Loop antenne die er niet als een (Loop) antenne uitziet

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Loop antenne die er niet als een (Loop) antenne uitziet

#1 Bericht door PE9PE »

Dit is een interessante antenne voor diegenen die geen antenne kunnen of willen plaatsen maar toch af en toe QRV willen zijn.
Ook voor portable gebruik is deze antenne een oplossing.
1) https://www.youtube.com/watch?v=Y4ZMqjlZwio
2) https://www.youtube.com/watch?v=L_Q3lOOrGCs
Life is too short for QRP.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Loop antenne die er niet als een (Loop) antenne uitziet

#2 Bericht door sottezero »

Oef, lang geleden dat ik Schwyzerdütsch gehoord heb.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Loop antenne die er niet als een (Loop) antenne uitziet

#3 Bericht door sottezero »

Maar 1300 euro... en las ik dat je voor het stuurapparaat 24 volt nodig had?

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: Loop antenne die er niet als een (Loop) antenne uitziet

#4 Bericht door PE9PE »

sottezero schreef:Maar 1300 euro... en las ik dat je voor het stuurapparaat 24 volt nodig had?
Prijs bij Hamshop € 1199 https://www.hamshop.nl/stealth-loop.html
Ik heb niets gelezen van 24V of ik moet erover heen gekeken hebben.
Manual in Italiaan en Engels https://docs.wixstatic.com/ugd/1aa222_8 ... 374934.pdf
Life is too short for QRP.

PD1JAP
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Re: Loop antenne die er niet als een (Loop) antenne uitziet

#5 Bericht door PD1JAP »

PE9PE schreef:
sottezero schreef:Maar 1300 euro... en las ik dat je voor het stuurapparaat 24 volt nodig had?
Prijs bij Hamshop € 1199 https://www.hamshop.nl/stealth-loop.html
Ik heb niets gelezen van 24V of ik moet erover heen gekeken hebben.
Manual in Italiaan en Engels https://docs.wixstatic.com/ugd/1aa222_8 ... 374934.pdf
De zwitser zei duidelijk dat je 24 volt nodig hebt voor de controller bij mobiel gebruik. Er zit een adapter bij voor 230v naar 24v.
Wie spelfouten vind mag ze houden.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Loop antenne die er niet als een (Loop) antenne uitziet

#6 Bericht door PA3DAT »

Bij zoiets denk ik altijd: ziet er leuk uit, mooi bedacht, interessant stuurkastje, maar...

Ik durf te wedden dat een dipooltje van een stukje schemerlampjesdraad met een kroonsteentje
en een afvalstukje coax eraan het beter doet! En dan kost het vrijwel niets...
:mrgreen:

"THE STEALTH LOOP is created for hams who have no space to install their antennas or have issues
with their neighbours over large antennas on their property." Tja, dan is dit natuurlijk een echt
fantastische oplossing!
De teleurstelling zal waarschijnlijk nog groter zijn dan de aanschafprijs.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Roy pd8rw
Berichten: 488
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: Loop antenne die er niet als een (Loop) antenne uitziet

#7 Bericht door Roy pd8rw »

Ik heb de babyloop gehad en kan zeggen dat die prima werkt.
Had daarbij ook een 3band endfed hangen en de loop won het steeds. OK niet met betere s punten qwa ontvangst
De loop was steeds 2 's punten zachter, maar dan wel altijd zonder ruis en andere storingen

Uiteindelijk 2x 12 meter met openlijk gevoed opgehangen en met een smatch getunend.
Doordat deze antenne beter en hoger was opgehangen is deze nog steeds in gebruik.

Loop heeft z'n voordelen. Maar een nadeel vond ik steeds weer moeten tune als je over de banden wilden draaien en luisteren. Tune je de loop niet steeds ontvangt deze wel over de band waar je wilt luisteren maar pas na het tune op de frequentie word het pas echt lekker luisteren en zenden.
Op 40m met de loop werkte het wel maar won het niet winnen qwa zenden op de dipool

Het is een hoop geld maar bouw of laat die loop maar eens bouwen en tel dan alle kosten. Dus het materiaal en bewerken/lassen buigen etc tot aan de printplaat enzo.
Denk dat het natuurlijk goedkoper kan. Maar hanteer de echte prijzen maar eens dus inclusief BTW en geen matsprijsjes van bekende bankwerker :roll:

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Loop antenne die er niet als een (Loop) antenne uitziet

#8 Bericht door PA3DAT »

Als het alleen voor ontvangst is, dan kan de loop winnen. Maar zenden op een loop?
Mijn ervaring: 90% van wat je hoort, komt NIET voor je terug. Op mijn FD4 kan ik vrijwel
alles werken wat ik hoor, van 10 t/m 80m. Scheelt toch een hoop frustratie...

De loop vind ik ideaal als ontvangst-antenne, als je trx over een aparte ingang beschikt.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: Loop antenne die er niet als een (Loop) antenne uitziet

#9 Bericht door PE9PE »

PA3DAT schreef:Als het alleen voor ontvangst is, dan kan de loop winnen. Maar zenden op een loop?
Mijn ervaring: 90% van wat je hoort, komt NIET voor je terug. Op mijn FD4 kan ik vrijwel
alles werken wat ik hoor, van 10 t/m 80m. Scheelt toch een hoop frustratie...

De loop vind ik ideaal als ontvangst-antenne, als je trx over een aparte ingang beschikt.
Niet iedereen heeft een tuin van 41mtr lang.
Life is too short for QRP.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Loop antenne die er niet als een (Loop) antenne uitziet

#10 Bericht door PA3DAT »

PE9PE schreef:Niet iedereen heeft een tuin van 41mtr lang.
Of een vriendelijke gepensioneerde overbuurman op ruim 30m afstand, die je zonodig
hele dagen komt helpen met het bouwen en knutselen aan antennes en masten.
En die dan doodleuk zegt: je mag die draad ook wel aan de nok van mijn huis maken... :wink:

De grootste uitdaging voor de radioamateur ligt wellicht in het onderhouden van relaties
met je directe buren! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Loop antenne die er niet als een (Loop) antenne uitziet

#11 Bericht door on4avt »

Deze loop heb ik al gezien en kwa vorm vind ik het niks. Gaat zo van de vorm weg dat het eigenlijk geen loop meer is. Ik heb een AMA loop en ben daar heel tevreden over. Zeker als je digitaal zend en ontvang moet je niet gaan tunen. Een loop werkt al goed op een paar meter boven de grond.In cw werkte ik Japan en VK ermee op de 20 m/mag ,niet klagen. Als ik het geld had ,ging ik voor de 2m doorsnede loop van die italiaan,die tuned automatisch mee met de vfo. Dus altijd afgestemd en optimale swr. Ook de ruis en de qrm is weg .
Loops worden inderdaad ook gebruikt om te ontvangen bij RBN spotter systemen, dus die moeten daar ook mee afstemmen.
Ik ben voor dus, ook mede door het gebrek aan een tuin van 100 m lang. kan niet anders.
Ik heb een buis laten rollen die ik ga opmaken tot een loop van 190 cm doorsnede.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Loop antenne die er niet als een (Loop) antenne uitziet

#12 Bericht door PA5COR »

Mijn FD-4 verlengd hangt aan de 2 rijen huizen voor/achter mij.
Gewoon effe aan bellen en een kwaliteits slagroom taart investeren en ziedaar, 2 ophang punten 60 meter uit elkaar verdiend ;)
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: Loop antenne die er niet als een (Loop) antenne uitziet

#13 Bericht door PD0JSB »

ik gebruik een MFJ 1788 loop, in een niet ideale situatie , namelijk op een balkonnetje van een appartementen complex , 2x 2meter , op de eerste verdieping ,ik gebruik de loop horizontaal !!! op een hoogte van 4.50 meter , 70 cm boven een metalen balustrade, en 70 cm van het boven liggende betonnen balkon , het is geen wonder antenne, toch ben ik verwonderd van de resultaten , het balkon bevind zich op het westen (en heb nog 2 verdiepingen boven me ) .In verticale positie , was het resultaat van de loop beduidend minder ( alleen binnen Europa ),het blijft nu echt niet binnen Europa, , alles wat met gelijkwaardige signalen werkt kan ik werken (FT8), als ik in mijn lijst ,Falklands, Japan , Zuid Korea, Argentinie , Urugay, Australie zie staan , dan klaag ik niet ,ik scoor gelijkwaardig aan mede amateurs ondanks slechtere antenne installatie, Niet de grootte van de antenne installatie, of het prijskaartje bepaald het plezier
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Loop antenne die er niet als een (Loop) antenne uitziet

#14 Bericht door sottezero »

Ik had bijna een huis gekocht, nouja huis, een voormalig bunker ten behoeve van de gemeente voor wanneer de russen zouden binnenvallen.
2500 vierkante meter grond, vergunning voor bouw huis en onder de grond een bunker met eigen stroom, zuurstof, CO2 scrubbers en bestand tegen nucleaire fallout...
Oja, en een dikke 80m hoge mast :-)

Had ik het maar gedaan... 750.000 SEK was nog te doen geweest.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varml ... orsby-sald

Plaats reactie