Advies gevraagd 2M en 70cm kruisyagi's

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA2HP
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 apr 2008, 18:07
Roepletters: PA2HP
Locatie: Oude Tonge

Advies gevraagd 2M en 70cm kruisyagi's

#1 Bericht door PA2HP »

Ik ben van plan binnenkort mijn kruisyagi's voor 2m en 70cm te gaan vervangen.
Ik heb nu een 12 elements voor 2 en een 17 elements voor 70cm , beiden van GB Antennes.

Werken redelijk goed, maar wil weer eens wat anders na 10 jaar.

Afmetingen boom mag max. 5 meter zijn.

Liefst zo min mogelijk delen, degene die ik nu had zakten redelijk door, ondanks het spannen van een nylon koord aan de antenne.
Moet voor zowel DX als binnenland geschikt zijn...

En uiteraard kwalitatief zo goed mogelijk, prijs interesseert me niet.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Advies gevraagd 2M en 70cm kruisyagi's

#2 Bericht door andre »

Mijn eerste VHF 2M Tonna kruisyagi staat inmiddels sinds 1990 in weer en wind op 20 meter boven het maaiveld en doet het nog steeds.
Heb ook een 70cm kruis van Tonna gehad maar heb die in een vlaag van verstandsverbijstering uit de mast gehaald en weg gegeven.
Nu een Flexa 70cm met 5 meter boom, en ook die zijn volgens mij nauwelijks kapot te krijgen.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PA2HP
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 apr 2008, 18:07
Roepletters: PA2HP
Locatie: Oude Tonge

Re: Advies gevraagd 2M en 70cm kruisyagi's

#3 Bericht door PA2HP »

Ik begrijp van Classic dat de levering en communicatie van Tonna waardeloos is momenteel...schijnen weinig tot niets meer te doen op amateur gebied.
Flexa schijnt nooit kruisyagi's te hebben gehaad.
Ik zoek dus naar een kwalitatief goede kruisyagi 1 voor 2 en 1 voor 70cm apart.

Als iemand nog een adresje weet voor een Tonna?

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Advies gevraagd 2M en 70cm kruisyagi's

#4 Bericht door pa4o »

Hoi,

Misschien heeft Cushcraft nog iets?

Peter

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Advies gevraagd 2M en 70cm kruisyagi's

#5 Bericht door andre »

PA2HP schreef: Flexa schijnt nooit kruisyagi's te hebben gehaad.
oeps...moet ik mijzelf even corrigeren, mijn huidige flexa is uiteraard geen kruisyagi..
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Advies gevraagd 2M en 70cm kruisyagi's

#6 Bericht door on4avt »

PA2HP schreef:Ik begrijp van Classic dat de levering en communicatie van Tonna waardeloos is momenteel...schijnen weinig tot niets meer te doen op amateur gebied.
Flexa schijnt nooit kruisyagi's te hebben gehaad.
Ik zoek dus naar een kwalitatief goede kruisyagi 1 voor 2 en 1 voor 70cm apart.

Als iemand nog een adresje weet voor een Tonna?
De baas van Tonna heeft de niet te overwinnen ziekte !

-Verwijderd account

Re: Advies gevraagd 2M en 70cm kruisyagi's

#7 Bericht door -Verwijderd account »

Wimo in Deutschland heeft DK7ZB kruisyagis in hun assortiment. Zowel 2m alsook 70cm single-band.

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Advies gevraagd 2M en 70cm kruisyagi's

#8 Bericht door pd1ahm »

Net over de grens bij Roermond zit Anjo Antennen
Die maken kwalitatief goede antennes. Maar bij kruis yagi's geen boom van 5 meter..
Misschien dat ze dat op verzoek wel maken.
Info http://www.joachims-gmbh.de/antennen.html

Het is wel wat duurder, maar men ziet het ook terug in de kwaliteit en service.
Wil je een goedkopere antenne hebben is Wimo zeer goed.
Dan krijg je wel een ouder type design. Het is wel DK7ZB, maar wel van 10 -15 jaar geleden.
Ondertussen heeft DK7ZB heel wat andere antennes ontwikkelt.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Advies gevraagd 2M en 70cm kruisyagi's

#9 Bericht door pa1bvm »

maar waarom kruisyagi's...

het enigste voordeel dat ik ooit heb kunnen ontdekken met een kruisyyagi was dat je er twee
" gewone" yagi's van kon maken en die dan naast elkaar zetten ( of boven elkaar ) .. :lol: :lol:

voor yagi's kijk ook op deze site

https://www.antennas-amplifiers.com/2m-antenna

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Advies gevraagd 2M en 70cm kruisyagi's

#10 Bericht door PA3DAT »

Dat vind ik ook mooi spul, maar het komt wel van buiten de EU, Servië dacht ik?
Dus komen er behalve verzendkosten ook nog BTW en invoerrechten bij... :(

Ik wil zelf een dualband-antenne voor 2 + 70, dan is dit wellicht ook een aardig
adres: https://www.antennewinkel.com/nl/
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Advies gevraagd 2M en 70cm kruisyagi's

#11 Bericht door PA3HMP »

pa1bvm schreef:maar waarom kruisyagi's...

het enigste voordeel dat ik ooit heb kunnen ontdekken met een kruisyyagi was dat je er twee
" gewone" yagi's van kon maken en die dan naast elkaar zetten ( of boven elkaar ) .. :lol: :lol:

voor yagi's kijk ook op deze site

https://www.antennas-amplifiers.com/2m-antenna
simpel omdat je tegenstation vaak niet compleet horizontaal of verticaal zit, zet het spul circulair en je pakt het beide, vooral in FM SSTV heb ik hier al gekke ervaringen mee tov een gewone vertical

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Advies gevraagd 2M en 70cm kruisyagi's

#12 Bericht door PA0FRI »

PA3HMP schreef:simpel omdat je tegenstation vaak niet compleet horizontaal of verticaal zit.
Bij HF DX verkeer komt dat permanent voor is mijn ervaring. Ontvang je horizontaal met fading S6 tot S9
en schakel je de vertical gewoon parellel met de horizontale antenne, dan zakt het tegenstation naar S8
maar dan blijft het steeds ongeveer S8 en van frading etc. heb je dan minder last.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Advies gevraagd 2M en 70cm kruisyagi's

#13 Bericht door pd1ahm »

Bij 2 & 70 is het toch een iets ander verhaal dan op HF. Let wel wat de TS vraagt, een boom tot 5 meter. Dat is een aardige antenne. Op deze hogere frequenties kun je dit niet ongestraft in een stalen of aluminium pijp zetten. Met een kunststof mast moet je dan ook een beste wanddikte hebben. Met ons Nederlands weer moet je dus alles ook zodanig maken dat het bij storm ook wat uithoud. Met deze twee factoren is de vraag van Rick PA1BVM, geheel terecht. Wil je dx is verticaal misschien niet zo handig. Wil je satellieten volgen kun je beter een kortere kruisyagi kiezen.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Advies gevraagd 2M en 70cm kruisyagi's

#14 Bericht door PA3HMP »

niet zo heel moeilijk hoor, een aluminium h balk, en het geheel wordt gehangen aan een hardhouten stuk wat gegoten zit met twee componenten hars in een pvc pijp, en dan naar boven afspannen, een paar dwars steunen gemaakt van bamboo gegoten in een 19mm hostaliet pijp zo hangt het bij mij al vele jaren, en de mast kan niet ingeschoven worden dus met alle stormen bleef het heel tot nu toe.

een beetje logisch nadenken en niet tegen natuurwetten in willen werken door een beam bovenop de H balk te monteren

Afbeelding

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Advies gevraagd 2M en 70cm kruisyagi's

#15 Bericht door pd1ahm »

Ja dat is zeker een oplossing. Echter als ik de elementen tel is jou boom verre van 5 meter.
Maar ik geef je gelijk hoor! Ik werk dan wel niet met een kruis yagi, maar puur horizontaal. Ook daar kom je dit vaak tegen. Sterker nog dat ben ik vandaag aan het opbouwen. De horizontale drager/pijp is van GFK en op de plekken waar de antennes komen en waar de mastklem zit komen aluminium schaaldelen die op hun beurt weer vastgeplakt zijn in 2 componenten. Maar de boom van 5 meter komt daar niet aan te hangen. Dat gaat met een flinke storm mis, denk aan kracht x arm en er komt bij een flinke windvlaag aardig wat torsie op. Dat wil je niet, zeker niet met deze lengtes van antennes.

Plaats reactie