Verticaal kwartgolf 40 meter antenne.

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Verticaal kwartgolf 40 meter antenne.

#1 Bericht door PA2OLD »

Ik ben van plan een verticaal 40 meterband kwartgolf antenne te bouwen.
Het antenne wordt dan ongeveer 10 meter hoog.
De antenne heb ik bijna in aluminium klaar, alleen de laatste meter moet ik nog fabrieken.
Helaas kan ik geen aardvlak maken onder het antenne die op een mastje komt van ongeveer 1,20 meter boven de grond, de mast zit redelijk diep in de grond en in het beton.
Het staat straks achterin een hoek van de tuin en kan zodoende wel radiale in een hoekvorm kwijt.
Heeft iemand een idee hoe ik dat het beste kan oplossen met de aanpassing e.d.?
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Verticaal kwartgolf 40 meter antenne.

#2 Bericht door EA5JEX »

Vorm niet zo belangrijk, afgestemde radialen gebruiken.
(zoek elevated radials).

Kees PA5CW

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Verticaal kwartgolf 40 meter antenne.

#3 Bericht door PA0FRI »

pa5cw schreef:Vorm niet zo belangrijk, afgestemde radialen gebruiken.
Ongeveer 35 jaar geleden las ik in een Amerikaans wetenschappelijk onderzoek dat 4 eleveted (1.5 - 2.5 m hoog) radialen net zo goed werken als een web van radialen op de grond.
Aanpassen met 2 × 75 Ohm ¼ golf kabel parallel of met 1/12 golf systeem.
Bijlagen
gps.gif
gps.gif (1.91 KiB) 2855 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Verticaal kwartgolf 40 meter antenne.

#4 Bericht door PA3DJS »

Met de vorige twee posters eens, maak tenminste één zwevende radiaal (maar twee of meer is beter). Het klinkt vreemd, maar radialen op de grond is eigenlijk de slechtste optie, beter is in de grond, of er zwevend boven.

De draden moeten zich over de gehele lengte boven de grond bevinden. Hoeken erin, of eventueel een zig-zag, dat mag best, maar de totale draadlengte voor een radiaal wordt dan wel iets langer.

Als je merkt dat de straler langer moet zijn dan verwacht, dan weet je dat je radiaal / radialen wat te kort zijn. Andere optie is om de CM stroom in de kabel te meten en dan de radiaal te af te stemmen op minimum CM stroom.

Ik zou wel een mantelstroomfilter in de kabel opnemen.

Als blijkt dat de VSWR dip toch nog wat slecht is, plaats dan eens een spoel van zo'n 2 uH parallel aan de antenne. De dip zal dan wellciht beter worden, maar ook wat omlaag verschuiven in frequentie. De straler moet dan iets korter worden. Nog steeds niet goed? spoel iets kleiner (windingen uit elkaar trekken, of eraf halen).

Zo'n kwartgolf is best leuk, want met een aanpassing kun je hem dan ook gebruiken als halve golf voor 20m. Een "stukje" draad van 3m is dan prima als tegencapaciteit.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Verticaal kwartgolf 40 meter antenne.

#5 Bericht door PA0FRI »

PA2OLD schreef:IHeeft iemand een idee hoe ik dat het beste kan oplossen met de aanpassing?
Er is nog een redelijk goede methode (o.a door mij gebruikt), met een ½ golf coaxkabel.
De impedantie van het voedingspunt is er dan ook aan het begin van de kabel.
Met een eenvoudige ATU wordt getransformeerd naar 50 Ohm.
De halve golf is een veelvoud halve golven voor 20 en 10 m, zodat de tuner dat ook kan aanpassen naar 50 Ohm en beide banden ter beschikking zijn.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Plaats reactie