Tegengewicht End Fed antenne.

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Tegengewicht End Fed antenne.

#1 Bericht door on4avt »

Aan een endfed van hey end fed is er een punt om een tegengewicht aan te hangen, een tegendraad zeg maar. iemand ervaring mee over hoe lang die dan moet zijn? En wat is de invloed van deze draad op de swr,zendpatroon etc.
Hoe zit het met een monoband en een meerband antenne ?

Gebruikersavatar
PH4CK
Berichten: 586
Lid geworden op: 29 sep 2006, 16:30
Locatie: JO22XK

Re: Tegengewicht End Fed antenne.

#2 Bericht door PH4CK »

Gewoon eens uitproberen, massa draad aan je camper vastmaken en kijken of je verschil kunt merken.
het moet kunnen anders kan het niet
Denk in oplossingen, niet in problemen

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Tegengewicht End Fed antenne.

#3 Bericht door on4avt »

Het gaat niet over de camper. ik neem de antenne mee volgende maand naar Senegal en ga die daar opstellen. Van een massa punt had ik al gehoord,maar nog geen info over een tegengewicht draad (lengte ) gevonden.Er is bij het merk Hye end fed een punt voorzien, en op andere endfed (merken) of zelf gebouwde ontbreekt dit. Denk dat de massa van de coax dan word gebruikt als tegengewicht.

PA8MC
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 sep 2018, 09:48

Re: Tegengewicht End Fed antenne.

#4 Bericht door PA8MC »

@ON4AVT

Willy, ik gebruik twee (2) HyEndFed antennes. Een verkorte 80-40-20-10m en een monoband voor 15m. Ik heb de antennes gebruikt met en zonder aarding. Het aansluitpunt is namelijk een aarding. Ik heb nooit een verschil gemerkt. Ik gebruik beide antennes nu zonder aarding en dat werkt perfect.

In de handleiding staat ook duidelijk: "Er is geen aarde of tegencapaciteit nodig". Alleen als je last hebt van elektrostatische ontladingen wordt een aarding aanbevolen.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Tegengewicht End Fed antenne.

#5 Bericht door on4avt »

Pa8mc
Bedankt voor het antwoord.
Je hebt het dus wel getest en het heeft geen invloed. Mooi.
Ik dacht alleen eraan als je het voedings punt hoog hangt en er daar een tegengewicht moet aankomen, hoe lang dan he,Veel hebben het voedingpunt op de grond of op beperkte hoogte.
Oke, had die closule niet gezien blijkbaar.
willy

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Tegengewicht End Fed antenne.

#6 Bericht door PA4WK »

Beste OM,
een halve golf End-Fed heeft wel degelijk een tegengewicht nodig, en inderdaad gaat het ook zonder, maar dan zal de afscherming van je coax dienst doen als tegengewicht en dus deel gaan uitmaken van je antenne.
Dat is zowel bij zenden als ontvangen, natuurlijk zijn er situaties waarbij het verschil niet opvalt, in een storingsarme omgeving zonder HF oppakkende leidingen van de buren zul je geen of weinig last hebben, maar ja wie heeft zoveel geluk.
Om een halve golf antenne goed te laten werken heb je een tegengewicht van 1/10 golflengte van de laagste frequentie nodig. Ook moet er een stroombalun tussen antenne en kabel geplaatst worden. Kun je geen tegengewicht kwijt kun je ook gerekend vanaf de antenne in je coax na ongeveer een 1/10 golflengte een stroombalun plaatsen.
Wees je er dan wel van bewust dat de eerste 8 meter van je coax staat te stralen, en wat soms nog erger is storing te ontvangen.
Hoe dichter bij de bebouwing des te sterker is de stoornevel. Hoe erg dat is zal afhangen van de lokale omstandigheden.
Best 73 Wim PA4WK
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PA8MC
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 sep 2018, 09:48

Re: Tegengewicht End Fed antenne.

#7 Bericht door PA8MC »

PA4WK schreef: Wees je er dan wel van bewust dat de eerste 8 meter van je coax staat te stralen, en wat soms nog erger is storing te ontvangen.
Ik heb geen "eerste 8 meter" coax. De coax van beide HyEndFed's is slechts ca. 4,50 meter lang. Van de genoemde problemen heb ik tot op heden niets gemerkt. Ik zal dit eens voorleggen aan de jongens en meiskes van HyEndFed.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Tegengewicht End Fed antenne.

#8 Bericht door PA1AIS »

http://www.aa5tb.com/efha.html

"It is often commented that the End Fed Half Wavelength Antenna needs no "counterpoise" or radials to work. In practice this type of antenna is often used in the field with no "counterpoise" and it performs well. In reality something is always being used as a "counterpoise" even though it may not be evident at first glance."
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PH2UN
Berichten: 209
Lid geworden op: 06 sep 2018, 21:57

Re: Tegengewicht End Fed antenne.

#9 Bericht door PH2UN »

"Grounding:

Always install a safety ground using a temporary or permanent ground rod. If you
can't install a rod, make a counterpoise with using 15 or 20 feet of wire and
spread it out beneath the feed point. The driving resistance at the antenna's feed
point is very high, so your ground need not be perfect in order to reference the
cold end of the matching transformer to earth. Grounding provides an alternate
return path, reducing the probability of common-mode RF energy finding its way
back to your radio via the outside of the coax shield".

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Tegengewicht End Fed antenne.

#10 Bericht door on4avt »

Als je voedingspunt op 10 m ligt in de hoogte,voor een drieband 40/20/10 span je dan de 10 tegendraad naar beneden ,maakt hem daar vast of alsnog aan de grond leggen. Ik ga volgende maand naar Senegal, daar heb ik een platvorm van 15 op 20 m. ik span de antenne richting met de uitstraling naar het noorden, en ook zuiden. De ene kant met voedings punt gaat op een 8 m hoogte hangen lange een fb glas mast de andere kant naar beneden, of omgekeerd. het dak is op 5 m hoogte.Daar draden gaan zoeken is moeilijk, Ik zal genoeg meten meenemen, of vooraf een schatting maken.
Ik heb ook altijd geleerd dat een antenne 2 kanten heeft, zoals een verticale een spiegel heeft in de grond.
Maakt het trouwens iets uit waar de voeding hangt? Onder of boven,?

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Tegengewicht End Fed antenne.

#11 Bericht door PA4WK »

Hierbij een duidelijke documentatie.
http://tetech.nl/divers/HWmonopoleNL1.pdf
Lees maar eens door er zal je veel duidelijk worden.
73 Wim PA4WK
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Tegengewicht End Fed antenne.

#12 Bericht door pa0ejh »

Meestal geeft het lezen van Pag. 25 t/m30 voldoende info....

En als je een Counterpoise gebruikt, laat die dan niet evenwijdig aan de Coax lopen en gebruik een GOED mantelstroom filter, geen Rioolchoke..... :wink:
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Tegengewicht End Fed antenne.

#13 Bericht door PA3DAT »

Egbert, wat is een goeie? Heb je een voorbeeldje?
(En wat is een rioolchoke? :shock: )

Deze hangt aan mijn 10m beam, die tijdelijk in de kantelmast
zit. Vandaar de goedkope plastic tape...
choke.jpg
choke.jpg (152.3 KiB) 7312 keer bekeken
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Tegengewicht End Fed antenne.

#14 Bericht door on4avt »

Ja na het lezen van de ganse openbaring is het me duidelijk geworden. De ene keer moet het, de andere keer moet het niet.Het is een hoop antenne theorie die de spanning en de stroom uiteen legt naargelang de hoogte en de omgeving. Soms wordt over 1/10 van de frequintie lengte gesproken, maar een andere keer moet je de massa direct aan de grond leggen. Het zal proef onder vindelijk zijn.
Een stroom balun, een cCB , een line balun ,eigenlijk allemaal hezelfde?. Ik heb nu video's gezien met line isolators die werken en niet werken.
Eén ding is me wel duidelijk: voor een korte opstelling, vakantie is het eigenlijk niet nodig, tenzij je storing hebt natuurlijk.In Afrika heb je overal storing, veel Chinese electriesche rommel, lichten, etc,generators die draaien lasaparaten. Ik zal paar dingen meenemen, zoals stroom balun,en draad om aarding te maken.Heb daar tijd genoeg en het weer is er ook beter, hi!
Bedankt iedereen.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Tegengewicht End Fed antenne.

#15 Bericht door PA3DJS »

PA4WK schreef:Hierbij een duidelijke documentatie.
http://tetech.nl/divers/HWmonopoleNL1.pdf
Lees maar eens door er zal je veel duidelijk worden.
73 Wim PA4WK
In hoofdstuk 4 wordt op de Common Mode current (mantelstroom, "Iso" in de plaatjes) ingegaan. Plaatje 7.1. geeft een aantal mogelijkheden aan als je last hebt van common mode current op je coax (prikken van connectoren, inspraak op microfoon, storing van voeding/adapter die bij antenne komt, etc).

Een CM filter doet niets tegen storing die op de antenne instraalt. Het voorkomt, vanuit ontvangst bezien, alleen dat storing opgewekt dicht bij de set, of dicht bij de coax, via de coaxmantel bij de antenne komt. Omgekeerd zorgt het ervoor dat je geen sterk RF veld krijgt dicht bij de kabel waardoor je eigen zendsignaal storing op kan leveren in apparatuur in de shack.

Plaats reactie