Zendamateur.COM

24 uur per dag QRV
Het is nu 16 sep 2019, 01:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 18 apr 2019, 08:04 

Jan Catrysse schreef:
Code:
Inderdaad de printplaat antenne los krassen en coax verbinden met het modem

Super.

Ik neem aan dat ik de antenne dus koppel net achter de condensator, maar de mantel van de coax gaat die dan gewoon aan de "common ground" van de printplaat?

Inderdaad of aan de afscherming van het modem, zo dicht mogelijk bij de condensator.

Kees

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 apr 2019, 08:08 

Great… !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 apr 2019, 05:51 

Heer Catrysse gebruikt u misschien internet over 230Volt installatie ?( https://www.conrad.nl/o/powerline-inter ... ct-0415139 )

Het kan ook storing of interferentie zijn.

Is maar een gedachte en een schot in het duister.....

Groet:
jan

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 apr 2019, 11:56 

Nee, die heb ik bewust vermeden... alles heeft hier een kabel...
Wel wat wifi hier en daar.

Ik heb antenne's besteld op Ali en ga daar eens mee proberen. Met mijn eigen antenne's (draadjes) werkt het beter maar nog niet goed genoeg.
Als dat niet werkt ga ik op zoek naar stoorzenders.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 apr 2019, 16:14 

Een gek idee, maar een coax kabel trekken vanaf het printje naar beneden via (eventueel) blind-buizen in de muren en dan op het einde weer een 1/4 golf antennetje?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 apr 2019, 04:35 

Wat PD1RAM al beschreef, een passieve repeater, kan op zo'n plek goed helpen. Omdat het zo'n eenvoudige oplossing is (en anders dan een zelf gemaakte repeater ook legaal) kan dit een goede oplossing zijn. Er is nog een voordeel: het werkt ook bij systemen die in twee richtingen communiceren (bijv. bij een handshake). En er is geen stroomvoorziening of elektronica nodig Het kan uiterst effectief werken. Ik heb het zelf wel eens toegepast in een serverruimte en bij een communicatiesysteem op 433 MHz bij een groot muziekgebeuren in Arena in Amsterdam. Ik weet dat dit ook voor straalverbindingen over een grote afstand gebruikt wordt als er een gebouw in de weg van de verbinding staat, of om het signaal onder een hoek af te buigen.

Het is uiterst simpel, in sommige gevallen hoeft een signaal alleen om een hoek. In dat geval kunnen twee sprietjes onder een hoek van bijv. 90 graden werken. Effectiever is als je twee richtantennes gebruikt. Je moet niet teveel kabel gebruiken, en zeker geen kabel die aanzienlijke verliezen geeft, maar dat zal duidelijk zijn.

Veel amateurs beseffen dit niet, maar een uiterst eenvoudige toepassing van passieve repeaters is als je een repeater niet met je portofoon vanuit de huiskamer kunt bereiken. Als je dan een portofoonantenne voor de betreffende band aan de coax hangt die naar een antenne op het dak op die band gaat, dan lukt dit (afhankelijk van hoe sterk de repeater is) ineens wel. Het werkt uiteraard niet zo goed als wanneer je de porto direct op de coax koppelt, maar bij een goede opstelling van het sprietje beneden werkt het wel degelijk.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 apr 2019, 10:23 

Ik houd jullie sowieso op de hoogte van het verloop.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 aug 2019, 16:58 

Ondeetussen heb ik me wat ingelezen in het onderwerp en heb ik een VNA (vector network analyzer) aangeschaft en daarmee ga ik trachten een zo optimaal mogelijke antenne te maken. Maar dat zal nog wel wat knutselen worden.

Wordt vervolgd.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur