Advies gevraagd 2M en 70cm kruisyagi's

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Advies gevraagd 2M en 70cm kruisyagi's

#16 Bericht door PC1L »

PA3HMP schreef:
pa1bvm schreef:maar waarom kruisyagi's...

het enigste voordeel dat ik ooit heb kunnen ontdekken met een kruisyyagi was dat je er twee
" gewone" yagi's van kon maken en die dan naast elkaar zetten ( of boven elkaar ) .. :lol: :lol:

voor yagi's kijk ook op deze site

https://www.antennas-amplifiers.com/2m-antenna
simpel omdat je tegenstation vaak niet compleet horizontaal of verticaal zit, zet het spul circulair en je pakt het beide, vooral in FM SSTV heb ik hier al gekke ervaringen mee tov een gewone vertical
Tja, inderdaad, is waar. Maar dan hopen dat het geen tegengesteld signaal betreft wat je wil ontvangen ( bv LHCP bij een RHCP schakeling ) want dan is je signaal echt helemaal weg of je hebt zodanig geconfigureerd dat er ook LHCP geschakeld kan worden :lol:

Let er ook op of en wanneer ( antennesituaties e.d. ) je de fase aanpassing via coax wil realiseren of juist niet ( fysieke fase aanpassing - verschuiving elementen in de kruisyagi ) .....

Het radiation pattern is trouwens ook afhankelijk van bovenstaande.

Als je van een kruisyagi twee gewone yagi antennes wil maken en die koppelt dan ben je de voordelen van de kruisyagi wel volkomen kwijt. Met name bij zenden zal een RHCP ( LHCP ) signaal zowel vertikale als ook horizontale antennes aanspreken. Het verlies is dan nooit meer dan 3 dB.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Advies gevraagd 2M en 70cm kruisyagi's

#17 Bericht door PA3HMP »

pd1ahm schreef:Ja dat is zeker een oplossing. Echter als ik de elementen tel is jou boom verre van 5 meter.
Maar ik geef je gelijk hoor! Ik werk dan wel niet met een kruis yagi, maar puur horizontaal. Ook daar kom je dit vaak tegen. Sterker nog dat ben ik vandaag aan het opbouwen. De horizontale drager/pijp is van GFK en op de plekken waar de antennes komen en waar de mastklem zit komen aluminium schaaldelen die op hun beurt weer vastgeplakt zijn in 2 componenten. Maar de boom van 5 meter komt daar niet aan te hangen. Dat gaat met een flinke storm mis, denk aan kracht x arm en er komt bij een flinke windvlaag aardig wat torsie op. Dat wil je niet, zeker niet met deze lengtes van antennes.
de standpijp is gewoon gegalvaniseerd staal, enkel de stukken die uit de aluminium H balk komen zijn van hardhout in een pvc pijp gevuld met 2 componentenhars, je kunt de beams zo lang maken als je wil, je zal dan enkel de diameter groter moeten maken, de 70cm kruisyagi is iets van 4,83 meter lang dus komt aardig richting de 5 meter, de 2 meter kruisyagi is 2 X 7 elements en iets korter, maar ik weet zo uit mijn hoofd niet hoe lang die is, ik wilde bewust geen hele scherpe hoek hebben met de 2 meter beam.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Advies gevraagd 2M en 70cm kruisyagi's

#18 Bericht door pa1bvm »

er zijn een paar dx stations die circulair werken op 144 Mhz (pa2chr op EME expeditie) en ergens een een station meen ik in zuid afrika ook EME .

veel eme stations hebben horizontaal en vertikaal en kunnen schakelen tijdens zenden .. in ontvangst gebruiken ze de verticale en horizontale informatie en die wordt door linrad software netjes gecombineerd .
simpele stations die aan eme doen (zoals ik )moeten dan gewoon even wachten tot de faraday rotatie weer klopt .
In de twee meterband duurt dat vaak een kwartier of halfuur .. maar op 70 cm kan het wel eens lang duren .. en tja dan lukt een verbinding niet ...
Daarom voor DX .. zo veel mogelijk gain.. ik denk dat op 144 en 70 cm de meeste DX stations horizontaal zitten.Zeker voor EME elke halve db aan gain is pure winst bij een pad demping van ruim 160 dB.
Ook voor meteor scatter heb ik nooit veel stations gemist omdat ik alleen horizontaal kan zenden en ontvangen..ik vraag me af of er bij MS wel sprake is van polarisatie issues maar na 600 ms verbindingen in het logboek lig ik er niet echt wakker van :lol: :lol:

tja met eme heb ik wel eens wat gemist door polarisatie verschillen ( heb hier 4 x 10 ele DK7ZB voor 144 mhz) maar dan blijft het spannend ..ik hoop dat er weer expedities naar Nepal en Mauritius komen ..want die heb ik gemist ... :cry:
op 432 nu 2x 26 ele in de mast ..een paar eme qso's gemaakt ( ik heb nog te weinig vermogen 180 w PEP)
maar het is vrij rustig op 432 .. best tropo 1100 km naar EA

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: Advies gevraagd 2M en 70cm kruisyagi's

#19 Bericht door PE0SAT »

Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

Plaats reactie