PA3DAT schreef:
Overigens zag ik op internet een foto van een 23cm yagi waarvan de coax los hing: van
de dipool tot aan de mastpijp. Verstoort het de yagi wanneer je de coax tegen de onderkant
van de boom bevestigt, met tape of tiewraps?
Met name
ook de frequentie is van belang, met zeer grote elementen ( 2 m ) is er minder afwijking. Maar raken aan de coax is altijd slecht !
nanko schreef:
Wel als je de elementen zoals hier aan de onderkant van de boom hebt.
De elementen komen dan tegen de coax aan, en dat heeft ongetwijfeld effect op
de electrische lengte.
Ik zou de boom een halve slag draaien zodat de elementen boven zitten.
Dan de dipool 180 graden draaien, en de coax onder tegen de boom bevestigen.
Dunne soepele kabel gebruiken !
Single boom crossed yagi's, center boom elements, dan is het probleem nog groter. Sommige kruisyagi's hebben de elementen beetje zijwaarts ( WiMo ), dan kun je nog iets regelen indien je een apart dun kabeltje gebruikt. Als die strak tegen de boom zit. Dan met de dikkere kabel - onder de rotor(en) - naar beneden ermee. Liefst via een solide ( en waterdichte ) connector koppeling op 70 en/of 23 ..... Vraag mij af hoe nanko die kabel zou leggen tegen de boom, veronderstel onder 45 graden oid. Helemaal losse kabel is moeilijk indien je flipping toepast, de yagi gaat dan voor bepaalde PC berekeningen helemaal over de kop, wordt moeilijk met het kabeltje dan

. Die leidt dan een eigen leven en dat is te merken aan het radiation pattern ..... Voor experimenteel had ik het tijdelijk opgelost met een vliegertouwtje om die kabel weg te houden

.. maar kun je je niet te lang mee vertonen hi. Werkte echter wel goed !