Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

#31 Bericht door PE2AAB »


youtu.be/oC2PoTYsUU4
Alleen ‘oC2PoTYsUU4’ tussen de Youtube BB code plaatsen.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

#32 Bericht door pa4o »

Heb mijn nieuwe Versatower vast gezet met 8x M20 chemische ankers (ook van die glazen capsules). Dat vonden ze al overdreven sterk. Maar ja je gevoel zegt ook wat.

Peter
Bijlagen
mast2.jpg
55611085_2571863686218542_920311135326961664_n.jpg

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

#33 Bericht door PA1RAM »

Mooie opstelling. Mijn buurt zou daar wel een.probleem mee hebben denk ik...

Maar de hamvraag, staken die capsules ook uit of vielen ze ruim in het gat vlak met de muur cq het betonoppervlak? Ik heb het idee dat de documentatie niet klopt met een gat van 75mm
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

#34 Bericht door PA1RAM »

PE2AAB schreef:
youtu.be/oC2PoTYsUU4
Alleen ‘oC2PoTYsUU4’ tussen de Youtube BB code plaatsen.
En bedankt :D
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

#35 Bericht door PA1RAM »

Dit is een screenshot van de instructievideo. Duidelijk valt de capsule ruim in het gat met nog ruimte erachter, bij mij steekt de capsule 1 cm uit het gat en er is dan ook geen ruimte achter de capsule. Ik heb alles gecontroleerd, waar zit hem nu de fout?
Fischer capsule voorbeeld.JPG
Fischer capsule voorbeeld.JPG (16.59 KiB) 4069 keer bekeken
73, Richard (voorheen PD1RAM)

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

#36 Bericht door pa4o »

Alle stof eruit?

Peter

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

#37 Bericht door PA1RAM »

Jawel maar hoeft officieel niet bij deze capsules.

Wat ik niet snap is dat deze capsules 85mm lang zijn terwijl ik een gat van 75mm moet boren (zie foto's vorige pagina). Dan is het logisch dat de capsule er 10mm uitsteekt. Echter alle tabellen die ik gevonden heb op het internet geven hetzelfde 75mm gat aan :roll:

Ik zou dieper kunnen boren maar de steen zelf is maar 9cm...

Vielen bij jou de capsules wel ruim in het geboorde gat Peter?
73, Richard (voorheen PD1RAM)

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

#38 Bericht door pa4o »

Ik moest gaten boren van 17cm diep. Maar ik heb ze iets dieper geboord.


Peter

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

#39 Bericht door PA1RAM »

Duidelijk. Alleen kan ik niet veel dieper met een steen van 9cm. Ik ga morgen nog een poging doen. En anders worden het toch keilbouten want zo schiet het niet op...

Bedankt voor je reacties Peter.
73, Richard (voorheen PD1RAM)

jan58
Berichten: 447
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

#40 Bericht door jan58 »

Zo ik het lees moeten de mortelpatronen 8 x 60 zijn en niet 85.
Met andere woorden je hebt de verkeerde patronen.
Of simpeler je boort het gat wat dieper.

Succes
Gr Jan

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

#41 Bericht door PA3DAT »

Alles goed en wel, maar ik hoor niemand over het plaatsen van een lange pijpmast
met 4 beugels in plaats van 2. Is dat wel verstandig? Het onderste deel van de mast
wordt hierdoor gefixeerd en kan niet meer buigen.
Groter risico van afknappen of krom buigen net boven de bovenste beugel?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

#42 Bericht door PA1RAM »

jan58 schreef:Zo ik het lees moeten de mortelpatronen 8 x 60 zijn en niet 85.
Met andere woorden je hebt de verkeerde patronen.
Of simpeler je boort het gat wat dieper.

Succes
Gr Jan
Tja, ik volg exact de instructies van Fischer (zie tabel) en die maat 8 x 60 capsule bestaat niet. Ergens klopt het verhaal niet en daarom ben ik op zoek naar iemand die dit ook al eens gedaan heeft. Dieper boren heeft geen zin, dan boor ik door de steen heen en gaat het helemaal niet meer werken...
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

#43 Bericht door PA1RAM »

PA3DAT schreef:Alles goed en wel, maar ik hoor niemand over het plaatsen van een lange pijpmast
met 4 beugels in plaats van 2. Is dat wel verstandig? Het onderste deel van de mast
wordt hierdoor gefixeerd en kan niet meer buigen.
Groter risico van afknappen of krom buigen net boven de bovenste beugel?
De extra beugels plaats ik dicht bij (30cm) de bestaande dus ik verwacht dat dit wel mee zal vallen toch? Het gaat mij er meer om dat ik dan het extra gewicht kwijt kan.
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

#44 Bericht door PA3DJS »

@PD1RAM:
Ik las dat jij 6 m in 6 m pijp wil doen, met daar nog wat boven op, waarbij de muurbeugels 2 m uit elkaar zitten, onderste beugel op 3 m boven maaiveld.

Hoeveel windlast zo'n mast krijgt hangt af van waar je woont. Je woont niet aan groot water ten westen van jou, je zit in windgebeid II, en vermoedelijk in een woonwijk (bebouwd gebied). Hoe de kracht uitwerkt, hangt natuurlijk ook af van de orientatie van de gevel, vanwege dat de sterkste wind waait doorgaans uit W...ZW.

Even t.b.v. een indruk, met in het achterhoofd de NL bijlage bij Eurocode 1 (stuwdruk op 10m hoogte 830 N/m2), en een 2 m lange witte stok (Diamond?) erop:

Je moet denken aan een statische kracht van 418 N tijdens een zeer zware storm die maar af en toe voorkomt (denk aan de januaristorm van 2018), die kracht grijpt aan op een hoogte van 10 m boven de grond.

Bij 2m tussen de muurbeugels, en de onderste op 3m boven de grond kom je op een horizontale statische kracht op de bovenste beugel van rond 1500 N.

Ten opzichte van de bovenste muurbeugel heb je een buigmoment van 418*5 = 2090 Nm. Dat is volgens mij best veel voor een 50*2.5 mm2 alu pijp.

Bij zo'n lengte kan de zwiepfrequentie van de constructie best laag zijn, waardoor een windvlaag weleens sneller op sterkte kan zijn (in de tijd gezien) dan de tijd van een halve zwiepperiode. je kunt dan een dynamische kracht krijgen die aanmerkelijk hoger is.

Ik kan niet onderbouwd inschatten of zulke krachten verstandig zijn over zo'n klein oppervlak op een gevel, maar ik denk dat je in de situatie zit dat gokken best link is.

over extra muurbeugels, dat is een oplossing met veel "maar" erin. De krachtverdeling t.g.v. buigen kan heel ongunstig uitpakken (dus niet gelijkmatig verdelen over de bovenste beugels). Je loopt een risico op een buigmoment "tussen" de twee bovenste beugels waardoor grotere krachten op een individuele beugel kunnen ontstaan. Ik snap de wens dat je de kracht over een groter muuroppervlak wilt verdelen, maar ik heb sterk mijn twijfels over jouw oplossing.

Mocht je dit toch doen (bovenste 30 cm uit elkaar), zorg dan voor een zachte verbinding tussen mast en beugels (bijvoorbeeld mast ingeklemd in dik rubber waarbij er dus geen direct contact is tussen metaal mast en metaal beugels + U-klem). Dat gaat ook schelen in de herrie. De uitlijning van de beugels onderling moet wel goed zijn, daar je anders het kind met het badwater weggooit.

Bij mijn meurbeugels zit romdom 6 mm dik rubber tussen mast en beugels. Ik kan er 9m pijp in hebben. Gaat het echt waaien, dan gaat er drie meter af, en kan de rest van de pijp nog 3 m naar beneden (hij komt dus 6 m lager te staan). Ik heb behoorlijk vrij zicht naar ZW met eerste opstakels op > 100m afstand, dus vandaar dat ik wat voorzichtig ben.

jan58
Berichten: 447
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

#45 Bericht door jan58 »

PD1RAM schreef:
jan58 schreef:Zo ik het lees moeten de mortelpatronen 8 x 60 zijn en niet 85.
Met andere woorden je hebt de verkeerde patronen.
Of simpeler je boort het gat wat dieper.

Succes
Gr Jan
Tja, ik volg exact de instructies van Fischer (zie tabel) en die maat 8 x 60 capsule bestaat niet. Ergens klopt het verhaal niet en daarom ben ik op zoek naar iemand die dit ook al eens gedaan heeft. Dieper boren heeft geen zin, dan boor ik door de steen heen en gaat het helemaal niet meer werken...
Je plaatst foto van fisher en daar staat toch echt "patroon 8 x 60.Dus zuig het niet uit mijn duim.Trouwens steen is 10 cm breed dus dat moet lukken.En
anders effe naar de winkel terug en vragen.Ook is er mortel in de handel in een koker.Spuit je zo in het gat met de kitspuit.Heb je altijd genoeg.

Gr Jan

Plaats reactie