Zendamateur.COM

24 uur per dag QRV
Het is nu 22 aug 2019, 07:45

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 11 aug 2019, 15:54 

De reden van het gaas met "radialen" van 3...4 m in plaats van draadradialen van 5 m is vanwege het gebruik op de 10 m band. We weten niet wet er onder het grind zit. Een radialennet van 8 radialen van 5 m kan op 10m in halve golf resonantie konen als wat er onder zit niet zwaar verliesgevend is.

Opstralingshoek (naar aanleiding van opmerking PA3DAT).
Meer radialen vermindert de grondverliezen dicht bij de antenne, waarbij op een geven moment meer radialen de moeite niet meer waard is. Het verandert (helaas) nauwelijks de opstralingshoek vanwege dat de opstralingshoek bij verticale polarisatie sterk bepaald wordt door de eigenschappen van de ondergrond op vele golflengten afstand. Een stuk lekker zwaar bemeste productiegrond gaat het beter doen bij lage elevatie dan (droge) zandgrond.

Zwevende radialen
Helemaal eens met PA1SVM, zowel op basis van impedantiemeting als simulatie. Het is uitvoerig gestest op de middengolf als goed alterantief voor de resultaten van de Brown/Lewis/Epstein studie.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 aug 2019, 12:51 

Super, iedereen zeer bedankt voor alle aanwijzigingen en uitleg!

Ik heb alvast wat geexperimenteerd op het dak. Ik had namelijk nog een metalen plaat in de schuur liggen. Die heb ik bij de voet neergelegd en die maakt daar contact mee. Resultaat is nu dat de ATAS tuned op 20 en de 10 meter. De 40 meter nog net niet, maar hij dipt al wel redelijk diep. Ik ga eens kijken of ik aan nog een plaat kan komen en kijken of de 40 meter dan ook wil lukken.

Het ligt nu nog vrij houtje-touwtje, maar voor een eerste poging is het geslaagd... :-)

Bijlagen:
IMG_20190811_131336-verkleind.jpg
IMG_20190811_131336-verkleind.jpg [ 484.95 KiB | 96 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 aug 2019, 15:43 

Een magneetvoet op een autodak geeft te weinig aardvlak om op 40m te tunen, hij "schiet" dan steeds
over de dip heen. Mijn metalen camperdak van bijna 6 meter lang, kleine 2 meter breed, is prima voor de Atas.
Maar mijn camperdak is weer te klein voor een inverted-L 80 meter antenne...

Ik zou niet met vierkante meters plaat gaan rommelen op dak, stel je voor dat de wind eronder komt in
een storm. Waarom nou niet gewoon wat draadjes eraan, het effect is hetzelfde, wellicht zelfs beter!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 aug 2019, 17:48 

Dat het geheel tuned, betekent niet dat het gezien je mogelijkheden ook optimaal werkt. Je hebt een groot plat dak tot je beschikking, ik zou het gebruiken (dus meer oppervlak in de vorm van gaas of draden).

Met een groot vlak loop je ook nog het "risico" dat je minder storing oppakt die onder de antenne opgewekt wordt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur