Antenne muurbevestiging

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Antenne muurbevestiging

#1 Bericht door ON7RA »

Beste mede amateurs,
Heeft er iemand ervaring met het bevestigen van muurbeugels aan een open spouwmuur?
Het gaat om een gebouw die er al enkele decennia staat, en die waarschijnlijk is gemetseld met een soort mortel van zavel en kalk? Omdat ik niet zoveel vertrouwen heb in de situatie stel ik hier deze vraag. Ik ben namelijk bang, als ik een zes meter lange buis langs de topgevel bevestig, dat bij een hevig onweer de hele muur naar beneden komt.
Mvg Renaat,
Bijlagen
Metselwerk
Metselwerk
Open spouwmuur
Open spouwmuur
luchtspouw.jpg (19.76 KiB) 4892 keer bekeken
73 Renaat :D ON7RA :D

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Antenne muurbevestiging

#2 Bericht door PA5COR »

Gaten door beide muren heen, plastic o.i.d. vulbussen maken zodat je de spouwmuur niet bij elkaar drukt, en zo heb je steun van beide muren.
Draadeinden door de grotere vulbussen die van buiten muur tot en met binnen muur reiken.
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Antenne muurbevestiging

#3 Bericht door on4avt »

En een grote plaat aan de binnenkant van de muur, dat de bouten niet door de muur trekken?

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Antenne muurbevestiging

#4 Bericht door PA5COR »

Ook mogelijk, hangt af van de belasting die op de buitenkant komt.
Door de bussen trekken de moeren met uiteraad stevige grotere ringen er achter niet snel door de muur.

Vaak genoeg 6 meter pijp met 3 beugels op een muur gezet, stond 10 jaar later nog prima, mits geen grote antennes worden geplaatst, dan is er wat meer werk nodig.
En uiteraard de muur conditie, metselwerk, en soort specie etc.
Handregel, 1/3 vast met beugels, 2/3 vrij erboven.
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Antenne muurbevestiging

#5 Bericht door ON7RA »

@ Willy, een plaat achter de binnenmuur had ik ook al aan gedacht, het is wel de bedoeling om zo weinig mogelijk schade aan te brengen. Ik heb wel toestemming gekregen van de huisbaas, maar dan wel om dit ordentelijk te doen!
@PA5COR, Plastic vulbussen zal niet gaan, ja, de onderste foto staat er bij als voorbeeld van een open spouwmuur, de bovenste foto is het daadwerkelijke metselwerk van het huis zoals het nu is. En zoals je ziet niet echt van deze tijd, toch bedankt aan beide heren voor de reactie!!!
Hierbij nog een foto van de hevel.
Bijlagen
IMG_20190521_103234218.jpg
73 Renaat :D ON7RA :D

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Antenne muurbevestiging

#6 Bericht door on4avt »

een buis zal niet zoveel 'trekken' aan de muur, alhoewel;met veel wind of storm kan dat ook gaan zwiepen;Ik zou zeker een plaat aan de binnen kant doen, dan komt de druk op de binnenmuur. vulbussen tussen de 2 muren is een goed idee maar je moet eraan kunnen.
Als je vb een dikke water bestendige betonplaat neemt, of een groot stuk, dat zou toch al flink moeten werken. neem ze vooraal breed genoeg;

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Antenne muurbevestiging

#7 Bericht door ON7RA »

Een beetje late reactie,
Maar toch nog even meegeven probleem opgelost!
Ja ik had het direct moeten zien natuurlijk, maar ja :( De buitenste muur is in kruisverband, zoals oude huizen en boerderijen vroeger werden gemetseld, dus deze is 18cm dik de binnenste muur is een enkele steen. Ben er ook achter gekomen dat de buurman zijn vader dit huis heeft gemetseld in de jaren stillekes :D Ja de buurman heeft in tussen de gevorderde leeftijd van 81 bereikt!
Oke, dit terzijde, ik denk dat de muur niet naar beneden komt met de voorziene antennes. Toch bedankt aan allen die mee helpen denken op een oplossing!
73
73 Renaat :D ON7RA :D

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Antenne muurbevestiging

#8 Bericht door PA5COR »

Mooi, opgelost dus, veel plezier van de nieuwe antenne(s) :mrgreen:
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

pa0ehg
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 dec 2008, 14:29
Contacteer:

Re: Antenne muurbevestiging

#9 Bericht door pa0ehg »

Misschien wat laat maar mogelijk toch op tijd.

De suggestie met platen op de binnenmuur en vulbussen om te voorkomen dat je beide muren naar elkaar toetrekt zijn zinvol maar wellicht toch niet de beste oplossing.
Probleem met alleen een plaat op de binnenmuur is dat de krachten van de mast op buiten en binnenmuur werken en dus de muren naar elkaar toe kunnen vervormen. Met vulbussen kan je dat voorkomen, maar als de bussen te lang zijn kan je geen krachten opvangen en hangt de zaak los te rammelen, en als ze te kort zijn dan trek je nog steeds de muren naar elkaar toe.

Ik heb voor een behoorlijk zware antennemast een oplossing gemaakt waarbij ik per antennebeugel 4 draadeinde M12 horizontaal naast elkaar door de muren heen heb gemaakt. De binnenste twee bouten zijn met de muren verlijmd, een soort chemisch anker idee zodat alle krachten op beide muren opgevangen worden. De buitenste twee bouten heb ik met vulbussen die exact op lengte gemaakt zijn uitgevoerd en daarna de vulbussen en de draadeinden met elkaar en de muur verlijmd.
Dat zowel voor de onderste als bovenste draagbeugel. Aan de binnenmuur had ik dan nog een 10 mm dikke staalplaat voor beide beugels.

Daarmee heb ik een 12 cm stalen mast van 6 meter lang en een rotorconstructie met 6 meter buis van 6 cm diameter, waarvan 4 meter boven de 6 meter mast uitstak. In de mast zaten 3 parabool antenne's, een gaasantenne van 1.5 mtr diameter, daarboven een dichte parabool antenne van 75 cm en daarboven een dichte parabool antenne van 0,5 mtr diameter.
Dat geheel bleef zonder probleem overeind bij windkracht 11 op 15 km vanaf de kust.

Liever een constructie die wat te stevig is dan een die bij de eerste storm je halve gevel eruit rukt.

Plaats reactie