CG 3000 problemen

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
on4avt
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

CG 3000 problemen

#1 Bericht door on4avt »

Ik heb deze tuner al bijna 10 jaar en nooit geen problemen mee gehad. Sedert een paar dagen werkt die niet meer goed, de ene keer tuned hij perfect een half uur later tuned hij niks meer. De tuner staat onder aan een fiberglas pole met een omgekeerde L antenne. 10 m naar omhoog en 12 m horizontaal. Ik zend al jaren op een dergelijke manier.
Ik heb de tuner van de paal gehaald ,de contacten nagezien, een andere voeding ervoor gemonteerd en de spanning gemeten, 13.8 volt.
Zijn er nog die dit probleem hadden of hebben? Of wat kar er zijn?
Aan de binnenkant is er voor mij niks te zoeken wegens gebrek aan kennis.
mvg
Willy

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: CG 3000 problemen

#2 Bericht door pa3kc »

on4avt schreef: Aan de binnenkant is er voor mij niks te zoeken wegens gebrek aan kennis.
Ik zou hem toch maar even openmaken als ik jouw was i.v.m. water wat er in kan zijn gekomen of insecten.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2073
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: CG 3000 problemen

#3 Bericht door PA1AIS »

In een eerder draadje dit jaar heb ik het schema gepost.
Mogelijk heb je er wat aan?
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

on4avt
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: CG 3000 problemen

#4 Bericht door on4avt »

Ik heb de tuner opengemaakt. Niks gevonden buiten wat stof. helemaal proper gemaakt.
Dan daarna werkte het niet, alle connectoren nagezien, er zat 1 slechte bij ,de massa niet meer goed ,een pl. Deze vervangen en daarna werkte het weer.
Vandaag laat hij het weer weten.
Kan het dat de chips niet meer werken, Ik zie dat er bij GB antennes vervangchips worden verkocht; Zou het dan meer voorkomen?

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2073
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: CG 3000 problemen

#5 Bericht door PA1AIS »

Massa is natuurlijk bijna de belangrijkste verbinding in een tuner.....
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

on4avt
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: CG 3000 problemen

#6 Bericht door on4avt »

Bedoelde, vandaag laat hij het weer afweten.

PB4PT
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 apr 2005, 10:48
Roepletters: PB4PT
Locatie: geldrop

Re: CG 3000 problemen

#7 Bericht door PB4PT »

Vervelend dat je tuner het weer laat afweten. Tot nu toe heb je zeker al 1 probleem (slechte aarding in PL) opgelost. Ook weet je dat het probleem intermitterend is. Dat is nog te weinig info voor het vinden van de oorzaak. Wellicht nogmaals een goede visuele inspectie op slechte soldeerpunten.

Kun je het probleem reproduceren terwijl de tuner "op tafel" ligt? Dat geeft wellicht wat meer mogelijkheden tot onderzoek.

Is het probleem temperatuurs gevoelig? koude, opwarming?

Kun je waarneming krijgen over waar in je tuner er iets werkt/niet werkt?
Het eerder genoemde schema kan je daarbij wellicht helpen.

Als je doel in de hobby is: het maken van verbindingen, dan kan een haperende tuner flink irritant zijn.
Als je het leuk vindt zelf met apparatuur te experimenteren en/of er aan te meten, dan geeft dit ruimte voor een zoektocht (hoewel intermitterende problemen vaak lastig zijn).

Succes!

on4avt
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: CG 3000 problemen

#8 Bericht door on4avt »

Op tafel leggen is wel beetje moeilijk aangezien de aarde die vereist is. Tuner hangt nu aan een radiaal syteem, dat onder de gras zoden zit. Tuin is 5 m breed en een 15 m lang. daarom werk ik met end fed antenne's.Kan geen dipolen spanne, voor de lage banden,
is vervelend ik maak inderdaad graag verbindingen, maar in afwachting heb ik paar baluns getest. Een LDG 4/1 in de plaats van de CG 3000 en dat geeft redelijk resultaten op bepaalde banden, de tuner van de IC 7300 kan geen swr aan hoger dan 3op 1. de meest banden geven een 1.5 tot 1.8 , is goe, maar de 60 m waar ik veel digi mode doe is niet te tunen, De cg3000 deed dat allemaal zonder moeite. Ik ga die toch moeten wegnemen en op de & Of andere manier uittesten ;
Vervelend is het wel ja, hi!

Plaats reactie