27MHz antenna

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: 27MHz antenna

#16 Bericht door PA3DJS »

flok99 schreef:
PA3DAT schreef:Ik denk dat Flok die antenne, samen met een kwartgolf 2m antenne op kleefvoet, op het dak van de
garage wil plaatsen...
klopt!
Voor packet radio.

De 2 meter antenne moet alleen nog even wachten totdat ik m'n callsign heb. Vermoedelijk heb ik 't examen vorige week gehaald.
Die 2 meter spriet mag je gewoon al plaatsen als je met een ontvanger luistert. In de praktijk krijg je geen problemen (gezien dat je met een paar weken je callsign binnen hebt) als je met een 2m TRX luistert, en je met je CB geen AT naar je toe lokt.

Packet radio op 27 MHz gaat met die mobiele spriet op de garage alleen lukken, als het "tegenstation" dicht bij je in de buurt zit. Het storingsniveau op CB is tegenwoordig fors, onder andere door internet via de wandcontactdoos (want die zijn doorgaans niet genotched op de CB band) en schakelende adapters.

Wat ga je als tegencapaciteit voor die mobiele spriet (CB) gebruiken (je gaat denk ik niet je auto op de garage zetten)?

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: 27MHz antenna

#17 Bericht door PA9CW »

PE2AAB schreef:Ja we hebben het allemaal gelezen. Laten we stoppen met moddergooien.

Het is een feit dat men op het CB forum veel weet van 27 MC antennes. De link daar naartoe leggen is dan ook een prima handvat voor deze OM!
Uiteraard zit ook hier voldoende kennis dus de vraag hier stellen is geen ondenkbaar scenario lijkt me.

We zullen het eens anders bekijken; Van harte met het behalen van je N licentie Flok99!! Heel veel plezier met de mooie en vele facetten die de draadloze hobby met zich meebrengt!
Je zou de 27MC antenne nog een stukje kunnen inkorten en in de nabije toekomst gebruiken op 10M. Deze band ligt nét boven 11M en is een amateur band :-)

*over tot de orde van de dag
Precies !
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: 27MHz antenna

#18 Bericht door PA3LS »

PA3DAT schreef: Hoogstwaarschijnlijk niet, met een kwartgolf op een kleefvoet, 3m hoog...
Precies vanwege de beperkingen stel ik daarom betere alternatieven voor, ondanks dat Flok expliciet om magneetvoetantennes vraagt. Flok, denk er nog eens goed over na...

Waar woon je? Je mag (tijdelijk!) wel eens mijn halvegolf 27mc spriet lenen om te zien of je nog iets kunt met packet in jouw regio.
Die spriet is lang, maar de windbelasting is relatief klein en als je 'm op zo'n hol betonnen bouwsteen schroeft kan je 'm zo op je dak zetten.

Gebruikersavatar
PD9FVH
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 nov 2018, 09:30
Roepletters: PD9FVH
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: 27MHz antenna

#19 Bericht door PD9FVH »

Hi,
PA3LS schreef:
PA3DAT schreef: Hoogstwaarschijnlijk niet, met een kwartgolf op een kleefvoet, 3m hoog...
Precies vanwege de beperkingen stel ik daarom betere alternatieven voor, ondanks dat Flok expliciet om magneetvoetantennes vraagt. Flok, denk er nog eens goed over na...

Waar woon je? Je mag (tijdelijk!) wel eens mijn halvegolf 27mc spriet lenen om te zien of je nog iets kunt met packet in jouw regio.
Die spriet is lang, maar de windbelasting is relatief klein en als je 'm op zo'n hol betonnen bouwsteen schroeft kan je 'm zo op je dak zetten.
Ik woon in Gouda. Een paar jaar terug ontving ik op een andere plek in Gouda geregeld allerlei packet op 27MHz (kanaal 24). Ik ga er vanuit dat dat nu ook nog lukt want ben hemelsbreed hooguit 3km verplaatst.
Ja en anders op andere frequenties. Las in dit draadje dat 2m ook nogal stil is wat packet betreft.
Kan altijd nog hamnet gaan doen :-)

Heb inmiddels een K40 K30 binnen ter vervanging van de kapotte onbekende type antenne die ik eerder had. Die geeft een swr van nou hooguit 1,2 (bij op 't gevoel afgesteld).
Dus als iemand op 27,235 MHz wat uitzend omgeving Gouda dan ga ik dat ontvangen :-D

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: 27MHz antenna

#20 Bericht door Radioot »

PA3DAT schreef:Met packet in je eentje kun je niets. Je hebt tegenstations nodig. Zijn die er nog?
Hoogstwaarschijnlijk niet, met een kwartgolf op een kleefvoet, 3m hoog...
Ja die zijn er nog https://www.qsl.net/pi8hgl/
Gouda - Den Haag is zo'n 30 km, ken net.

Plaats reactie