Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

#16 Bericht door PA1RAM »

Dank voor de ideeën en aanbieding maar vooralsnog blijf ik even bij mijn plan omdat ik denk dat dit momenteel technisch de beste oplossing is. Overigens komen deze producten niet (meer) voor in de DHZ zaken dus ik overweeg nu om ze maar gewoon met 10 stuks online te bestellen. Wellicht kan ik er nog een andere zendamateur blij mee maken later hoewel ik meen dat de capsules een houdbaarheidsdatum hebben... :roll:
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

#17 Bericht door PA4WK »

Dat klopt let dus op dat ze je geen oude zooi in je maag splitsen
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

#18 Bericht door PA1RAM »

Om dit topic ook maar even netjes af te sluiten. De antenne is door iemand van een bouwbedrijf tegen de gevel geplaatst met behulp van de fisher ankers. De capsules vonden we geen succes en uiteindelijk is het met 2-componenten pasta gedaan. Inderdaad gaten boren, uitblazen en uitraggen en dan het gat vullen met pasta waarna de ankers met de hand te plaatsen zijn. De ankers kwamen overigens compleet met moer (en revet) in RVS uitvoering en zo is het ook gemonteerd.

Bedankt voor het delen van alle informatie

Richard.
2018-10-13 16.10.28-small.jpg
73, Richard (voorheen PD1RAM)

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

#19 Bericht door pa1bvm »

een kastje als dit had toch met m8 of m10 keilbouten ook wel blijven staan denk in ..

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

#20 Bericht door PA4WK »

Keilbouten zijn niet meer van deze tijd er is over de nadelen van keilbouten in deze topic al genoeg gezegd.
Maargoed wie ze toch wil gebruiken moet zijn gang maar gaan.
Voor dit mastje is idd M8 voldoende.
Wat me wel opvalt is dat de bouten / draadeinden niet in het hart van de steen zitten dat had ik persoonlijk wel gedaan.
Let bij het gebruik van Ficher 2 componenten verankering wel even op de houdbaarheidsdatum ik weet niet wat er gebeurt als dat spul over de datum is.
Het is verder geweldig spul ik gebruik het op het QRL ook veel. Als je je aan de montage voorschriften houd is het vreselijk sterk daar kun je rustig op vertrouwen.
Groet wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

#21 Bericht door PA1RAM »

Klopt inderdaad dat ze niet overal in een steen is maar de betreffende monteur zag daar geen problemen in, kan het niet even veranderen helaas...

Voor wat de omvang betreft, de huidige antenne wil ik een aantal maanden gebruiken om de buurt een beetje te laten wennen, plan is om er in het voorjaar een rotor bovenop te plaatsen met antennes voor 2mtr en 70 cm.
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

#22 Bericht door PA3DAT »

Ik had hier een zelfde soort opstelling als Richard, maar dan op de zijmuur. Een 60mm dikwandige alupijp, 6 meter lang,
met daarin een 50mm dikwandige alupijp van 2 meter die er anderhalve meter bovenuit stak. Samen zo'n 7,50 meter dus,
en beide delen 5mm dik hoogwaardig aluminium.
Met een 2,5m lange VHF/UHF-dualband vertical er bovenop hebben we het dan over 10 meter...

Dit mastje zat met 2 beugels en in totaal 6 keilbouten aan de muur, ruim 25 jaar lang. Het heeft meerdere zware stormen
probleemloos doorstaan. Oorspronkelijk met rotor en yogi's, de laatste 10 jaar met horizontale rondstralers voor 6m, 2m
en 70cm. En die 2,5 meter lange vertical.
antennes.jpg
Gisteren heb ik het compleet verwijderd in verband met de bouw van mijn uitlierbaar kantelmastje. De beugels en de zes
keilbouten ingespoten met WD40 en even laten intrekken. Tot mijn verbazing gingen de moeren makkelijk los met een
korte Action-ringsleutel 13 (van € 0,95? :D ) en kon ik de moeren daarna zelfs met de hand verder losdraaien!

Met een hamer heb ik de keilbouten wat heen-en-weer getikt, waarna ik ook die met de hand uit de muur kon trekken.
Er wordt veel negatief geschreven over keilbouten en ik ga ook zeker chemische ankers gebruiken voor mijn kantelmast
maar ik wil toch opgemerkt hebben dat een goed geplaatste keilbout het ook uitstekend doet!
keilbout.jpg
Overigens is de 7,5 meter lange dikwandige aluminiumpijp nu over en daarom te koop. Wanddikte totale mast 5mm.
Met de 2 zware beugels, desgewenst. Sponsje erover en hij blinkt weer, de zijgevel zit op het noorden waardoor de onderste
helft van de pijp een beetje groen geworden is... :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

#23 Bericht door PA1RAM »

Hi all...

Inmiddels een hoop ervaring opgedaan met deze antenne opstelling en ik kom tot de conclusie dat die toch te laag hangt. In de zomer met veel betere condities kon ik vanuit Zeewolde bijvoorbeeld de omgeving Arnhem en Nijmegen goed horen met de antenne in de nok van mijn dak. Nu met de winterse condities valt dat ernorm tegen en ik vermoed dat dit aan de hoogte ligt. Mijn huis staat op -2mtr NAP en de antenne staat ongeveer op nokhoogte dus effectief op 8mtr.

Ik wil dus graag meer de hoogte in tot de toegestane 5mtr boven mijn nok en heb het plan opgevat om een smallere 6mtr pijp in de bestaande pijp te steken over een lengte van 1mtr. Let wel dat is dan zonder tuidraden en ik maak me daar een beetje zorgen over. De passing van de smallere pijp in de huidige is nagenoeg perfect maar ik vraag me af wat de windlast gaat doen op een dergelijke lengte, totaal 11mtr met 2 meter tussen de ophangbeugels. Het is natuurlijk maar een rondstraler en nog geen dipolen met rotor etc, maar toch... Misschien heeft iemand hier dit al eens eerder gedaan?

Plan is om later een degelijke 3-poot mast te plaatsen maar dat is nu nog een beetje te uitdagend voor de buurt...

Overigens, wat is het stil geworden op 2 meter. De rondes zijn eigenlijk het leukst, ik hoor bijna geen directe verbindingen meer, alles gaat via een repeater tegenwoordig lijkt het. Maar misschien woon ik een een stille omgeving...?
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

#24 Bericht door PA3DAT »

Je mag niet 5m boven het dak, je mag 5m boven het punt waar de mast de dakrand kruist. In jouw
geval 5m boven de dakgoot, lijkt mij. En daarbij rekent men de antenne ook mee. Dus je zit nu al
op een meter of 4, je mag er nog pakweg één meter bij hebben...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

#25 Bericht door PA1RAM »

O? Dat is nieuw voor mij... :roll: :(

Dan toch maar eens kijken of we een vergunning kunnen krijgen. Hoorde dat Zeewolde daar niet makkelijk in is...

Maar als ik de mast dus door het dak zou steken dan zou het dus wel 5 meter boven de nok mogen begrijp ik uit jouw woorden?

Edit: dit staat op de site van de gemeente Zeewolde:
Hoe werkt het?
U hoeft geen omgevingsvergunning aan te vragen als u voldoet aan de volgende voorwaarden:

- U plaatst de antenne aan de achterkant van uw woning.
- Als u een antenne aan de voorkant van uw woning plaatst, blijft de antenne achter de voorgevel.
- Een schotelantenne is maximaal 3 meter hoog (vanaf de voet gemeten). En de doorsnede is maximaal 2 meter.
- Een andere antenne is maximaal 5 meter hoog (vanaf de voet gemeten). Als deze antenne is bevestigd aan de gevel, meet u vanaf het punt waarop de antenne (met antennedrager) het dak kruist.
Lijkt er dus op dat je wel door de nok mag zolang die maar niet vóór de voorgevel uitsteekt. Maar goed ik ga eerst maar even informeren dan.
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

#26 Bericht door PA3DAT »

Ja, klopt als een bus!
Ik deed het even uit het hoofd, maar dit is inderdaad wat ik bedoelde:
"Als deze antenne is bevestigd aan de gevel, meet u vanaf het punt waarop de antenne (met antennedrager) het dak kruist".

Let op: hier wordt niet gesproken over een mast, maar over "de antenne (met antennedrager)". Stel jouw mastje steekt nu al
4 meter boven de dakgoot uit ("het punt waarop de antenne het dak kruist") dan mag je er nog een rondstraler op zetten van
maximaal 1 meter lang!

Dat is ook de reden dat ik in mijn uitlierbare mast, die zo'n 5 meter boven dat "kruispunt" uit komt, alleen yagi-antennes zet
en geen vertical(s). Die zet ik wel ergens anders neer, aan de achterkant van het pand. Of misschien later wel, wanneer de
buurt eraan gewend is... :D

Jij zou een mastpijp op zolder aan een muur kunnen bevestigen, de rotor binnen op de zoldervloer, een toplager ook binnen,
net onder de dakpannen, en dan een eenvoudige waterdichte doorvoer. Een vriend van me heeft ook zo'n constructie. Je moet
dan wel het dak op als je wat aan je antennes wilt doen/veranderen.

Mijn 5 meter boven het dak uit...
Antennes-740.jpg
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

#27 Bericht door PA1RAM »

Erg mooie opstelling heb jij, jaloers... :P

Ik heb eerder wel gedacht om het doen zoals jouw vriend, echter zag er juist vanaf omdat ik ooit eens bijna van een dak ben gegleden en in de (gelukkig brede) goot bleef hangen. Ben nu 40 jaar ouder en wat voorzichtiger geworden :wink:

Ik ga eerst eens kijken wat de gemeente er van vindt (vergunning aanvragen) en als dat op niets uitloopt ga ik voor plan B.

Ik maak nu gebruik van een rondstralertje voor VHF/UHF omdat ik de buurt eerst wil laten wennen. Heb tot op heden nog geen enkele klacht of opmerking gekregen dus fingers crossed dat het zo blijft. Uiteindelijk plan is het plaatsen van bescheiden Yagi's voor VHF/UHF/SHF omdat ik toch niet op de lagere banden werk. Gaat me meer om het bouwen voor de hogere frequenties dan DX op HF.

Bedankt voor je reacties!
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

#28 Bericht door PA0FRI »

PA4WK schreef:Keilbouten zijn niet meer van deze tijd er is over de nadelen van keilbouten in deze topic al genoeg gezegd.
Maargoed wie ze toch wil gebruiken moet zijn gang maar gaan.Wat me wel opvalt is dat de bouten / draadeinden niet in het hart van de steen zitten dat had ik persoonlijk wel gedaan.
Speciale RVS keilbout: https://www.rvsland.nl/keilbout-m10x70-rvs316-a4
Bijlagen
RVS keilbout.jpg
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

#29 Bericht door PA1RAM »

Ja ik ken deze ook Frits, heb er recent één aangeschaft omdat ik nog maar 4 ankers heb en ik toch een extra set beugels erbij wil plaatsen ivm extra gewicht straks. De ankers die ik er nu in heb zitten worden per 10 stuks verkocht en voor een hoofdprijs dus vandaar dat ik er dan maar één keilbout bij ga gebruiken...
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

#30 Bericht door PA1RAM »

Vandaag en morgen had ik mijn nieuwe antennes willen plaatsen en vanwege het gewicht wil ik er dan 2 beugels extra bij zetten. Echter loop ik nu tegen een uitdaging aan met die Fischer chemische ankers.

Volgens de specs moet ik een gat boren van 75mm, echter de capsules zijn zelf 85mm. Wanneer je de instructie video bekijkt zou de capsule geheel in het gat moeten vallen en er dan zelfs nog ruimte achter moeten blijven. In mijn geval steekt die capsule natuurlijk 10mm boven de muur uit en ik heb het geprobeerd maar het anker kwam er uiteindelijk niet verder dan zo'n 50mm in. Kortom ik kan nu niet verder grrrr :evil:

De instructie video:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=oC2PoTYsUU4[/youtube]

https://www.youtube.com/watch?v=oC2PoTYsUU4

Ik post hier wat foto's van het geheel en mocht er iemand zien wat ik fout doe dan hoor ik dat graag...
Fischer FHB II AL M8x60.JPG
2019-04-27 18.43.40.jpg
2019-04-27 18.43.30.jpg
2019-04-27 18.46.20.jpg
2019-04-27 18.46.38.jpg
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Plaats reactie