Goedkope en kleine richt antenna voor 2.4ghz?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PD2TIM
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 apr 2017, 17:37

Goedkope en kleine richt antenna voor 2.4ghz?

#1 Bericht door PD2TIM »

Hallo,

Ik heb in mijn tuin een schuurtje, hiervan wil ik een klein hobbyhokje maken, maar het probleem is dat daar geen internet kabel light en geen zin heb om die aan te leggen.
Logische oplossing zou wifi zijn, maar mijn schuurtje staat 200m verder op, en ik heb daar geen wifi.(komt maar 100 meter ver met mijn telefoon)
Dus ik wil een usb wifi ontvangertje met sma connector gebruiken:
https://www.ebay.com/itm/600Mbps-USB2-0 ... :rk:7:pf:0
Ik zou graag 200m willen overbruggen, zonder mn router thuis naar het raam te verplaatsen, met het usb dingetje van ebay. Kan dat?
Ik wil het liefst geen soep blik antenna maken, maar het liefst iets simples wat achter het raam van de schuur kan staan en niet zo veel ruimte nodig heeft.
Dit zou ideaal zijn: https://cdn.comparitech.com/wp-content/ ... nder-6.jpg Het heeft stukjes karton met folie om het signaal te richten.
Maar werkt dat? Wat zou het bereik zijn?

Heeft iemand een ander idee om mijn wifi bereik te verlengen?(Bij het schuurtje)

Bedankt!
Edit:
Hoe zou zoiets werken:
https://www.ebay.com/itm/200m-Long-Rang ... Swbl5ZgqPC
Heeft 1W power. EN een dish antenna.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Goedkope en kleine richt antenna voor 2.4ghz?

#2 Bericht door PE2AAB »

Ik gebruik een 4G dongle met datasim. Aanschaf €50. Abbo €10 p/m.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PD2TIM
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 apr 2017, 17:37

Re: Goedkope en kleine richt antenna voor 2.4ghz?

#3 Bericht door PD2TIM »

PE2AAB schreef:Ik gebruik een 4G dongle met datasim. Aanschaf €50. Abbo €10 p/m.
Ik zou maar al te graag 4G gebruiken(sws sneller dan mijn wifi), maar dan ben ik gelimiteerd in datagebruik, en ikzou graag wel gewoon youtube willen kunnen kijken en programmatjes downloaden zonder me zorgen te maken om mn datagebruik.
Tenzij het een unlimited abonnement is? Bestaat dat voor 4G?(Voor 10 euro?)

pe1br
Berichten: 614
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Goedkope en kleine richt antenna voor 2.4ghz?

#4 Bericht door pe1br »

Ik zou zoiets bouwen:
http://pe2er.nl/biquad/index.htm
Afbeelding

En of het gaat lukken hangt sterk af van de bouw van je huis.
Als er een raam met HR++ (metaalfilm laag) glas tussen zit of isolatie met aluminium folie geef ik je weinig kans.

Ook in de schuur even checken wat voor glas je gebruikt, soms is het beter de antenne niet voor het raam te zetten maar juist voor het (houten) muurtje.

PD2TIM
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 apr 2017, 17:37

Re: Goedkope en kleine richt antenna voor 2.4ghz?

#5 Bericht door PD2TIM »

pe1br schreef:Ik zou zoiets bouwen:
http://pe2er.nl/biquad/index.htm
Afbeelding

En of het gaat lukken hangt sterk af van de bouw van je huis.
Als er een raam met HR++ (metaalfilm laag) glas tussen zit of isolatie met aluminium folie geef ik je weinig kans.

Ook in de schuur even checken wat voor glas je gebruikt, soms is het beter de antenne niet voor het raam te zetten maar juist voor het (houten) muurtje.
He bedankt! Ik zal die van 't weekend wel proberen te makem, kijkenw at het bereik is.
Hoe weet ik wat voor glas ik heb? Staat dat er ergens op/in?

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Goedkope en kleine richt antenna voor 2.4 GHz?

#6 Bericht door PE9ZZ »

Ik heb ooit een quad biquad gebouwd. Aanpassing met een H harnas van 50 ohm semi-rigid. Zit in een klein plastieken koffertje. Haalde een kilometer naar een open AP. Had er overigens wel een booster bij (20 dBm plus LNA). Je kan ook een metalen vergiet gebruiken (aan beide kanten) en je dongle in het brandpunt hangen. Zo'n cantenna werkt trouwens ook goed.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Goedkope en kleine richt antenna voor 2.4ghz?

#7 Bericht door PE2AAB »

Heb er ooit eens een simpele beschrijving voor gemaakt.
Quad antenne
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Goedkope en kleine richt antenna voor 2.4 GHz?

#8 Bericht door PE9ZZ »

Dit Jijpijp filmpje lijkt wel wat op de mijne, alleen het harnas is wat minder zuinig gemaakt (kwartgolf stubjes parallel in plaats van in elkaars verlengde). Wel goeiekoop, niet echt klein. Misschien is een enkele quad al genoeg, inSSIDer of iets soortgelijks geeft inzicht.

Tjerk, 9ZZ

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: Goedkope en kleine richt antenna voor 2.4ghz?

#9 Bericht door PA1WBU »

PD2TIM schreef:
pe1br schreef:Ik zou zoiets bouwen:
http://pe2er.nl/biquad/index.htm
Afbeelding

En of het gaat lukken hangt sterk af van de bouw van je huis.
Als er een raam met HR++ (metaalfilm laag) glas tussen zit of isolatie met aluminium folie geef ik je weinig kans.

Ook in de schuur even checken wat voor glas je gebruikt, soms is het beter de antenne niet voor het raam te zetten maar juist voor het (houten) muurtje.
He bedankt! Ik zal die van 't weekend wel proberen te makem, kijkenw at het bereik is.
Hoe weet ik wat voor glas ik heb? Staat dat er ergens op/in?
HR++ glas met een opgedampt metaallaagje om de isolatiewaarde te verbeteren is een no-no voor 2.4GHz. Je kunt het vaak zien aan de tint (iets gelig) als je schuin op het glas kijkt. Soms staat het ook in de metalen strip die beide glasplaten met elkaar verbindt (luchtspouw).

Wilko

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Goedkope en kleine richt antenna voor 2.4ghz?

#10 Bericht door PA0HJA »

Veel gain en relatief erg simpel te maken: de "CANtenna".
Als hier naar zoekt op Google komt er voldoende info naar boven.


Afbeelding

Afbeelding


PA0HJA
....The Singularity is near!

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Goedkope en kleine richt antenna voor 2.4ghz?

#11 Bericht door PA0HJA »

Aha, niet goed gelezen, je wilt geen soepblik antenne..... :oops:

Maar ik heb met een soortgelijk USB adaptertje voorzien van deze cantenna leuke resultaten gehad in Ziggo Hotspot (het WiFi netwerk van Ziggo buitenshuis) situaties.

PA0HJA
....The Singularity is near!

PD2TIM
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 apr 2017, 17:37

Re: Goedkope en kleine richt antenna voor 2.4ghz?

#12 Bericht door PD2TIM »

PA0HJA schreef:Aha, niet goed gelezen, je wilt geen soepblik antenne..... :oops:

Maar ik heb met een soortgelijk USB adaptertje voorzien van deze cantenna leuke resultaten gehad in Ziggo Hotspot (het WiFi netwerk van Ziggo buitenshuis) situaties.

PA0HJA
Toch bedankt! Als het biquad dingetje niet werkt, dan probeer ik nog wel een cantenna.

PD2TIM
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 apr 2017, 17:37

Re: Goedkope en kleine richt antenna voor 2.4ghz?

#13 Bericht door PD2TIM »

Ik heb trouwens nog en vraag, hoe goed gaat wifi door metaal? Er staat misschien een keuken met koelkast enzo in de weg, zou het daar doorheen kunnen.(Met een beetje verlies uiteraard)

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: Goedkope en kleine richt antenna voor 2.4ghz?

#14 Bericht door PA1WBU »

PD2TIM schreef:Ik heb trouwens nog en vraag, hoe goed gaat wifi door metaal? Er staat misschien een keuken met koelkast enzo in de weg, zou het daar doorheen kunnen.(Met een beetje verlies uiteraard)
Door metaal? Niet. Zoek maar eens op Kooi van Faraday

PD2TIM
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 apr 2017, 17:37

Re: Goedkope en kleine richt antenna voor 2.4ghz?

#15 Bericht door PD2TIM »

PA1WBU schreef:
PD2TIM schreef:Ik heb trouwens nog en vraag, hoe goed gaat wifi door metaal? Er staat misschien een keuken met koelkast enzo in de weg, zou het daar doorheen kunnen.(Met een beetje verlies uiteraard)
Door metaal? Niet. Zoek maar eens op Kooi van Faraday
Hehe, en door een trein? Die heeft nog ramen waar het misschien door heen kan, en vgm zijn die niet geel getint, dus geen metaal laag. ;)
Zit een dorpje over het trein spoor hier, heeft vast wel gratis wifi. Zitten alleen treinen voor af en toe.

Plaats reactie