Uitlierbaar mastje aan de muur bevestigen: advies gevraagd

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Uitlierbaar mastje aan de muur bevestigen: advies gevraa

#16 Bericht door PA1 »

Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Uitlierbaar mastje aan de muur bevestigen: advies gevraa

#17 Bericht door andre »

allemaal leuk en aardig dat plak en knipwerk, maar gaat erom of dat er een mast van 200kg+ over 5 jaar nog steeds tegen de muur staat, en de muur ook nog heel is. Daar helpt geen enkele handleiding van een anker tegen.

Met mijn (beperkte hi) ervaring durf ik te zeggen dat je geen 200 kg construktie, waar ook nog eens het weer invloed op uitoefent, niet verantwoord dragend tegen een opgemetselde muur moet monteren.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Uitlierbaar mastje aan de muur bevestigen: advies gevraa

#18 Bericht door PA1 »

Ik zou een klein funderinkje maken in de grond en een beugel op de muur, zo krijgt de muur ook geen zware last te verduren en hoeft de fundering ook niet zo groot te zijn als met een vrijstaande mast.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: Uitlierbaar mastje aan de muur bevestigen: advies gevraa

#19 Bericht door PD7P »

PA3DAT schreef:Heren, bedankt zover! Het zullen waarschijnlijk chemische ankers worden, daar ga ik even studie van maken.

Dan over het gewicht: is 200kg écht veel om aan de muur te hangen? Hoe groot zou de muurplaat moeten
zijn om het gewicht van de mast te dragen? Misschien 100cm breed, 50 hoog?
Ik zie wel (alu) masten van 3 x 6m die op een zijmuur worden gemonteerd.
Je geeft zelf al de mogelijke oplossing van je gewichtkwestie....Aluminium....zul je achter komen dat dat ook heel wat makkelijker plat te leggen is met een handlier :mrgreen: :mrgreen:

succes met de overwegingen.

73 Paul

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Uitlierbaar mastje aan de muur bevestigen: advies gevraa

#20 Bericht door PA4WK »

Ik heb er geen idee van maar op het QRL gebruiken we het met m8 draadeinden en die hebben een treksterkte van 80kg per stuk.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Uitlierbaar mastje aan de muur bevestigen: advies gevraa

#21 Bericht door PA3DAT »

De windvang valt wel mee; het is de noord-oostkant van het huis, de mast zal ingedraaid met zijn toplager
ongeveer op het niveau van de nokpan zitten. Het enige wat dan wind vangt zijn de antennes op een pijp
van ten hoogste 2,60m boven het dak uit.

Het draagvermogen van de muur zou wel voldoende zijn, als je met een wat grotere plaat de krachten over
een wat grotere oppervlakte verdeelt.

De grote vraag is dan vervolgens: kan de bovenste muurbevestiging de krachten aan voor het zijdelings
kantelen van de mast. De mast is dan 7,5m lang, daarboven 2,5m pijp met wat lichte yagi's. Het koppelpunt
van de lierkabel zit op ca. 6m, aan de bovenkant van het onderste mastdeel.

Tot 45 graden zal geen probleem zijn denk ik, daarna gaat het gewicht tellen... Ook deze zou ik dan moeten
verdelen over een groter deel van de muur.

Wat de gewichten betreft:
De koker van 100 x 100 x 5 = circa 86kg, die van 80 x 80 x 5 = circa 68kg.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Uitlierbaar mastje aan de muur bevestigen: advies gevraa

#22 Bericht door ON5RKN »

andre schreef:allemaal leuk en aardig dat plak en knipwerk, maar gaat erom of dat er een mast van 200kg+ over 5 jaar nog steeds tegen de muur staat, en de muur ook nog heel is. Daar helpt geen enkele handleiding van een anker tegen.

Met mijn (beperkte hi) ervaring durf ik te zeggen dat je geen 200 kg construktie, waar ook nog eens het weer invloed op uitoefent, niet verantwoord dragend tegen een opgemetselde muur moet monteren.
Tegen een volle bakstenen muur zonder problemen! Al zo vaak gedaan, met veer zwaardere constructies dan amateur antennes.

verwijderd

Re: Uitlierbaar mastje aan de muur bevestigen: advies gevraa

#23 Bericht door verwijderd »

Ik zie hier heel wat reacties en zekeral dat verschillende mensen aangeven dat 200kg aan een muur te zwaar zou zijn.

Ik vraag me toch af hoe jullie daarbij komen. Hebben jullie een constructie berekening laten maken o.i.d. ?
Of is het meer gevoelsmatig met het idee dat er wat zwaars aan de muur hangt. Tegenwoordig hangt er zoveel aan muren wat gewicht en kracht×arm heeft.

Ik persoonlijk ben ervan overtuigt, mits de blinde muur genoeg draagvlak heeft en dat de ondertse kantelplaat groot genoeg is qua oppervlak waardoor de krachten verdeeld worden, dit geen enkel probleem moet zijn. Sterker nog, ik verwacht binnen enkele weken mijn berekening van de contructeur en dan kan mijn avontuur ook gaan beginnen.

Mijn mast komt hangend aan de muur en word geen slankmast maar een 3kant Uifschuif/kantel Alu. mast van +/- 250kg.

Mocht er uit de tekening komen dat dit inderdaad niet mogelijk is(ze hebben deze masten al vaker zou gemonteerd) dan kan ik altijd nog voor een "tilt over" mast gaan met evt. Een fundering, maar liever niet.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Uitlierbaar mastje aan de muur bevestigen: advies gevraa

#24 Bericht door PA4WK »

Als je voor zeker wilt gaan kun je er een constructeur aan laten rekenen.
De sterkte van je muur hangt van een aantal factoren af zoals het soort steen en de kwaliteit van het metsel werk.
Dus als je op zeker wilt spelen laat je er even een bouwkundige aan rekenen.
Ik weet niet of het een eigen woning is of een huur woning anders wil de woning stichting vaak ook graag een berekening zien en anders je verzekering wel.
Het is denk ik wel handig om even bij je verzekeringsmaatschappij na te vragen of eventuele schade door jouw mast verzekerd is.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Uitlierbaar mastje aan de muur bevestigen: advies gevraa

#25 Bericht door PA3DJS »

@PB5X:
Ik hoop dat je het rekenwerk mag en wilt delen. Ik ben serieus benieuwd naar hoe men zoiets uitrekent. De extra verticale krachten (eigen gewicht van de mast + antennes) zullen niet het grootste probleem zijn.

Alleen de stenen (75/m2 a 2 kg) zorgen al voor een gewicht van 150 kg/m2, daar moet het cement en metselzand nog bij. Die verticale extra kracht van 200 kg (sorry voor de eenheden), zal dan geen probleem zijn.

De moeilijkheid in het rekenwerk zit volgens mij in als je de mast gaat kantelen loodrecht vanaf de muur. Je krijgt dan druk en trekkracht dat via de spouwankers op de binnenmuur overgebracht moet worden. Daarbij rekening houdend met het feit dat de druksterkte van metselwerk best aardig is, maar de treksterkte is uiterst belaberd (net als bij beton). Vandaar mijn interesse in de berekening.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Uitlierbaar mastje aan de muur bevestigen: advies gevraa

#26 Bericht door PA3DAT »

Dank alweer, voor de vele reacties! Fijn, het zet me weer aan het denken... :D
En ik reageer misschien niet naar iedereen persoonlijk, maar ieders inbreng wordt zeer gewaardeerd!

Ik weet niet of Roberto loodrecht van de muur af wil kantelen? Ik niet in ieder geval, ik wil langs het huis
naar voren kantelen. Mijn muur is geen blinde muur, er zit een woonkamerraam in en een zolderraam.

Hoe verder?

1.
Ik moet toch maar even achter een bouwkundige aan deze week, laten beoordelen of het wel of niet vertrouwd
is, dat gewicht aan de muur. Ik wil ook niet met "angst en beven" die mast gaan kantelen als ik er een andere
antenne in wil zetten.

2.
Het is oorspronkelijk een driedelige mast van 3 x 6m, met een kantelbok van 3,20m hoog. Wat Roberto een
"tilt-over" noemt. Vrijstaand dus.
Misschien toch maar een gat graven naast de muur en een blok(je) beton storten, gekoppeld aan het betonnen
fundament van onze (eigen) woning? En 'm ook koppelen aan de muur want ik wil een mast aan het huis en niet
vrijstaand, want dan raak ik ongetwijfeld verwikkeld in allerlei vergunningenprocedures. Ik zet er ook geen
vertical bovenop, dus zo'n 5 meter boven de kruising met het dak vind ik op zich voldoende.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Uitlierbaar mastje aan de muur bevestigen: advies gevraa

#27 Bericht door PA3DJS »

@PA3DAT:
Nu is het volledig helder en wordt de soep aanzienlijk minder heet gegeten.

Je hebt t.g.v. het eigen gewicht nagenoeg alleen afschuifkracht op de buitenmuur, met een beetje koppel omdat het massazwaartepunt van de mast iets van de muur af zit. Voor de plaat aan de onderkant, de bouten in verticale richting ver uit elkaar (dus een aantal steenlagen overslaan zoals jij zegt). Door het koppel krijg je een trekkracht op de bovenste bouten, en drukracht op de onderste.

Met een plaat van 1 m breed, kan ik mij moeilijk tot niet voorstellen dat de mast de stenen uit de muur gaat trekken. Het metselwerk dat erboven zit "drukt" over 1m breedte met >600 kg, daar komt nu 200 kg bij. Ik neem aan dat er wel wat ribben op de plaat gelast worden om een stijve constructie te krijgen, anders komt de trek/drukracht alsnog alleen op de bouten dicht bij het scharnierpunt.

Ik gok dat het punt waar de katrol voor de kabel aan de muur zit, hetzelfde is als waar de vanger zit? Ik neem aan dat daar dan ook een plaat komt met 4 bouten erin. Niet alleen vanwege de afschuifkracht (met beetje koppel) t.g.v. het gewicht van de horizontal hangende mast, maar ook vanwege dat de windlast een druk/trekkracht op de muur uitoefent. Die windlast is gering ten opzichte van de totale windlast op de muur bij storm, alleen nu komt daar een "punt"belasting bij.

Ik ben benieuwd wat jouw bouwkundige gaat zeggen.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Uitlierbaar mastje aan de muur bevestigen: advies gevraa

#28 Bericht door PA3DAT »

PA3DJS schreef:Ik gok dat het punt waar de katrol voor de kabel aan de muur zit, hetzelfde is als waar de vanger zit? Ik neem aan dat daar dan ook een plaat komt met 4 bouten erin.
Klopt precies!
En ook daar kan ik een grote stevige plaat monteren, desnoods met 8 bouten erin. De katrol komt ook aan die plaat.
Ik heb alleen niet zo'n idee wat daar voor krachten op komen te staan wanneer je de mast kantelt. Tot 45 graden stelt het weinig
voor, daarna gaat het wel tellen, schat ik...

Ik heb weinig natuurkunde-onderwijs genoten, maar is het niet zo dat wanneer je één vaste katrol opneemt in het verhaal dat
het totale gewicht dan verdeeld wordt over 2 punten, dus min of meer gehalveerd? Een deel op de katrol en een deel op de lier?

Het zou er dan ongeveer zó uit gaan zien, maar dan een stuk dichter tegen de muur: https://www.youtube.com/watch?v=03K5Cp8W8EE

De mast komt op de plaats waar ik nu een pijp heb zitten met antennes erop. Hij kantelt dan naar voren. Moet ik alleen even de
camper wegzetten... :D Google Streetview.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Uitlierbaar mastje aan de muur bevestigen: advies gevraa

#29 Bericht door PA3DAT »

Misschien wat teveel info gegeven...

De vraag is nu dus eigenlijk:
Ik kan bovenaan een grote stevige plaat monteren, desnoods met 8 bouten erin. De katrol voor het kantelen komt ook aan
die plaat. Ik heb alleen geen idee wat daar voor krachten op komen te staan wanneer je de mast kantelt.

Tot 45 graden stelt het waarschijnlijk weinig voor, daarna gaat het wel tellen, schat ik...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Uitlierbaar mastje aan de muur bevestigen: advies gevraa

#30 Bericht door PA3DJS »

PA3DAT schreef:Misschien wat teveel info gegeven...

De vraag is nu dus eigenlijk:
Ik kan bovenaan een grote stevige plaat monteren, desnoods met 8 bouten erin. De katrol voor het kantelen komt ook aan
die plaat. Ik heb alleen geen idee wat daar voor krachten op komen te staan wanneer je de mast kantelt.

Tot 45 graden stelt het waarschijnlijk weinig voor, daarna gaat het wel tellen, schat ik...
Kun je een schetsje maken met de te verwachten maten engewichten van de ingeschoven constructie en dat hier plaatsen, of effen PB'en?

Plaats reactie