Zendamateur.COM

24 uur per dag QRV
Het is nu 20 nov 2018, 16:16

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 23 jul 2018, 19:59 

Dank voor de ideeën en aanbieding maar vooralsnog blijf ik even bij mijn plan omdat ik denk dat dit momenteel technisch de beste oplossing is. Overigens komen deze producten niet (meer) voor in de DHZ zaken dus ik overweeg nu om ze maar gewoon met 10 stuks online te bestellen. Wellicht kan ik er nog een andere zendamateur blij mee maken later hoewel ik meen dat de capsules een houdbaarheidsdatum hebben... :roll:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 jul 2018, 20:02 

Dat klopt let dus op dat ze je geen oude zooi in je maag splitsen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 nov 2018, 21:30 

Om dit topic ook maar even netjes af te sluiten. De antenne is door iemand van een bouwbedrijf tegen de gevel geplaatst met behulp van de fisher ankers. De capsules vonden we geen succes en uiteindelijk is het met 2-componenten pasta gedaan. Inderdaad gaten boren, uitblazen en uitraggen en dan het gat vullen met pasta waarna de ankers met de hand te plaatsen zijn. De ankers kwamen overigens compleet met moer (en revet) in RVS uitvoering en zo is het ook gemonteerd.

Bedankt voor het delen van alle informatie

Richard.
Bijlage:
2018-10-13 16.10.28-small.jpg
2018-10-13 16.10.28-small.jpg [ 1.01 MiB | 312 keer bekeken ]

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 nov 2018, 09:52 

een kastje als dit had toch met m8 of m10 keilbouten ook wel blijven staan denk in ..

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 nov 2018, 10:08 

Keilbouten zijn niet meer van deze tijd er is over de nadelen van keilbouten in deze topic al genoeg gezegd.
Maargoed wie ze toch wil gebruiken moet zijn gang maar gaan.
Voor dit mastje is idd M8 voldoende.
Wat me wel opvalt is dat de bouten / draadeinden niet in het hart van de steen zitten dat had ik persoonlijk wel gedaan.
Let bij het gebruik van Ficher 2 componenten verankering wel even op de houdbaarheidsdatum ik weet niet wat er gebeurt als dat spul over de datum is.
Het is verder geweldig spul ik gebruik het op het QRL ook veel. Als je je aan de montage voorschriften houd is het vreselijk sterk daar kun je rustig op vertrouwen.
Groet wim

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 nov 2018, 22:04 

Klopt inderdaad dat ze niet overal in een steen is maar de betreffende monteur zag daar geen problemen in, kan het niet even veranderen helaas...

Voor wat de omvang betreft, de huidige antenne wil ik een aantal maanden gebruiken om de buurt een beetje te laten wennen, plan is om er in het voorjaar een rotor bovenop te plaatsen met antennes voor 2mtr en 70 cm.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 nov 2018, 11:41 

Ik had hier een zelfde soort opstelling als Richard, maar dan op de zijmuur. Een 60mm dikwandige alupijp, 6 meter lang,
met daarin een 50mm dikwandige alupijp van 2 meter die er anderhalve meter bovenuit stak. Samen zo'n 7,50 meter dus,
en beide delen 5mm dik hoogwaardig aluminium.
Met een 2,5m lange VHF/UHF-dualband vertical er bovenop hebben we het dan over 10 meter...

Dit mastje zat met 2 beugels en in totaal 6 keilbouten aan de muur, ruim 25 jaar lang. Het heeft meerdere zware stormen
probleemloos doorstaan. Oorspronkelijk met rotor en yogi's, de laatste 10 jaar met horizontale rondstralers voor 6m, 2m
en 70cm. En die 2,5 meter lange vertical.

Bijlage:
antennes.jpg
antennes.jpg [ 444.2 KiB | 147 keer bekeken ]

Gisteren heb ik het compleet verwijderd in verband met de bouw van mijn uitlierbaar kantelmastje. De beugels en de zes
keilbouten ingespoten met WD40 en even laten intrekken. Tot mijn verbazing gingen de moeren makkelijk los met een
korte Action-ringsleutel 13 (van € 0,95? :D ) en kon ik de moeren daarna zelfs met de hand verder losdraaien!

Met een hamer heb ik de keilbouten wat heen-en-weer getikt, waarna ik ook die met de hand uit de muur kon trekken.
Er wordt veel negatief geschreven over keilbouten en ik ga ook zeker chemische ankers gebruiken voor mijn kantelmast
maar ik wil toch opgemerkt hebben dat een goed geplaatste keilbout het ook uitstekend doet!

Bijlage:
keilbout.jpg
keilbout.jpg [ 837.99 KiB | 147 keer bekeken ]

Overigens is de 7,5 meter lange dikwandige aluminiumpijp nu over en daarom te koop. Wanddikte totale mast 5mm.
Met de 2 zware beugels, desgewenst. Sponsje erover en hij blinkt weer, de zijgevel zit op het noorden waardoor de onderste
helft van de pijp een beetje groen geworden is... :mrgreen:

FT-847 | FT-857D | IC-7300 | Elecraft K2 | BQC #357.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur