Uitlierbaar mastje aan de muur bevestigen: advies gevraagd

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Uitlierbaar mastje aan de muur bevestigen: advies gevraagd

#1 Bericht door PA3DAT »

Hoi,

ik ben van plan een uitlierbare 2-delige kokermast aan mijn zijgevel te bevestigen. De stalen kokers zijn
elk 6 meter lang, de buitenste is 100 x 100 x 5mm, het uitlierbare binnendeel is 80 x 80 x 5mm.

De mast ga ik kantelbaar maken. De onderkant wil ik op 1 meter boven 'straatniveau' aan de gevel monteren,
circa 10cm uit de muur (vanwege de dakpanrand bovenin). Onderin de buitenste koker komt een stalen as,
waardoor de mast opzij kan kantelen tot ie horizontaal op mijn oprit ligt.
Bovenaan op circa 6,5m a 7m boven de grond komt een "vanger". Wanneer je de mast overeind liert dan
loopt de buitenste koker daarin vast en wordt vergrendeld.

Ik moet nu een plaat (laten) lassen voor de onderkant van de mast. Zeg eens B60 x H30cm, 1cm dik staal.
Daar wordt een kleine constructie op gelast waar de mast in staat met zijn onderkant. De mast zal in totaal,
met rotor, toplager, antennes en kabels circa 200-250 Kg wegen.

De vraag is nu: met wat voor soort bouten zet ik die plaat tegen de muur en hoeveel bouten in die plaat?
Ik kan er makkelijk 6 kwijt, die dan in 3 verschillende bakstenen naast elkaar zitten en in 3 bakstenen de
tweede laag eronder. Ik kan qua hoogte van de plaat ook 5 lagen bakstenen overlappen, en dan de bovenste,
de middelste en de onderste rij bakstenen gebruiken voor montage.

Aanvullende vraag: zet ik de bouten/ankers alleen in de buitenste bakstenen muur, of ook in de betonnen(?)
binnenmuur. Het huis is uit de tweede helft jaren '70.

Er zijn hier vast medeamateurs met ervaring! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Uitlierbaar mastje aan de muur bevestigen: advies gevraa

#2 Bericht door andre »

Oeps, amateurs kennende kan dit wel eens een 'langdraadje' worden :lol:

ik (we) heb(ben) recent bij een collega amateur het volgende bedacht met een soortgelijke situatie. Dan echter met een Geroh mast van 10 meter, netto 70kg.
We hebben als draag construktie de rand van de fundering gebruikt. Dit zat in dit geval iets van 40cm onder het maaiveld. Het gehele dragende gedeelte van de mast staat dus los op de fundering, daarna de beugels tegen de muur met chemische ankers. Voor het kantelpunt is het bestaande kantelpunt(360graden) van de geroh mast gebruikt.

Ik zou de 200kg waar jij het over hebt niet zo maar tegen een op gemetselde muur durven fixeren...
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Uitlierbaar mastje aan de muur bevestigen: advies gevraa

#3 Bericht door PD9CN »

Hoi Aloys ,

Als je bij mij op de site kijkt en naar de antenne mast foto’s scrolt zie je hoe ik het gedaan hebt.
Deze mast hang al twee jaar aan steens muur en hier aan de kust met stevig wind geen krimp.

En inderdaad RVS chemie ankers gebruiken is het beste in deze.
Keilbouten raad ik ten zeerste af vanwege dat deze kunnen gaan roesten en problemen voorzaken!

De mast is 4x5Mtr zie de antenne’s die er opstaan en door de teflon gelijders ook geen overlast in huis van gebonk!

http://www.pd9cn.nl
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Uitlierbaar mastje aan de muur bevestigen: advies gevraa

#4 Bericht door PD2R »

Hoi Aloys,

Een bok (laten) maken die je aan de fundering kunt bevestigen is waarschijnlijk het beste idee. 200+ Kg aan een gevel is inderdaad best pittig. Als je het al zou willen doen dan zou ik de muurplaat voor de onderste steur i.i.g. zo groot mogelijk maken om de krachten over een zo groot mogelijk oppervlak te verdelen.

Bevestiging zou ik altijd doen met chemische ankers of een spuitanker van bijvoorbeeld Fisher. Die laatste heb ik al meerdere keren toegepast. Het is eenvoudig te verwerken en is bewezen sterk. Ik gebruik trouwens altijd een zeefhuls. Op die manier blijft je draadeind mooi gecentreerd zitten tijdens uitharding. Daarnaast maakt het met een zeefhuls ook niet uit als je door de steen heen boort. Door de zeefhuls loopt je spuitanker namelijk niet zo de spouw in.

Bevestigingsmiddelen zoals keilbouten zorgen m.i. voor onnodige spanning op de baksteen waarin hij is aangedraaid maar zullen ongetwijfeld ook werken.

Er is al veel over dit keilbouten vs chemische ankers geschreven op dit forum. Zoek er maar eens op en je hebt voorlopig nog wat te lezen :wink:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R


Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Uitlierbaar mastje aan de muur bevestigen: advies gevraa

#6 Bericht door PA3DAT »

Heren, bedankt zover! Het zullen waarschijnlijk chemische ankers worden, daar ga ik even studie van maken.

Dan over het gewicht: is 200kg écht veel om aan de muur te hangen? Hoe groot zou de muurplaat moeten
zijn om het gewicht van de mast te dragen? Misschien 100cm breed, 50 hoog?
Ik zie wel (alu) masten van 3 x 6m die op een zijmuur worden gemonteerd...

Mijn plan:
de mast is 6m lang, één meter van de grond (= 7m), het 80 x 80 binnendeel steekt er permanent 1,40m uit
en daaraan zit het rotorplatform en een toplager (totale hoogte = 8,40m) en dat steekt dan nét boven de
nokpan uit. Daarboven de antennes (max. 2,60m pijp boven het toplager) en dat kan dan nog een kleine 4m
omhoog gelierd worden.
Standaard 2,40m uitgelierd, dat brengt de tophoogte op 5m boven de kruising met het dak, dus is dit mastje
vergunningsvrij.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Uitlierbaar mastje aan de muur bevestigen: advies gevraa

#7 Bericht door PA3DAT »

Ik heb een paar vragen over je mast gesteld, in dat topic.

Ik heb deel 2 intussen ook gevonden.
(http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=5&t=15107)
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Uitlierbaar mastje aan de muur bevestigen: advies gevraa

#8 Bericht door ON5RKN »

Als ik je kan helpen... vraag maar

73 Ronny

-Verwijderd account

Re: Uitlierbaar mastje aan de muur bevestigen: advies gevraa

#9 Bericht door -Verwijderd account »

Aloys, zo'n bakstenen buitenmuur is absoluut ONgeschikt om zulke zware lasten te dragen.
De binnenmuur is ongetwijfeld van gewapend beton, maar gezien de afstand tussen deze betonmuur en de mast valt die optie gewoon af. Het gewicht van de mast trekt de bevestiging uit die betonnen binnenmuur. En dan heb ik het nog niet gehad over de krachten die optreden bij het kantelen en de bewegingen die de mast maakt in de wind.
Kortom, het is geen goed idee. Absolute afrader!

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: Uitlierbaar mastje aan de muur bevestigen: advies gevraa

#10 Bericht door dxhunter »

Een mast van 250kg, je bent heel wat van plan.
De beste oplossing naar mijn mening is om de bevestigen aan het betonnen binnenblad (binnenmuur). Dat kan op 2 manieren. Je zou helemaal door en door kunnen boren en dan krijg je ringen en moeren in huis. Niet zo'n fraai gezicht binnen.

Wat je ook kan doen is van buiten door het buitenblad heen boren met een iets grote diameter en dan met een wat kleinere boor in de binnenmuur. Vastzetten met chemische ankers en afstandsbussen gebruiken bijv. een stuk CV pijp.
Niet vergeten het geboorde gat goed te reinigen alvorens de chemische ankers toe te passen.
Op de laatst genoemde manier worden knikarm zonneschermen vaak vastgezet. Vorige week heb ik nog een monteur gesproken van zo'n bedrijf.

Misschien kan je het wel uitbesteden aan een zonnescherm bedrijf. Die mannen zijn er handig mee en hebben alles bij zich en zijn waarschijnlijk zo klaar.

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Uitlierbaar mastje aan de muur bevestigen: advies gevraa

#11 Bericht door ON5RKN »

PE2CH schreef:Aloys, zo'n bakstenen buitenmuur is absoluut ONgeschikt om zulke zware lasten te dragen.
De binnenmuur is ongetwijfeld van gewapend beton, maar gezien de afstand tussen deze betonmuur en de mast valt die optie gewoon af. Het gewicht van de mast trekt de bevestiging uit die betonnen binnenmuur. En dan heb ik het nog niet gehad over de krachten die optreden bij het kantelen en de bewegingen die de mast maakt in de wind.
Kortom, het is geen goed idee. Absolute afrader!
Als het een volle muur is zonder spouw is dat lang geen probleem.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Uitlierbaar mastje aan de muur bevestigen: advies gevraa

#12 Bericht door andre »

Aloys, heb je die 200kg niet wat erg ruim bemeten, realiseer ik me nu?
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Uitlierbaar mastje aan de muur bevestigen: advies gevraa

#13 Bericht door PA4WK »

Heren voor wie er wat aan heeft hierbij de documentatie van de Fischer injectie mortel.
Een paar dingen waar je op moet letten:
Plak twee stukken duct tape op de plaats waar het gat moet komen, het teveel aan mortel komt bij het plaatsen van de draadstangen uit het gat en anders komen je stenen onder die bende te zitten.
2mm groter boren dan de draadstang dik is.
Gat heel goed schoon maken, borstelen met een tuiten rager en uitblazen met compressor (als je die niet hebt kan een stofzuiger met een stukje slang van de diameter die in het gat past ook goed werken)
De mortel hard snel uit, doe dit met twee man, 1e de gaten volspuiten en de 2e de draad stangen plaatsen.
Als je de nieuwe spuitkoker voor het eerst gebruikt het eerste beetje mortel op een stukje karton oid spuiten tot de twee componenten door de mengnorzel goed gemengd zijn. (egale grijze kleur)
Steek de mengnorzel zo diep mogelijk in het gat en dan al spuitend terug halen.
Let op bij de aanschaf de kokers mortel hebben een houdbaarheidsdatum.
Bijlagen
Injectiemortel_FIS_V07142015_015916.pdf
(1.52 MiB) 190 keer gedownload
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Uitlierbaar mastje aan de muur bevestigen: advies gevraa

#14 Bericht door ON5RKN »

PA4WK schreef:Heren voor wie er wat aan heeft hierbij de documentatie van de Fischer injectie mortel.
Een paar dingen waar je op moet letten:
Plak twee stukken duct tape op de plaats waar het gat moet komen, het teveel aan mortel komt bij het plaatsen van de draadstangen uit het gat en anders komen je stenen onder die bende te zitten.
2mm groter boren dan de draadstang dik is.
Gat heel goed schoon maken, borstelen met een tuiten rager en uitblazen met compressor (als je die niet hebt kan een stofzuiger met een stukje slang van de diameter die in het gat past ook goed werken)
De mortel hard snel uit, doe dit met twee man, 1e de gaten volspuiten en de 2e de draad stangen plaatsen.
Als je de nieuwe spuitkoker voor het eerst gebruikt het eerste beetje mortel op een stukje karton oid spuiten tot de twee componenten door de mengnorzel goed gemengd zijn. (egale grijze kleur)
Steek de mengnorzel zo diep mogelijk in het gat en dan al spuitend terug halen.
Let op bij de aanschaf de kokers mortel hebben een houdbaarheidsdatum.
Mag ik hieraan toevoegen dat men de draadstangen in een continue draaiende beweging tot op het einde moet brengen, en indien men geen speciale draadstangen gebruikt er het best een inkeping in maakt
dit bevordert het egaal verdelen van het chemisch anker over de totale opp van het gat.

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Uitlierbaar mastje aan de muur bevestigen: advies gevraa

#15 Bericht door ON5GM »

Ik ken er niets van, maar wil toch even iets zeggen/vragen. Ik zie op die folder van PA4WK een brandladder tegen de muur bevestigd, wat weegt die dan ?
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

Plaats reactie