Zendamateur.COM

24 uur per dag QRV
Het is nu 16 dec 2019, 01:22

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 21 okt 2019, 11:36 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 okt 2007, 17:02
Berichten: 766
Heb hier een elektrisch motortje uit een elevatie rotor G 5500 van Yaesu .. ziet alles brandnew, spiksplinternieuw uit ( gelagerd geweest ), misschien iemand die ervaring heeft met dit soort rotoren ? Dit motortje draait ( zonder aangesloten te zijn, dus geen stroom ) zeer soepel tot ongeveer 30 graden - zowel links als rechts hetzelfde - maar daarna zeer stroef / moeizaam.

Met de stroom erop ook 30 graden ( van de 360 graden ), maar dan niks meer.

Wat wil dit zeggen, moet dit zo of is de zaak vastgelopen ? Ik heb het ding nog niet uitelkaar gehaald en weet maar weinig van de binnenkant af met dit type motor.

Hoe dan ook bedankt voor antwoord,

PC1L.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 okt 2019, 13:30 
Offline

Geregistreerd: 30 dec 2013, 08:14
Berichten: 40
Woonplaats: Pijnacker
Stuur karel, Pd2Bnh eens een bericht. Die heeft veel kennis van rotoren.

Sven.

_________________
HF - Kenwood TS990s - Icom 706 - Multiband Deltaloop 40-10 Horzontaal + Homebuild (PA0FRI) S-match - Fritzel GPA30 10/15/20 -
V/UHF (SSB/EME/MS/SAT) - Yaesu FT736r 2/70/6/23 - Nog geen antenne(s)
PacketRadio - UHF Kenwood TM451e + DK9SJ TNC2H 9k6 - VHF Icom 280e + DK9SJ TNC2S 1k2 - Diamond NR770H op de vliering


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 okt 2019, 18:43 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 okt 2007, 17:02
Berichten: 766
-Sven- schreef:
Stuur karel, Pd2Bnh eens een bericht. Die heeft veel kennis van rotoren.

Sven.


Hoi Sven, bedankt voor je reactie :-) Ik heb de callsign nu en mogelijk heb ik nog wel eens een vraag about. Dan zullen we zo doen.

Betreffende de rotor zelf : inmiddels heb ik de rotor geopend en zocht de oorzaak. Terwijl werkelijk alle bouten in de rotor muurvast zaten ( staal - ALU .. tja .. :( ), wat een werk om ze los te krijgen, zat er in het elektrisch motortje in het remsysteem een zeer klein boutje gewoon los .. daardoor liep het systeem vast, bleef voortdurend op de rem zitten ..... niet te filmen :? :lol:.

Bij opnieuw postioneren en het inbus boutje vast zetten werd de stopveer niet langer aan de verkeerde kant geactiveerd, problem solved.

Best 73, Leon PC1L.

Voor hun die nog zelf bezig zijn met G 5500, hieronder nog enige files. Met name ook die van PA1IVO, zeer de moeite waard. De laatste link betreft reparatie van het motortje.

http://members.home.nl/pc1l/mod1.htm

https://ivok.home.xs4all.nl/pa1ivo/G-5500.html

http://kb5wia.blogspot.com/2012/03/yaes ... epair.html


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 okt 2019, 08:50 
Offline

Geregistreerd: 25 okt 2015, 17:09
Berichten: 60
PC1L schreef:
-Sven- schreef:
Stuur karel, Pd2Bnh eens een bericht. Die heeft veel kennis van rotoren.

Sven.


Hoi Sven, bedankt voor je reactie :-) Ik heb de callsign nu en mogelijk heb ik nog wel eens een vraag about. Dan zullen we zo doen.

Betreffende de rotor zelf : inmiddels heb ik de rotor geopend en zocht de oorzaak. Terwijl werkelijk alle bouten in de rotor muurvast zaten ( staal - ALU .. tja .. :( ), wat een werk om ze los te krijgen, zat er in het elektrisch motortje in het remsysteem een zeer klein boutje gewoon los .. daardoor liep het systeem vast, bleef voortdurend op de rem zitten ..... niet te filmen :? :lol:.

Bij opnieuw postioneren en het inbus boutje vast zetten werd de stopveer niet langer aan de verkeerde kant geactiveerd, problem solved.

Best 73, Leon PC1L.

Voor hun die nog zelf bezig zijn met G 5500, hieronder nog enige files. Met name ook die van PA1IVO, zeer de moeite waard. De laatste link betreft reparatie van het motortje.

http://members.home.nl/pc1l/mod1.htm

https://ivok.home.xs4all.nl/pa1ivo/G-5500.html

http://kb5wia.blogspot.com/2012/03/yaes ... epair.html



Beste PC1CL.

Ja voor het bedrag wat je neer moet leggen voor deze rotor gezien het materiaal en de constructie
is behoorlijk .
Heb in het verleden ook deze rotor uit elkaar gehad ben er wel van geschrokken bv dat ze
stalen cq ijzeren kogels in een aluminium baan gebruiken tandwielen bestaan uit meerdere dunne tandwielen op elkaar.
TIP bij het in elkaar zetten waterbestendig vet gebruikt

73 Cor


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 okt 2019, 19:42 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 okt 2007, 17:02
Berichten: 766
PE1NIL schreef:
PC1L schreef:
-Sven- schreef:
Stuur karel, Pd2Bnh eens een bericht. Die heeft veel kennis van rotoren.

Sven.


Hoi Sven, bedankt voor je reactie :-) Ik heb de callsign nu en mogelijk heb ik nog wel eens een vraag about. Dan zullen we zo doen.

Betreffende de rotor zelf : inmiddels heb ik de rotor geopend en zocht de oorzaak. Terwijl werkelijk alle bouten in de rotor muurvast zaten ( staal - ALU .. tja .. :( ), wat een werk om ze los te krijgen, zat er in het elektrisch motortje in het remsysteem een zeer klein boutje gewoon los .. daardoor liep het systeem vast, bleef voortdurend op de rem zitten ..... niet te filmen :? :lol:.

Bij opnieuw postioneren en het inbus boutje vast zetten werd de stopveer niet langer aan de verkeerde kant geactiveerd, problem solved.

Best 73, Leon PC1L.

Voor hun die nog zelf bezig zijn met G 5500, hieronder nog enige files. Met name ook die van PA1IVO, zeer de moeite waard. De laatste link betreft reparatie van het motortje.

http://members.home.nl/pc1l/mod1.htm

https://ivok.home.xs4all.nl/pa1ivo/G-5500.html

http://kb5wia.blogspot.com/2012/03/yaes ... epair.html



Beste PC1CL.

Ja voor het bedrag wat je neer moet leggen voor deze rotor gezien het materiaal en de constructie
is behoorlijk .
Heb in het verleden ook deze rotor uit elkaar gehad ben er wel van geschrokken bv dat ze
stalen cq ijzeren kogels in een aluminium baan gebruiken tandwielen bestaan uit meerdere dunne tandwielen op elkaar.
TIP bij het in elkaar zetten waterbestendig vet gebruikt

73 Cor


Ja, toen ik de constructie zag en op internet de klachten zag erover .....

Vermoedelijk zijn er ( met de tijd ) kleine veranderingen doorgevoerd t.a.v. deze rotor. Ik heb resultaten gezien waarin de kogeltjes nauwelijks nog herkenbaar waren of slecht ( verkeerd ) liepen in de ALU baan. Hier ( elevatie rotor G 5500 ) zat er een ball bearing overheen geplaatst.

Bij deze rotor heb ik er speciaal op gelet, de kogeltje blonken als spiegeltjes en de baan was volkomen gaaf. Het liep soepel. Deze rotor was ook volkomen waterdicht.

Hoe dan ook, de krachtenverdeling over de 'combi' tandwielen is OK als / zolang het goed is :lol:

I.v.m. mogelijk lekken is dat een zeer goed advies ( om waterbestendig vet te gebruiken ).

Als je de twee toepassingen gebruikt, vermeld in de file van PA1IVO, zal het wel goedkomen. Deze marine lubricants multi-purpose 2-4-C with teflon ( deze multi-purpose neemt geen water op voor als ..... ) en de super blue silicone gasket maker type 613 doen het bijzonder goed en zijn in dit land verkrijgbaar.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 okt 2019, 19:42 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 okt 2007, 17:02
Berichten: 766
PE1NIL schreef:
PC1L schreef:
-Sven- schreef:
Stuur karel, Pd2Bnh eens een bericht. Die heeft veel kennis van rotoren.

Sven.


Hoi Sven, bedankt voor je reactie :-) Ik heb de callsign nu en mogelijk heb ik nog wel eens een vraag about. Dan zullen we zo doen.

Betreffende de rotor zelf : inmiddels heb ik de rotor geopend en zocht de oorzaak. Terwijl werkelijk alle bouten in de rotor muurvast zaten ( staal - ALU .. tja .. :( ), wat een werk om ze los te krijgen, zat er in het elektrisch motortje in het remsysteem een zeer klein boutje gewoon los .. daardoor liep het systeem vast, bleef voortdurend op de rem zitten ..... niet te filmen :? :lol:.

Bij opnieuw postioneren en het inbus boutje vast zetten werd de stopveer niet langer aan de verkeerde kant geactiveerd, problem solved.

Best 73, Leon PC1L.

Voor hun die nog zelf bezig zijn met G 5500, hieronder nog enige files. Met name ook die van PA1IVO, zeer de moeite waard. De laatste link betreft reparatie van het motortje.

http://members.home.nl/pc1l/mod1.htm

https://ivok.home.xs4all.nl/pa1ivo/G-5500.html

http://kb5wia.blogspot.com/2012/03/yaes ... epair.html



Beste PC1CL.

Ja voor het bedrag wat je neer moet leggen voor deze rotor gezien het materiaal en de constructie
is behoorlijk .
Heb in het verleden ook deze rotor uit elkaar gehad ben er wel van geschrokken bv dat ze
stalen cq ijzeren kogels in een aluminium baan gebruiken tandwielen bestaan uit meerdere dunne tandwielen op elkaar.
TIP bij het in elkaar zetten waterbestendig vet gebruikt

73 Cor


Ja, toen ik de constructie en op internet de klachten zag erover .....

Vermoedelijk zijn er ( met de tijd ) kleine veranderingen doorgevoerd t.a.v. deze rotor. Ik heb resultaten gezien waarin de kogeltjes nauwelijks nog herkenbaar waren of slecht ( verkeerd ) liepen in de ALU baan. Hier ( elevatie rotor G 5500 ) zat er een glimmende ball bearing aan een kant overheen geplaatst.

Bij deze rotor heb ik er speciaal op gelet, de kogeltje ( gemeten met een uM : nog steeds perfect goede maat 8) ) blonken als spiegeltjes en de baan was volkomen gaaf. Het liep soepel. Deze rotor was ook volkomen waterdicht.

Hoe dan ook, de krachtenverdeling over de 'combi' tandwielen is OK als / zolang het goed is :lol:

I.v.m. mogelijk lekken is dat een zeer goed advies ( om waterbestendig vet te gebruiken ).

Als je de :idea: twee toepassingen gebruikt, zoals vermeld in de file van PA1IVO ( zie de foto's ), zal het wel goedkomen. Deze marine lubricants multi-purpose 2-4-C with teflon ( deze multi-purpose neemt geen water op voor als ..... ) en de super blue silicone gasket maker type 613 doen het bijzonder goed en zijn gelukkig ook in dit land verkrijgbaar. Zelfs ( in geval van toepassing ) zo'n Yaesu rotor blijft dan zeker droog :lol:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling