvanger met een signaal met de minste ruis wordt doorgekoppeld.

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Wat als.....

#7 Bericht door EA5JEX »

2 antennes op 1 ontvanger wordt vaak gebruikt om storing te onderdrukken (antenne phaser).
https://www.okdxf.eu/lankford/New%20Imp ... hasers.pdf

http://lz1aq.signacor.com/

Kees

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat als.....

#8 Bericht door PA0ETE »

pa5cw schreef:2 antennes op 1 ontvanger wordt vaak gebruikt om storing te onderdrukken (antenne phaser).
https://www.okdxf.eu/lankford/New%20Imp ... hasers.pdf

http://lz1aq.signacor.com/

Kees
Ja maar dan zit er een kassie tussen net als bij diversity.

Plaats reactie