Kokermast

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA7RA
Berichten: 221
Lid geworden op: 29 sep 2012, 21:01
Roepletters: PA7RA
Locatie: Bergen op Zoom

Kokermast

#1 Bericht door PA7RA »

Hallo
ik ben aan het nadenken hoe ik een mast kan gaan plaatsen en wat voor iets dat dit gaat worden.
Nu kom ik uit bij een Kokermast die zijn er in verschillende lengtes ik den zelf aan 4 x 4meter.
als de mast is in geschoven kan ik via mijn plat dak aan de antennes werken als dit nodig is
Ik wil hier een Cobweb in plaatsen en een 5 elm 6 meter beam en een 9 elm 2 meter beam
en dan nog een draad dipool voor 40/80 meter
Zijn er hier op dit forum amateurs die zo'n mast hebben en wat zijn jullie ervaring hiermee
Ik weet niet of ik de website mag noemen van deze persoon maar als je op kokermasten zoekt krijg je de site te zien
laat de reactie maar komen zou ik zeggen ben benieuwd naar de ervaringen zowel positief als negatief zodat ik een goed en duidelijk beeld krijg
alvast bedankt
groet
Rien, PA7RA

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Kokermast

#2 Bericht door ON5RKN »

Hallo,

Zelf heb ik een 3 delige 16meter hoge telescopisch-kantelbare aluminium kokermast, de profielen zijn 120x5 100x6 en 80x6 voorzien
van een rotorkooi voor alle gangbare rotoren.
met daarin een hexbeam en een rotary dipool voor 40, boven de hex staat er nog een x50 gemonteerd.

De mast is tegen het huis aan gemonteerd (volle baksteenmuur 40cm dik) en verder niet opgespannen.
is een zeer degelijke mast, waar deze zomer onderaan misschien nog een 4e deel aan toevoeg waardoor ik dan op een hoogte van 21 meter zou kunnen uitkomen.

Ben ik zeer tevreden over.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Kokermast

#3 Bericht door on4avt »

Ik heb een kokermast van 5X2 m.Staat in de tuin tegen een treinligger die 80 cm in de grond zit.Steekt nog een 1.2 m boven de grond uit.Daar tegengetrokken met beugels.Onderaan een zware ijzeren plaat van 2 cm dik en 1M op 1 m eraan vastgemaakt.Daarop nog een 200 kg aan betontegels.Nu staat er niet veel meer op,maar er stonden een sateliet antenne stel op van Tonna.Crosyagi voor 2 m 9 el en 70 cm 19 el.Plus de motors.
Stevig gewicht erop dus.En ving nogal veel wind ook. Nooit geen probleem mee gehad volledig uitgeschoven met een top buis van 3 m.
De bouwer is in noord Holland. En kan iedere maat maken.die in België ook,maar je moest de rest van het verlies ook betalen.

Plaats reactie