hoe toets je je tevredenheid over over je ham prestaties ?

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

hoe toets je je tevredenheid over over je ham prestaties ?

#1 Bericht door PD0JSB »

Naar aanleiding van het topic van Rob PE9PE "leven in een flat is soms behelpen als zendamateur " stel ik me de vraag waarmee dat andere amateurs tevreden zijn ? hoe kan je tevredenheid definieren ?

Ik zelf zit in een appartementencomplex , op een 1ste verdieping , theoretisch het meest ongunstige situatie ,een gebouw dat ongeveer in lengte richting in noord zuidrichting georienteerd is balkonnetje 2x2 meter op het westen .Voorheen gebruikte ik een MFJ1788X magnetic loop antenne horizontaal, dat gaf leuke resultaten ,maar was omslachtig met omschakelen en tunen , voor vhf/ uhf een X50 , 50cm buiten mijn balkon , was met PI2NOS problematisch door de schaduw van het gebouw, nu PI2NOS voorbij is in Breda hier afscheid van genomen , en tevreden met PI3BRD ,ik heb nu in plaats van de MFJ loop , een endfed van 23 meter naar de achterbuurvrouw gespannen op een hoogte van 5,50 boven grond en 7 meter boven water . dit geeft gevoelsmatig resultaten waar ik best blij mee ben ( op 40 meter NZL , Indonesie en Australie kunnen werken ). De droom voor met mijn antennes het dak op te gaan is over , de antenne is van NNW naar ZZO gespannen. Met deze installatie heb ik geen problemen met de buurt , dit valt nauwelijks op , de grootste doos MERCI voor mijn achterbuurvrouw was het echt wel waard .

ik ben benieuwd waar anderen tevreden mee zijn , hoe ze het kunnen benoemen of meten ?
Het ideale is niet altijd practisch, het practische hoeft niet geheel ideaal te zijn
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

PA8MC
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 sep 2018, 09:48

Re: hoe toets je je tevredenheid over over je ham prestati

#2 Bericht door PA8MC »

Wij wonen nu in Maastricht in een typisch Hollands huizeke, iets groter dan een Belgisch duivenkot. Met een tuintje in de grootte van een postzegel. Gelukkig staat er achter dat postzegeltuintje nog een garage. Dat is de site.

Voor 80-40-20-10 heb ik een HyEndFed opgehangen en die reikt tot in het midden van de garage. Voor 15 m een HyEndFed monoband opgehangen als sloper. Die antenne kan ik ook met een tuner afstemmen op 30, 17 en 12 m. Voor 6 m, 2 m en 70 cm een Diamond drieband GP. Alle antennes zijn zo geïnstalleerd dat ik geen omgevingsvergunning nodig heb.

En om de vraag van dit topic te beantwoorden: ik weet niet hoe men in Nederland ham prestaties "toetst" maar ik ben wel tevreden met mijn compromis antennes. In de digitale modes kan ik alles bereiken wat ik wil bereiken. Met CW zou het misschien ook nog lukken maar ik doe niet aan kloptekens.

Deze installatie is niet te vergelijken met de spullen die ik ON-land had op een 18 m mast voor HF en 24 m mast voor VHF/UHF/SHF. De ervaringen die ik heb gemaakt met die antenne-installaties kan men mij echter niet meer afnemen. Been there, done that ;-) Dus, tout court, ik ben tevreden met de huidige toestand.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: hoe toets je je tevredenheid over over je ham prestati

#3 Bericht door PA5COR »

Zie QRZ, alhoewel de vhf/uhf en 6 meter beam zijn verdwenen.
FD-4 met spoel en draad erachter voor 160-10 op 12 meter boven de grond van NNW naar ZZO gespannen over 3 blokken huizen en met behulp van 2 grootste slagroom taarten als dan 2 ophang punten verkregen.
Vertikale antenne 23 meter hoog vroeger een inverted L met autotuner voor 160 - 10 achter huis, en een Diamond 130 discone voor 6/2/70 op 11 meter, eeen Imax 2000 voor 10/12/15/17 erbij.
Actieve zelfbouw antene achter huis zo ver mogelijk van de bebouwing af.
Heb ruim 28 jaar ook 2/70 en later 6 meter beams op het dak gehad met Diamond x510N, maar dat verwijderd omdat het onderhoud met 66 jaar op het dak allemaal wat minder werd en ik op die banden minder werkte als eerst.

Met wat er nog staat ben ik tevreden en kan het zelf onderhouden.
:mrgreen:
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: hoe toets je je tevredenheid over over je ham prestati

#4 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Mijn appartement is op de 4de verdieping, bovenste etage. Mijn balkon van ruim 6 meter breed is open aan de bovenkant, geen dak.
Op dit balkon heb ik een dipool met open lijn weg gespannen. Niet ideaal maar ben tevreden na omstandigheden.
Gisteravond op 10M, FT8 25W, met Brazilië "gewerkt".

Voor 2/70 heb ik een spriet op de radiator, 1 aan de noordkant en ook 1 aan de zuidkant, voor lokaal talkback voldoende. Incidenteel plaats ik een dipool voor 6M op mijn balkon en de 4M moxon op statief kan ik daar ook naar verplaatsen.

Wat betreft ATV heb ik voor 6cm tx/rx een statief die ik op de balustrade (noordkant) kan zetten. Voor rx ATV op 70cm/23cm Heb ik losse antennes op een statief.

Gezien de omstandigheden best tevreden. Beter iets dan niets. :D

O ja, ruimte genoeg om te knutselen.
Laatst gewijzigd door PA3GNZ, Tjeerd op 30 apr 2019, 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PA8MC
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 sep 2018, 09:48

Re: hoe toets je je tevredenheid over over je ham prestati

#5 Bericht door PA8MC »

PA3GNZ, Tjeerd schreef: Voor 2/70 heb ik een spriet op de radiator, 1 aan de noordkant en ook 1 aan de zuidkant. Voor lokaal talkback voldoende.
Voor "lokaal talkback" heb ik met het driebandertje op 70 cm toegang tot tien (10) ON repeaters en drie (3) DL repeaters. Op 2m tot één (1) PA repeater, negen (9) ON repeaters en twee (2) DL repeaters. In Maastricht staat ook nog een PI2 repeater op 70 cm maar die beschouw ik als CB kanaal 11. Die staat dus niet in het geheugen van de Yaesu FTM-400XDE.

Tussen die repeaters staan ook drie (3) Yaesu Fusion repeaters voor de "globale talkback". ;-)

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: hoe toets je je tevredenheid over over je ham prestati

#6 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PA8MC schreef: Voor "lokaal talkback" heb ik met het driebandertje op 70 cm toegang tot tien (10) ON repeaters en drie (3) DL repeaters. Op 2m tot één (1) PA repeater, negen (9) ON repeaters en twee (2) DL repeaters. In Maastricht staat ook nog een PI2 repeater op 70 cm maar die beschouw ik als CB kanaal 11. Die staat dus niet in het geheugen van de Yaesu FTM-400XDE.

Tussen die repeaters staan ook drie (3) Yaesu Fusion repeaters voor de "globale talkback". ;-)
Met repeaters heb ik niet zoveel en gebruik deze nauwelijks. Mede om het gedrag wat daar vaak te beluisteren is. Geen reclame voor onze hobby. :?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PA8MC
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 sep 2018, 09:48

Re: hoe toets je je tevredenheid over over je ham prestati

#7 Bericht door PA8MC »

PA3GNZ, Tjeerd schreef: Met repeaters heb ik niet zoveel en gebruik deze nauwelijks. Mede om het gedrag wat daar vaak te beluisteren is.
Op die ON en DL repeaters hoor ik alleen maar beschaafde radioamateurs in het Nederlands, Frans en Duits. Op dat PI2NOS ding in Maastricht hoorde ik alleen maar onbeschaafde sujetten. Toen ik actief werd in Maastricht dacht ik écht dat die repeater van het zothuis van Maastricht was. Ik denk dat het iets met het verschil in volksaard te maken heeft tussen ON/DL en PA.

Ik gebruik die repeaters om wat de kletsen de oude vrienden in ON en DL-land. Op 80 m lukt mij dat niet zo goed met de verkorte HyEndFed. En sommige van mijn oude vrienden hebben ze in een rusthuis gedumpt. Die hebben alleen nog maar een portabeltje.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: hoe toets je je tevredenheid over over je ham prestati

#8 Bericht door PA0ETE »

PA8MC schreef:
PA3GNZ, Tjeerd schreef: Met repeaters heb ik niet zoveel en gebruik deze nauwelijks. Mede om het gedrag wat daar vaak te beluisteren is.
Op die ON en DL repeaters hoor ik alleen maar beschaafde radioamateurs in het Nederlands, Frans en Duits. Op dat PI2NOS ding in Maastricht hoorde ik alleen maar onbeschaafde sujetten. Toen ik actief werd in Maastricht dacht ik écht dat die repeater van het zothuis van Maastricht was. Ik denk dat het iets met het verschil in volksaard te maken heeft tussen ON/DL en PA.

Ik gebruik die repeaters om wat de kletsen de oude vrienden in ON en DL-land. Op 80 m lukt mij dat niet zo goed met de verkorte HyEndFed. En sommige van mijn oude vrienden hebben ze in een rusthuis gedumpt. Die hebben alleen nog maar een portabeltje.
Dat zie je echt verkeerd hoor. Op nagenoeg alle Nederlandse repeaters gaat het er netjes aan toe. PI2NOS had een heel groot bereik, en trok daardoor een hoop vervelende klieren aan. Dat zie je overal waar repeaters met een groter bereik dan de rest van de repeaters zijn.

Wat op PI2NOS gebeurde is een internationaal fenomeen, dat in de afgelopen tien jaar een stuk of drie repeaters in bijvoorbeeld de omgeving van Londen heeft doen besluiten te stoppen. Op sommige plekken in de VS is dit nog veel erger.

Wat wel zo is dat is dat op sommige repeaters de sfeer zo is dat het probleem zich eerder opdoet. Ik ken het voorbeeld van twee repeaters, ongeveer 20 km uit elkaar. Op de ene was het altijd een rommeltje, op de ander met een vergelijkbaar (voor destijds) groot bereik. Het verschil in gedrag was zodanig, dat meerdere van de problemenmakers op het ene relais, op het andere relais volstrekt normale gesprekken voerde, en daar nooit problemen maakte.

Het belangrijkste wat bij dit soort dingen speelt zijn twee factoren: de drukte van het verkeer, en hoe er door de bestaande groep, cq. de vaste populatie op deze problemen gereageerd wordt.

Maar goed, repeaters lijken mij ook niet de belangrijkste factor voor (on)tevredenheid.

Bij mij staan de meeste antennes op zolder. Ik heb een uitschuifmast van een meter of 15 boven de nok van het dak uit die ik kan gebruiken, en verder een paar heel eenvoudige draadantennes. Ik heb in het verleden wel een flink aantal jaren een vrij forse opstelling gehad (antennes 35 meter boven de straat, en een echt groot zendveromgen op de meeste banden). Dat scheelt natuurlijk wel. Ik vind nu vooral knutselen met spullen leuk, proberen nieuwe dingen te bedenken of in elk geval dingen waar er nog niet zoveel van zijn. Afstand interesseert mij niet in hoge mate. Als ik maar wel een paar tegenstations heb om mee te sparren.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: hoe toets je je tevredenheid over over je ham prestati

#9 Bericht door PA0FRI »

[quote="PD0JSB"]Naar aanleiding van het topic van Rob PE9PE "leven in een flat is soms behelpen als zendamateur " stel ik me de vraag waarmee dat andere amateurs tevreden zijn ? hoe kan je tevredenheid definieren?[/quotek]
Dat lijklt mij duidelijk, als de xyl maar teverden is! :lol:
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: hoe toets je je tevredenheid over over je ham prestati

#10 Bericht door PA0ETE »

:lol:

PA8MC
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 sep 2018, 09:48

Re: hoe toets je je tevredenheid over over je ham prestati

#11 Bericht door PA8MC »

PA0ETE schreef:Dat zie je overal waar repeaters met een groter bereik dan de rest van de repeaters zijn.
Nog niets van gemerkt op DB0WA (Aachen) die een bereik heeft, via Ostlink, tot in OK. Maar goed je zal wel gelijk hebben (wat PA betreft).

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: hoe toets je je tevredenheid over over je ham prestati

#12 Bericht door PA0ETE »

PA8MC schreef:Nog niets van gemerkt op DB0WA (Aachen) die een bereik heeft, via Ostlink, tot in OK. Maar goed je zal wel gelijk hebben (wat PA betreft).
Ik geloof dat ik vandaag af en toe wel erg fanatiek ben in mijn reacties. Ik zal me proberen wat in te houden.

Ik denk dat het vooral een combinatie van omstandigheden is. En ik ben een optimist: de meeste mensen zijn niet vervelend. Maar als 10 procent van de mensen vervelend doet, dan is bij 100 mensen de kans dat er meerdere tussen zitten wel groter dan bij 10 mensen :-)

Plaats reactie