Antenneconnector voor Rohde & Schwarz EK07?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
CCdeBruin
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 feb 2019, 13:12

Antenneconnector voor Rohde & Schwarz EK07?

#1 Bericht door CCdeBruin »

Beste mensen,
vandaag mocht ik een Rohde & Schwarz EK07 ophalen en daar ben ik enorm mee in mijn sas.
Ik heb nu tijdelijk een simpele draad-antenne aangesloten op de "hoogohmige" ingang, met een bananenstekker maar liefst zou ik het signaal van de Grahn GS5-SE erop aansluiten.
Echter daarvoor heb ik niet de juiste connector.
Dit zit er achterop de EK07:
01R-S-connector-01-IMG_0178-190219.jpg
in Zwart-wit:
02R-S-connector-02-IMG_0192-190219.jpg
Dit vind ik erover in een PDF publicatie van Rohde & Schwarz:
03example1.png
04partnr.png
Heeft iemand een connector liggen die daarop/in zou passen en zo ja, zou ik die over kunnen nemen?

Of eventueel een verloopstukje met die connector aan de ene en een BNC aan de andere kant.

Dank!!
Bijlagen
1MA99_2E_CoaxConnectorHandling.pdf
(1.12 MiB) 171 keer gedownload

CCdeBruin
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 feb 2019, 13:12

Re: Antenneconnector voor Rohde & Schwarz EK07?

#2 Bericht door CCdeBruin »

In de manual vond ik deze informatie nog, maar online vind ik daarmee niet het onderdeel dat er als stekker in kan passen:
amphenol.png

PA0LMD
Berichten: 2273
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Antenneconnector voor Rohde & Schwarz EK07?

#3 Bericht door PA0LMD »

Ik zou zeggen ombouwen naar BNC of N connector.
Meten is (z)weten

CCdeBruin
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 feb 2019, 13:12

Re: Antenneconnector voor Rohde & Schwarz EK07?

#4 Bericht door CCdeBruin »

Ja da's zeker een optie, al is het wel leuk om het ding zoveel mogelijk in originele staat te houden.

PA2HK
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 jan 2015, 14:32
Roepletters: PA2HK
Locatie: JO22PI

Re: Antenneconnector voor Rohde & Schwarz EK07?

#5 Bericht door PA2HK »

De antenne connector die je op de detail foto laat zien is geen C-connector maar lijkt op een oude Rohde & Schwarz Dezifix connector in de B variant. Voor Dezifix zijn er verlopen in de handel (lees: radiomarkt) meestal naar BNC, GR874 of 7/16. Dezifix is (was) in een aantal varianten leverbaar, A,B,C en D variërend in diameter van groot naar klein. Een blik in een oude catalogus vind ik een R&S verloop FNU26701 van Dezifix B naar 50Ohm BNC vrouwtje, helaas geen foto van de adapter. Let wel, Dezifix is voor mij heel lang geleden en ik doe dit uit mijn geheugen, wellicht zit ik er naast :)

CCdeBruin
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 feb 2019, 13:12

Re: Antenneconnector voor Rohde & Schwarz EK07?

#6 Bericht door CCdeBruin »

dankje, mogelijk brengt me dit op een (zij)pad naar de oplossing ;-)

PA2HK
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 jan 2015, 14:32
Roepletters: PA2HK
Locatie: JO22PI

Re: Antenneconnector voor Rohde & Schwarz EK07?

#7 Bericht door PA2HK »

Nog even nagedacht, maar dit is geen Dezifix connector. Het is even geleden en ik ben een beetje op het verkeerde been gezet daarnet, ik weet vrijwel zeker dat dit een omgekeerde DIN 47284 4/13 connector is, ook wel HF13 genoemd. Oud 60Ohm systeem, zat ook veel op Siemens apparatuur uit het grijze verleden. Hier ging ik net de mist in, er zijn 4 verschillende versies van deze pluggen, mannetjes en vrouwtjes, absoluut en geinverteerd. Even digitaal rondgekeken, een female connector welke volgens mij in je receiver (met geinverteerde male connector) past ziet er zo uit:
Afbeelding

Nogal een verschil met een C-connector welke volgens de handleiding op de receiver hoort te zitten. Je zag deze 4/13 pluggen vroeger ook op Duitse meetzenders, toen goed tot VHF en nu waarschijnlijk ook nog wel. :)

CCdeBruin
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 feb 2019, 13:12

Re: Antenneconnector voor Rohde & Schwarz EK07?

#8 Bericht door CCdeBruin »

Dankje!

Ik zie als ik google op wat steekwoorden uit je bericht dat men het er hier ook over heeft:

https://www.radiomuseum.org/forum/wo_gi ... apter.html

Het is mij nog niet duidelijk welk onderdeel ik in mijn geval waar moet bestellen ;-)

Ik heb ook gebeld met Rohde & Schwarz in de UK en heb oop hun verzoek een mail gestuurd. Wie weet komt daar helderheid van...

CCdeBruin
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 feb 2019, 13:12

Re: Antenneconnector voor Rohde & Schwarz EK07?

#9 Bericht door CCdeBruin »

Ik heb als tussen-oplossing een BNC kabel aan een uiteinde afgeknipt, daarna twee bananenstekkers er op gezet, de kern-stekker in de eigenaardige socket van de EK07 gedaan, de aarde in de daarvoor bedoelde socket daar schuin boven, en zo gaat het prima!

PA0LMD
Berichten: 2273
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Antenneconnector voor Rohde & Schwarz EK07?

#10 Bericht door PA0LMD »

CCdeBruin schreef:Dankje!

Ik zie als ik google op wat steekwoorden uit je bericht dat men het er hier ook over heeft:

https://www.radiomuseum.org/forum/wo_gi ... apter.html

Het is mij nog niet duidelijk welk onderdeel ik in mijn geval waar moet bestellen ;-)

Ik heb ook gebeld met Rohde & Schwarz in de UK en heb oop hun verzoek een mail gestuurd. Wie weet komt daar helderheid van...
??? R&S zit ook gewoon in Utrecht !!
Meten is (z)weten

CCdeBruin
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 feb 2019, 13:12

Re: Antenneconnector voor Rohde & Schwarz EK07?

#11 Bericht door CCdeBruin »

PA0LMD schreef:??? R&S zit ook gewoon in Utrecht !!
Jaja, zonder vraagtekens en uitroeptekens zitten ze daar ook ;-)

Hen had ik vanzelfsprekend eerst aan de lijn, maar het is een internationaal bedrijf en ik was daardoor reeds doorgeschakeld naar een Engelse medewerker, die mij het directe telefoonnummer van haar collega gaf die over deze dingen gaat. Dat was een nummer in de UK. Aan het accent te horen was dit een Duitse man die uitstekend Engels sprak dus dat ging allemaal heel soepel. Bijzonder beleefd en behulpzaam allemaal. Ik kreeg een mailadres waar ik mijn verzoek, met foto's en exacte specs van mijn ontvanger heen kon sturen. Ze liepen wel al enkele mails achgter (understatement lijkt me) dus het zou even kunnen duren er ze erop terug konden komen.

CCdeBruin
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 feb 2019, 13:12

Re: Antenneconnector voor Rohde & Schwarz EK07?

#12 Bericht door CCdeBruin »

Zo voorlopig opgelost:
R-S-antenna-02-IMG_0277-190221.jpg
R-S-antenna-01-IMG_0276-190221.jpg

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Antenneconnector voor Rohde & Schwarz EK07?

#13 Bericht door PE2AAB »

Zo deden we dat in de 3m tijd ook met de stereo encoders ;-)
Bananen stekkers. Weet je ook meteen de reden waarom de meeste van deze pluggen dan ook 'ontmaagd' zijn.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

CCdeBruin
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 feb 2019, 13:12

Re: Antenneconnector voor Rohde & Schwarz EK07?

#14 Bericht door CCdeBruin »

PE2AAB schreef:Bananen stekkers. Weet je ook meteen de reden waarom de meeste van deze pluggen dan ook 'ontmaagd' zijn.
Kan ik me voorstellen. Als mijn kleinzoon achterlangs de ontvanger wil klimmen en aan de antennekabel blijft haken dan raakt die strakke maar kwetsbare opening al snel 'uitgewoond'.

CCdeBruin
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 feb 2019, 13:12

Re: Antenneconnector voor Rohde & Schwarz EK07?

#15 Bericht door CCdeBruin »

Luisteren naar de korte golf -- men steekt er altijd wat van op.


youtu.be/zWnBAWkKvQw

(https://kostverlorenvaart.blogspot.com/ ... radio.html)

Plaats reactie