antenneregister

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

antenneregister

#1 Bericht door PC1TK »

Deze zomer werd ik dus geconfronteerd met een nieuwe buurman die dacht dat ik een etherpiraat was . Deze mening kreeg die in gefluisterd door een montuur van een provider . De provider zelf heeft dit keurig opgelost . Met de nieuwe overbuurman ook een goed contact , dus dat is allemaal netjes afgehandeld .

Maar hoe kan je nou zien dat je buur een Zendamateur is .. ?
Die vraag werd mij zondag (23-9) gesteld .
Dan duik je in het antenneregister .. en ik zou effen laten zien hoe dat werkt al hier in mijn shack !

En wat blijkt … geen registratie van mijn antenne !
Met behulp van een vriendelijke dame van het AT heb ik mijn antenne “weer” aangemeld …
Als je weet hoe het nu werkt ja dan is het makkelijk genoeg ..

Maar het laat mij niet los … mijn ( Persoonlijke ?) gegevens bij het AT zijn buiten mij om aangepast .
In dit geval mijn antenneregistratie is teniet gedaan .
Maak ik mij nou terecht zorgen ? ..

Mr Tube
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 mei 2018, 18:59
Roepletters: PC0RAT
Locatie: IJmuiden aan Zee

Re: antenneregister

#2 Bericht door Mr Tube »

Dan gaat het dus om vaste antennes, in mijn geval is het een achterstag op een boot en dat is dan niet vast dus hoeft niet te worden geregistreerd.
ligplaats ie wel vast, is dat juist?
sinds 24-9-2018 legaal PC0-RAT

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: antenneregister

#3 Bericht door PC1TK »

Mr Tube schreef:Dan gaat het dus om vaste antennes, in mijn geval is het een achterstag op een boot en dat is dan niet vast dus hoeft niet te worden geregistreerd.
ligplaats ie wel vast, is dat juist?
Ik weet niet anders dat je als zendamateur je antennes installatie MOET registeren .
Je vast op gestelde antenne ! Ik zou zeggen het moet wel maar … ik ben daar geen deskundige in .
Maar is dus een boot waar je op woont ? je vaste woon en verblijf plaats ?

Toon pd0dfm
Berichten: 123
Lid geworden op: 08 dec 2016, 19:12
Roepletters: pd0dfm

Re: antenneregister

#4 Bericht door Toon pd0dfm »

Antenneregister,,... een iets wat in het leven is geroepen om enkele mensen werk te bezorgen.
Als je meer vermogen maakt als ( ik meen 10 watt ) moet je antenne aangemeld zijn bij het AT.
Eigenlijk een raar verhaal, elke amateur is bekend bij het AT, daarom krijgen we dus ook de rekening elk jaar.
Met vallen en opstaan kom je er ook, het duurt alleen wat langer.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: antenneregister

#5 Bericht door sottezero »

alleen vaste antennes (portofoon en mobiel uitgezonderd dus) is ook lastig te registreren.

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: antenneregister

#6 Bericht door PF9ZX »

Toon pd0dfm schreef:Antenneregister,,... een iets wat in het leven is geroepen om enkele mensen werk te bezorgen.
Als je meer vermogen maakt als ( ik meen 10 watt ) moet je antenne aangemeld zijn bij het AT.
Eigenlijk een raar verhaal, elke amateur is bekend bij het AT, daarom krijgen we dus ook de rekening elk jaar.
Als je meer vermogen maakt dan 0 watt moet je je antennelokatie registreren voor zover bijna iedere amateur weet (neem ik aan) ;-)
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Toon pd0dfm
Berichten: 123
Lid geworden op: 08 dec 2016, 19:12
Roepletters: pd0dfm

Re: antenneregister

#7 Bericht door Toon pd0dfm »

En de gebruikers van 27 mc ??.
Geen registratie nodig, vreemde constructie.
Met vallen en opstaan kom je er ook, het duurt alleen wat langer.

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: antenneregister

#8 Bericht door PC1TK »

Toon pd0dfm schreef:Antenneregister,,... een iets wat in het leven is geroepen om enkele mensen werk te bezorgen.
Als je meer vermogen maakt als ( ik meen 10 watt ) moet je antenne aangemeld zijn bij het AT.
Eigenlijk een raar verhaal, elke amateur is bekend bij het AT, daarom krijgen we dus ook de rekening elk jaar.
Het AT weet waar je woont . Dat betekend nog niet dat ook daar je antenne op gesteld staat .
Vele varianten op te bedenken en ook gezien .
Maar meest simpel is BV een clubgebouw van een afdeling .. moet er bij zeggen dat ik het zelfde dacht als jij .
Maar werd dus ook op bovenstaande gewezen ..

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: antenneregister

#9 Bericht door PC1TK »

Toon pd0dfm schreef:En de gebruikers van 27 mc ??.
Geen registratie nodig, vreemde constructie.
Tja .. daar zit denk ik een probleem ? .
27 MC is registratie vrij ..

Maar men heeft nu ook BV direkt een over zicht wat wel of niet legaal op BV 70CM zit .

En zo kreeg een buur een brief in huis .. of die wel wist dat zijn antenne niet gebruik mocht worden voor uitzenden ( 70CM) …
Waar van die zelf uit eindelijk vertelde dat hij daar dikke ruzie had gehad .. In kort kreeg hij een waarschuwing .. als men illegale uitzending constateerde volgde een sanctie van toen nog 1400 euro .

Hij was plotsklaps zijn antennepark aan het afbreken .. en bulderde door de straten dat men zijn antenne illegaal vond .
Dus ik vroeg hem hoe dat nou kon …. Tja hij had zijn antenne niet geregistreerd en moest hem nu afbreken .…
Maar goed effen aan dringen en toen kwam ware verhaal boven .

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: antenneregister

#10 Bericht door PA3CQN »

Het register zit er wel vaker naast. Vlak bij mij staat al jaren een 75 meter hoge mast met straalverbinding van 60 watt op 38 GHz .. Alleen kan niemand hem zien ;-)
Al eens zo'n correctieformuliertje ingevuld maar dat levert niks op.
Ik verbaas me ook wel eens over de vermogens die er staan. UMTS/LTE met een vermogen van ruim 25 dBW soms zelfs boven de 30 dBW .. Ik geloof er niks van.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: antenneregister

#11 Bericht door Thijzer »

Het antenneregister is volgens mij in het kader van AVG illegaal aangezien op die manier wordt vastgelegd én kan worden opgezocht waar radiozendamateurs wonen. Vertaal het woordt radiozendamateur door bijvoorbeeld een religieuze aanduiding en je snapt mijn punt.

Maar goed, in het register moeten vast opgestelde antennes van radiozendamateurs worden vermeld, tenzij ze alleen voor ontvangen worden gebruikt. Nou, dat laatste is bij de meeste amateurs voor 98% van de tijd het geval natuurlijk. Maar omdat wij in gemeenschap van goederen zijn getrouwd, is de helft van de antennes van mijn echtgenote, geen radiozendamateur. Daarnaast valt op afstand NIET vast te stellen via welke antenne wordt uitgezonden dan wel of dit via een mobiele, niet-vast opgestelde antenne gebeurt.

Kortom: doet u geen moeite om het register in te vullen, behalve dat het registreren van hobby's illegaal is, is het een papieren tandeloze tijger.

-Verwijderd account

Re: antenneregister

#12 Bericht door -Verwijderd account »

Thijzer schreef:Het antenneregister is volgens mij in het kader van AVG illegaal aangezien op die manier wordt vastgelegd én kan worden opgezocht waar radiozendamateurs wonen.
Helaas klopt jouw verhaal niet.
De overheid en daarmee dus ook het AT en het antenneregister, heeft vrijstelling van hetgeen in de AVG is bepaald.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: antenneregister

#13 Bericht door Thijzer »

Dat ben ik deels met je eens. Een vrijstelling maakt het nog niet juist. Vervang radiozendamateur door het woord pedofiel en je hebt heel Nederland boven op de haverkist.

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: antenneregister

#14 Bericht door Goos »

Ik verbaas me ook wel eens over de vermogens die er staan. UMTS/LTE met een vermogen van ruim 25 dBW soms zelfs boven de 30 dBW .. Ik geloof er niks van.
Ik denk dat er dBW IERP bedoeld wordt, worden wel vaker fouten mee gemaakt
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

Plaats reactie