Zendamateur.COM

24 uur per dag QRV
Het is nu 09 dec 2019, 17:21

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 11 nov 2019, 14:03 

Een vertical is ook een dipool , waarbij het verticale deel iets anders nodig heeft om de retourstroom compleet te maken.
Zonder radialen is dat het minder geleidende zoete water. Het is dus beter om toch radialen te gebruiken.
Bij een schip dient, ondanks het beter geleidende zoute water, zoveel mogelijk metaal als tegencapaciteit.
De radialen kunnen eventueel ook tuidraden vervangen als ze via isolators uitgespannen worden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 nov 2019, 08:53 

Hmm

Interessant idee.
Even snel rekenen. Aangrijppunt 4 meter hoog op de mast en dan 45 graden hoek.Geeft een 5,6 M radiaal.
Kan ik die dan van bv 2,5MM2 installatie draad maken?

Heb je ook ideeën over de bevestiging dan? Moet je dus een isolatie ring hebben waaraan je de 2,5 MM2 vastmaakt. Kan even niets bedenken wat op die hoogte als ring zou kunnen functioneren.
Wat doe je met de andere kant van de tuidraad dan? Aan een stalen haring in de grond verankeren?

Op deze manier zou ik in ieder geval 2 radialen kunnen maken zonder de baas des huizes te verontrusten. :-)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 nov 2019, 08:59 

Overigens,

Voor de goede orde, ik ga wel eerst met de HF9V zonder radialen experimenteren.
Er zijn genoeg draadjes die aangeven dat het werkt maar ik vind het ondertussen ook wel weer leuk worden om, zoals mijn oud amanuensis (HZS, eind 70'er jaren) al zei.
Meten is Weten en Gissen is Missen. :mrgreen:

Gewapend met mijn mini60S en de daiwa CN-901HP ga ik de zaak meten en vervolgens real life testen.

Ik zal hier (en op https://groups.io/g/Butternut/message/11442) verslag doen van mijn bevindingen.

Ongetwijfeld gaan anderen, die na mij komen met dit soort vragen, dan veel plezier van hebben.

Ik heb ook veel vertrouwen gekregen in deze opstellingen door de bevindingen van Eric (PA2REH) maar ben natuurlijk ook nog steeds benieuwd naar ervaringen van anderen.

Maar uiteindelijk is een antenne een harstikke complex ding, welke elke keer zich anders gedraagt door lokale variabelen. Dus daarom gewoon experimenteren en meten om er achter te komen wat er in mijn omstandigheden werkt

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 nov 2019, 20:07 

Veel succes met het experiment. Gaat zeker werken.
http://zendamateur.com/viewtopic.php?f=5&t=7564&p=71132&hilit=hf9v#p71132

Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur