Pagina 2 van 2

Re: Reparatie v/d Yaesu G-1000SDX Rotor.

Geplaatst: 30 okt 2018, 07:45
door PA3CQN
PH4CK schreef:als de kogels tegen elkaar liggen kunnen ze niet rollen, als er ruimte is kunnen ze achter elkaar aanrollen.
Precies. Oude regel was: prop er zoveel kogels in als past, en haal er dan weer 1 uit.

Re: Reparatie v/d Yaesu G-1000SDX Rotor.

Geplaatst: 30 okt 2018, 11:14
door PA0FRI
PA3CQN schreef:
PH4CK schreef:als de kogels tegen elkaar liggen kunnen ze niet rollen, als er ruimte is kunnen ze achter elkaar aanrollen.
Precies. Oude regel was: prop er zoveel kogels in als past, en haal er dan weer 1 uit.
Weer iets geleerd!

Re: Reparatie v/d Yaesu G-1000SDX Rotor.

Geplaatst: 30 okt 2018, 11:21
door Roy pd8rw
Wanneer de kogels in een eigen binnekooi zitten hebben ze de juiste afstand onderling.
Liggen ze los dan mag je de ring idd nooit strak vullen.

Re: Reparatie v/d Yaesu G-1000SDX Rotor.

Geplaatst: 30 okt 2018, 11:26
door PA3HMP
je hebt te maken met verschillende uitzetting van verschillende materialen, en als de kogels dan strak liggen krijgen de kogels onderling wrijving waardoor alles stroef gaat lopen en extra slijtage geeft, vandaar dat er altijd een spleet moet zitten.

geen kopervet gebruiken maar lithium vet in deze rotoren, dat heb ik bij die van mij ook gedaan.

Re: Reparatie v/d Yaesu G-1000SDX Rotor.

Geplaatst: 15 mei 2019, 21:04
door PE1MBS
Ok, goede info in dit draadje, maar ik ben nu bezig met een Kenpro rotor, een KR-400RC. Weet iemand toevallig hoeveel kogels er in moeten?
Als ik hier alles zo lees zit er in de onderste ring 1 kogel teveel want er zit wel ruimte tussen maar niet zo veel en zeker geen hele kogel.
Wanneer is de overgebleven ruimte te klein? Er zitten 51 kogels in en er blijft zo'n 5-6 mm (speling) over.
In de bovenste ring lijkt het of er 1 kogel ontbreekt dus dat zou dan moeten kloppen....maar op 48 kogels hou ik wel zo'n 15 mm over.
En ik heb een vastloper gehad maar na open maken was het probleem ook verdwenen. 1 kogel had een lichte beschadiging maar ik weet niet of dit de oorzaak was of wellicht de (te) kleine ruimte in de onderste ring...?

Alvast bedankt voor het meedenken!
John

Re: Reparatie v/d Yaesu G-1000SDX Rotor.

Geplaatst: 09 jul 2019, 17:44
door PD0Q
Heb net zelf een kenpro KR 400 volledig gereviseerd.. geteld heb ik de kogels niet,maar zowel bij de boven als onderlagers zit 1 cm ruimte als ze allemaal geplaatst zijn..ik zou je plastic aandrijftandwiel op de motor-as ook zeker ff goed bekijken..meestal is de passing totaal uitgelubbert door veel te grote beam en slipt alles als de pietjes ..goed ontvetten en klein beetje gorilla glue als 'borging' doet wonderen bij herplaatsen !!

Re: Reparatie v/d Yaesu G-1000SDX Rotor.

Geplaatst: 09 jul 2019, 17:58
door PA3HMP
5 a 6 mm is genoeg om ervoor te zorgen dat er geen wrijving ontstaat

Re: Reparatie v/d Yaesu G-1000SDX Rotor.

Geplaatst: 11 jul 2019, 11:02
door PC1L
PD0Q schreef:..meestal is de passing totaal uitgelubbert door veel te grote beam
Opvallend hoe lang sommige Yaesu rotortjes het nog uithouden mits de beam(s) beperkt in lengte zijn. Als je ziet dat de antenne in een bepaalde mate zwabbert bij het starten / stoppen weet je wel genoeg .. meteen andere oplossing zoeken, niet afwachten. Tenzij je genoegen neemt met een korte levensduur alvorens revisie.

Re: Reparatie v/d Yaesu G-1000SDX Rotor.

Geplaatst: 11 jul 2019, 12:35
door PD0Q
PC1L schreef: Opvallend hoe lang sommige Yaesu rotortjes het nog uithouden mits de beam(s) beperkt in lengte zijn. Als je ziet dat de antenne in een bepaalde mate zwabbert bij het starten / stoppen weet je wel genoeg .. meteen andere oplossing zoeken, niet afwachten. Tenzij je genoegen neemt met een korte levensduur alvorens revisie.
Het is eerder een absolute misser in het design..maar das mijn mening.. een plastic!! (niet eens nylon) tandwieltje dat op een heel dun motorasje zit en als enige grip de minuscule kneepjes in de as heeft zal ook met een simpele rotary dipool voor HF de geest geven .. kwestie van tijd/wind..waarom men dat niet gewoon met een staal tandwieltje heeft gedaan mij een raadsel .. klassiek voorbeeld van iets dat bewust gemaakt is om te sneuvelen.. Zie maar een vervanging te regelen..dat essentieele onderdeel voor Kenpro / Yeasu 400-600's is al vele jaren bewust niet meer leverbaar .Opvallend gezien de kwaliteit van de rest van de drivetrain in deze rotoren dat wel gemaakt/ontworpen is voor decennia gebruik ..

Re: Reparatie v/d Yaesu G-1000SDX Rotor.

Geplaatst: 11 jul 2019, 17:34
door PC1L
Ja, inderdaad. En haden ze ook meteen 5/16 inch stainless steel kogellagertjes kunnen monteren. Als ik goed begrepen had dat de originele geen stainless steel zijn .. :lol:. Daar ben ik niet zeker van.

Zelf nog een elevatie rotor uit de G5500 set liggen hier. Probleem is dat ik hier nu niet de faciliteiten om het ding open te krijgen hi. Maar we weten wat we kunnen verwachten. Vraag mij trouwens af of het helpt om de schroeven, die het rotorhuis bijelkaar houden, met een of ander super kruipolie te bewerken.

Re: Reparatie v/d Yaesu G-1000SDX Rotor.

Geplaatst: 12 jul 2019, 18:41
door PC1L
PC1L schreef:En haden ze ook meteen 5/16 inch stainless steel kogellagertjes kunnen monteren.
Om misverstanden te voorkomen :mrgreen:, dit korte naschrift .. 5/16 inch van toepassing op Kenpro Elevatie G5500 serie..

Re: Reparatie v/d Yaesu G-1000SDX Rotor.

Geplaatst: 13 jul 2019, 13:29
door PD0Q
Als die g5500 niet eerder geopend is geweest wel aan te raden alle bouten vooraf ff goed in de wd40 te zetten ..kan verrot vastzitten allemaal.. Bekende Aussi site die oude Yaesu en Kenpro rotors serviced raad aan een slagschroevendraaier te gebruiken . Stainless steel kogels? daait allemaal in koekie-zachte giet alu schalen , wie weet toch beter om gewone 'zachtere ' kogels te gebruiken.. je leest heel vaak dat die schalen al vol met 'pitting' zitten (mijne gelukkig niet ) en dan om bijwerken met pollijstpapier vragen ..dat zal met Inox kogels waarschijnlijk nog erger worden..Zolang er geen open ruimte is zijn die Kenpros best goed vochtdicht ..trof in ieder geval geen roest aan vanbinnen,ook geen vliegroest op de kogels.

Re: Reparatie v/d Yaesu G-1000SDX Rotor.

Geplaatst: 13 jul 2019, 17:06
door PC1L
PD0Q schreef:Als die g5500 niet eerder geopend is geweest wel aan te raden alle bouten vooraf ff goed in de wd40 te zetten
Wat ik daarover allemaal gehoord heb .. dat er tussen de bouten en het aluminium huis mogelijk een elektrisch - chemische reactie plaatsvind waardoor het ook muurvast komt te zitten.

Inox en Alu, inderdaad, dat is punt van aandacht meer dan waard. Dat ze zoiets maken ( Alu geleiding ) trouwens. Ofwel monteren ze er een stalen geleider overheen.

Hoe dan ook, bedankt voor de tips, misschien dat uitboren dan niet nodig zal zijn hi .. afkloppen maar :lol:.

Re: Reparatie v/d Yaesu G-1000SDX Rotor.

Geplaatst: 20 aug 2019, 16:00
door PA3ECZ
Radioot schreef:7/16 inch
Volgens mij moeten er 3/8" in, en dat is 9,525 mm