SWR gemeten - portofoon stuk?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD9FVH
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 nov 2018, 09:30
Roepletters: PD9FVH
Locatie: Gouda
Contacteer:

SWR gemeten - portofoon stuk?

#1 Bericht door PD9FVH »

Hi,

Nieuwe antenne voor bij m'n transceiver dus ik dacht, ik ga even de SWR van 't ding meten.
De antenne is een Diamond MR77 VHF/UHF 2-70. Als test heb ik daar een baofeng uv-5r aan gehangen.
Heb de swr-meter vervolgens op fwd gezet, ptt ingedrukt, geprobeerd de naald helemaal rechts te krijgen (lukte niet helemaal), toen de meter op ref gezet. De meter gaf 1.4 aan. Heb niet veel ervaring met tunen maar 1.4 lijkt me niet superveel. Ook niet bepaald laag, maar ok.
Dit alles duurde hooguit 20s.
Minuut later druk ik nog eens de PTT in; nu slaat de meter nauwelijks meer uit!

Wat is waarschijnlijker: dat de meter stuk is (beweegt nog wel een beetje als ik de knop indruk) of de baofeng? En als er inderdaad iets kapot is; wat heb ik fout gedaan?


mvg

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: SWR gemeten - portofoon stuk?

#2 Bericht door andre »

hmm... van 1.4 zou niet direct je module defect moeten zijn. Ik heb hier wel ergere dingen uitgehaald zonder dat er iet kapoet ging.
Baofeng heeft volgens mij ook geen beveiliging hiervoor op de rf uitgang zitten, dus lijkt het mij een aansluiting, tussen kabel of de meter waar wat loos mee is.
Je kreeg de meter niet helemaal naar rechts, betekend dus ook dat je dat op laag vermogen hebt gedaan?

Maarja, het KAN natuurlijk altijd.. :x
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PD9FVH
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 nov 2018, 09:30
Roepletters: PD9FVH
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: SWR gemeten - portofoon stuk?

#3 Bericht door PD9FVH »

andre schreef:hmm... van 1.4 zou niet direct je module defect moeten zijn. Ik heb hier wel ergere dingen uitgehaald zonder dat er iet kapoet ging.
Baofeng heeft volgens mij ook geen beveiliging hiervoor op de rf uitgang zitten, dus lijkt het mij een aansluiting, tussen kabel of de meter waar wat loos mee is.
Je kreeg de meter niet helemaal naar rechts, betekend dus ook dat je dat op laag vermogen hebt gedaan?

Maarja, het KAN natuurlijk altijd.. :x
Nou de baofeng stond wel op z'n hoogste vermogen. Ik kreeg al elders de tip dat nooooit meer te doen, swr op max vermogen :-)

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: SWR gemeten - portofoon stuk?

#4 Bericht door andre »

Je zegt dat je de naald van je swr meter in <set> stand nauwelijks helemaal naar rechts kreeg. Normaliter krijg je bij 1 watt de meeste meters wel in de hoek. Een Baofeng levert denk ik max 5 watt, dus als je dat met 5 watt hebt gedaan had die swr meter sowieso helemaal in de rechterhoek moeten knallen.
Wat voor meter gebruikte je en voor welke frequentie?
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PD9FVH
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 nov 2018, 09:30
Roepletters: PD9FVH
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: SWR gemeten - portofoon stuk?

#5 Bericht door PD9FVH »

andre schreef:Je zegt dat je de naald van je swr meter in <set> stand nauwelijks helemaal naar rechts kreeg. Normaliter krijg je bij 1 watt de meeste meters wel in de hoek. Een Baofeng levert denk ik max 5 watt, dus als je dat met 5 watt hebt gedaan had die swr meter sowieso helemaal in de rechterhoek moeten knallen.
Wat voor meter gebruikte je en voor welke frequentie?
Hi,

De swr meter is een Daiwa SW-410A en ik zat op de 70cm.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: SWR gemeten - portofoon stuk?

#6 Bericht door PE1PQX »

Ga er maar van uit dat bij het meten van de SWR je beter geen portofoon kunt gebruiken... Gewoon een tranceiver met minimaal 10W ofzo.
SWR meters hebben een minimale vermogen nodig om accuraat te kunnen meten.
De OP gaf al aan de in FWD er geen volle uitslag haalbaar is, dus de meting zal 'ongeldig' zijn.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: SWR gemeten - portofoon stuk?

#7 Bericht door andre »

Ik zou niet weten waarom er geen 5 watt porto kan worden aangesloten op een swr/power meter.
Als die meter bij 5 watt al geen volle fwd uitslag gaf, is er iets anders aan de hand. Wellicht was die porto al defect.
De meeste meters hebben al een volle fwd uitslag bij één tot twee Watt.

TS heeft met 5 watt willen meten. Dat is geen enkel probleem voor de porto, er wel van uitgaand dat alle tussen kabels, connectors ed, en de power meter oké zijn.

Ik hang zelf al 35 jaar alle soorten vermogens aan power/swr meters, van 1 tot 1000Watt, waaronder ook porto's en er is nog nooit wat gesneuveld.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: SWR gemeten - portofoon stuk?

#8 Bericht door PA0LMD »

andre schreef:Ik zou niet weten waarom er geen 5 watt porto kan worden aangesloten op een swr/power meter.
Als die meter bij 5 watt al geen volle fwd uitslag gaf, is er iets anders aan de hand. Wellicht was die porto al defect.
De meeste meters hebben al een volle fwd uitslag bij één tot twee Watt.

TS heeft met 5 watt willen meten. Dat is geen enkel probleem voor de porto, er wel van uitgaand dat alle tussen kabels, connectors ed, en de power meter oké zijn.

Ik hang zelf al 35 jaar alle soorten vermogens aan power/swr meters, van 1 tot 1000Watt, waaronder ook porto's en er is nog nooit wat gesneuveld.
De genoemde Daiwa SW-410 heeft twee meetbereiken : 20 Watt en 120 Watt.
Een tot 2 watt zal dus nooit volle schaal geven.
Meten is (z)weten

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: SWR gemeten - portofoon stuk?

#9 Bericht door andre »

het gaat hier over fow en ref power. swr meting dus.
Daar heeft de stand van je power meetbereik geen invloed op. Net nog even getjekt op een diamond sx1000 voor de zekerheid. :lol:
Zal voor een daiwa meter niet anders zijn .

Elke meter waar je 5 watt in pompt zal in de fwd stand de meter krom in de hoek duwen. Heb nog niet anders mee gemaakt.
Diamond, Monacor, Daiwa....

Zou ook vreemd zijn als dit anders was. Je zou anders met een paar wat geen swr meting kunnen doen....met geen enkele (betaalbare) power meter.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: SWR gemeten - portofoon stuk?

#10 Bericht door PA0ETE »

Als ik het bij het rechte eind heb, is de Daiwa een SWR-meter met twee gekruiste aanwijsnaalden. Daar zit vaak geen instelling op, hij geeft links het forward zendvermogen aan, in watt, en rechts datzelfde zendvermogen reflected, ook in watt.

Als, zoals Leo schrijft de meter twee bereiken heeft, 20W en 120W, dan zal de linker meter pas bij 20W volledig uitslaan. Wat die twee vermogensstanden bij dat soort grote vermogens nog wat aannemelijker maakt is dat de meter werkt van 3,5 MHz tot 150 MHz. Voor HF is een laag bereik van 20W niet zo heel erg vreemd.

Die aanwijzing van het zendvermogen op SWR-meters is arbitrair, want vrijwel altijd wordt geen zendvermogen aangegeven maar de spanning van het HF-signaal. Die spanning stijgt of daalt met de impedantie die op de meetbrug in de SWR-meter wordt aangetroffen. Wanneer dat een te lage impedantie is, dan geeft hij dus een lager vermogen aan dan wat de werkelijke situatie is, en een hoger zendvermogen bij een hogere impedantie.

Zodra een antenne geen goede SWR meer heeft is de impedantie op die meetbrug willekeurig en vaak afhankelijk van de lengte van de kabel (bij een goede aanpassing doet de lengte van de voedingslijn er niet toe).

Om kort te gaan: het kan heel goed dat in de stand 20 W, de 4W die er maximaal uit een UV-5R komt de linker meter niet volledig uitslaat. Het is simpelweg door het systeem van deze meter dat dat zo is.

Terug naar de vraag: het is niet helemaal duidelijk wat er kapot is. Het lijkt me niet dat een portofoon als je de ptt een paar seconden met een slechte SWR indrukt snel kapot gaat. Ik bedoel, je houdt het antennetje dat erop zit tegen je lijf aan of langs het stuur van je fiets (toen dat nog mocht) en je hebt ook een flinke misaanpassing. Daar mag een porto niet van stuk gaan. Maar stranger things have happened. Je kunt het niet uitsluiten.

Als je een andere zendontvanger hebt voor dezelfde frequentie als dit experiment, dan kun je dat makkelijk uitproberen. Vooral heel kort zenden. Een veiliger methode is waarschijnlijk om, als je weet hoe je met een andere antenne vóór dit experiment over een repeater heen kwam met, om dan te kijken of dat dan nog vergelijkbaar gaat. Dat is makkelijker te bepalen met een vaste antenne dan een porto-antenne, en het is ook makkelijker vast te stellen bij een repeater waar je niet supersterk overheen komt. Uiteraard kun je ook bij een mede-amateur met een wattmeter op bezoek gaan :-)

Het meest waarschijnlijk lijkt me een defecte coax-connector of defect koppelstuk. Wat ook nog wel eens gebeurt is dat mensen de SWR-meter tijdens onweer op hun antenne aangesloten laten. De diodes in zo'n meter gaan in zo'n geval bij een kleine inslag in de omgeving niet direct kapot. Er is echter wel een hoger risico dat die diodes beschadigd raken. Die werken dan nog een tijdje of soms een hele tijd goed, maar op een keer is zo'n diode dan ineens toch kapot, en vaak is dat als er even op de meter uitgezonden wordt.

Maar goed, het kan overal zitten. Het kan ook alleen de antenne zijn die kapot is. Op alleen de coax of op een halve antenne kan een SWR-meter ook rare dingen aangeven. Ook een te laag zendvermogen...

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: SWR gemeten - portofoon stuk?

#11 Bericht door andre »

PA0ETE schreef:Als ik het bij het rechte eind heb, is de Daiwa een SWR-meter met twee gekruiste aanwijsnaalden. Daar zit vaak geen instelling op, hij geeft links het forward zendvermogen aan, in watt, en rechts datzelfde zendvermogen reflected, ook in watt.

Als, zoals Leo schrijft de meter twee bereiken heeft, 20W en 120W, dan zal de linker meter pas bij 20W volledig uitslaan. Wat die twee vermogensstanden bij dat soort grote vermogens nog wat aannemelijker maakt is dat de meter werkt van 3,5 MHz tot 150 MHz. Voor HF is een laag bereik van 20W niet zo heel erg vreemd.
Het is geen kruismeter. Uitslag van de naald in de forward stand is geheel en alleen afhankelijk van het aangelegde vermogen, en de stand van de adj.dan wel 'set' potmeter op de meter om deze op de calibratie stand e zetten.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: SWR gemeten - portofoon stuk?

#12 Bericht door PD0JDG »

PD9FVH schreef:Hi,

Nieuwe antenne voor bij m'n transceiver dus ik dacht, ik ga even de SWR van 't ding meten.
De antenne is een Diamond MR77 VHF/UHF 2-70. Als test heb ik daar een baofeng uv-5r aan gehangen.
Heb de swr-meter vervolgens op fwd gezet, ptt ingedrukt, geprobeerd de naald helemaal rechts te krijgen (lukte niet helemaal), toen de meter op ref gezet. De meter gaf 1.4 aan. Heb niet veel ervaring met tunen maar 1.4 lijkt me niet superveel. Ook niet bepaald laag, maar ok.
Dit alles duurde hooguit 20s.
Minuut later druk ik nog eens de PTT in; nu slaat de meter nauwelijks meer uit!

Wat is waarschijnlijker: dat de meter stuk is (beweegt nog wel een beetje als ik de knop indruk) of de baofeng? En als er inderdaad iets kapot is; wat heb ik fout gedaan?


mvg
Misschien is de verhouding plotseling bijna 1:1 en is er niets kapot. De meter slaat dan niet veel uit als hij nog voor SWR is ingesteld. Controleer of de porto op hoog vermogen staat: ca 4 Watt. Zet de meter op vermogensmeting met maximale uitslag op 20 Watt. Als de meter niet uitslaat tot ca 4 Watt is er dus iets kapot. Door de componenten: porto, kabel en meter uit te wisselen kun je achterhalen wat kapot is.

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: SWR gemeten - portofoon stuk?

#13 Bericht door PA1FJ »

Hou er rekening mee dat de Baofeng porto een niet al te schoon spectrum hebben met name op 144 MHz is de 2 harmonische erg slecht onderdrukt, dus verbaast mij niet dat een swr meter met een redelijk goede antenne dan dingen aanwijst die niet correct zijn.

Gebruikersavatar
PD9FVH
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 nov 2018, 09:30
Roepletters: PD9FVH
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: SWR gemeten - portofoon stuk?

#14 Bericht door PD9FVH »

Iedereen bedankt voor de reacties!

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: SWR gemeten - portofoon stuk?

#15 Bericht door PD7HB »

Bij mijn Diamond SX-600 krijg ik de SET ook niet op een volledige uitslag met een Baofeng op hoog vermogen dus een SWR meting is niet mogelijk.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Plaats reactie