Kokermast

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Pe1pfh
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jul 2018, 16:54

Kokermast

#1 Bericht door Pe1pfh »

Hallo,

Ik ben van plan om een aluminium kokermast aan te schaffen van 3 x 6 meter en er tzt een hexbeam in te hangen. nu heb ik een vraag hoeveel beton zou je nodig hebben om dit stevig neer te zetten?

Mvg
Marc

Gebruikersavatar
SilverArrow
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 dec 2013, 18:58

Re: Kokermast

#2 Bericht door SilverArrow »

Leuk dat je je even hebt voorgesteld :roll:

Maar, ik zou wat huiswerk gaan doen als je een kokermastje wilt plaatsen. Komt het eerste deel bv nog aan de muur vast, verzakt de grond erg enz...
Met een blok van 1.5 m3 kom je een eind, het is nooit te groot, eerder te klein.
Er staan genoeg filmpjes op youtube om een idee te krijgen hoeveel je moet uitgraven.
Beter een muisarm dan een apestaartje

jan58
Berichten: 447
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: Kokermast

#3 Bericht door jan58 »

Heb in de beginjaren van de 11 meter zelf een blokje in de grond gestort.
Deze was 90 x 90 en 120 cm diep.
Hierop stond een zware metalen konstruktie mast 2 x 8 meter met toppijp van 6 meter kantelbaar.In de mast stond een 4 elements 11 meter beam met daar boven de sigma 4 .Op 16 meter hoog waren ook nog enkele scanner antenne bevestigd.
Woonde destijds op de vlakte dus de storm had vrijspel.
Dit heeft jaren zo gestaan geen centje pijn.Stond trouwens op zandgrond.
Nu ik in de bouw woon heb ik een 5 x 3 achter de schuur staan op een blokje van 50 cm in het vierkant dat rust op de fundatie van de schuur.
Op 3 meter is deze bok wel verankert aan de schuur.
Maar ik denk dat je idd 1 tot 1,5 m3 zekrs genoeg hebt.

Succes
Gr Jan

Pe1pfh
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jul 2018, 16:54

Re: Kokermast

#4 Bericht door Pe1pfh »

[quote="SilverArrow"]Leuk dat je je even hebt voorgesteld :roll:

Daar heb je inderdaad helemaal gelijk in :oops:
Mijn naam is Marc Kok en heb ongeveer 20 jaar geleden mijn licentie gehaald. Maar zoals zoveel gebeurd ga je uit huis en op jezelf wonen en kom je aan je hobby niet meer toe. Sinds een jaar of 3 begon het toch weer te kriebelen ik kreeg een ts 120 v en ben toen begonnen met de eerste qrp verbindingen. ik wil nu graag een stap verder en mijn z6bkw vervangen door een hexbeam. Vandaar ook een nieuwe mast.

De mast komt los achter in de tuin te staan. Ik zat zelf te denken aan 1 tot 1,5 m3 ik weet dat dat de vaste grond hier op 120 diep zit ongeveer. Dus wou een gat graven van 1 bij 1 tot op de vaste laag.

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Kokermast

#5 Bericht door pe5t »

Je kunt er wel een beetje aan rekenen.
Ervan uitgaande dat de grond de kanteldruk van het betonblok voldoende kan opvangen:

Moment antenne geschat: 50 Kg (Windlast antennes etc) X 15 meter = 750 Kgm (ca. 7500 Nm)
Moment mast geschat: 100 Kg (Windlast mast) X 7,5 meter (halve masthoogte) = 750 Kgm

Totaal moment 1500 Kgm.

Het betonblok moet dit moment kunnen opvangen.

Als het blok 1 X 1 X 1 meter is komt het tegenmoment op 0,5 X 2600 Kg (Gewicht beton) = 1300 Kgm.

In dit geval wat aan de kleine kant. Met 1,5 kuub beton zit je beter.

Gebruikersavatar
SilverArrow
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 dec 2013, 18:58

Re: Kokermast

#6 Bericht door SilverArrow »

Welkom Marc :D
pe5t schreef:Met 1,5 kuub beton zit je beter.
Zat ik toch wel goed, maar dat was zonder rekenen.
Daarom, neem 'm niet te klein, succes met graven alvast.

Misschien kun je, omdat hij vrij staat, er gelijk rekening mee houden om een kantelpunt te maken, wel zo makkelijk met veranderingen bv qua antenne.
Beter een muisarm dan een apestaartje

tienne57
Berichten: 76
Lid geworden op: 24 sep 2015, 09:40
Roepletters: on7ui
Locatie: Oudenburg Belgie

Re: Kokermast

#7 Bericht door tienne57 »

Je kan ook proberen om je put te ondergraven. Dat is onderaan breder maken dan bovenaan.Zo heb ik het gedaan voor mijn versatower die ik omgebouwd heb tot kantelbaar. Het scharnierpunt zit ongeveer 2 meter boven de grond en 1 meter in het betonblok. Dat blok is bovenaan 80x80 cm uitlopend op een diepte van +-1 meter naar een grondvlak van 130 x130. Het gewicht en de vorm zorgen voor een een grotere krachtverdeling doordat oa de grond meewerkt. Staat nu al 15 jaar als een huis.

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Kokermast

#8 Bericht door PA1 »

Ik heb een kokermast met stalen bok van 3 meter op een blok beton van 1 kuub. Met rotor, een paar sprieten en een FB23 staat dat al weer jaren, laat hem met storm gewoon staan. Staat nog geen mm uit het lood.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: Kokermast

#9 Bericht door pa3dq »

Hallo,

Heb toen een andere methode gehanteerd
Zes duims boorbuis 3m de grond in geboord :shock:
Halve meter onder het maaiveld kruis van spoorbielzen aan de bokbuis gekoppeld
en zand er over
Was ongeveer 24m hoog en gemaakt van 3duims boorbuis was in 1987 en andere tijden
O staat er nog zij het in halvehoogte (ouderlijkhuis)

Oke voor het idee
Of gewoon schroef ankers gebruiken googel :wink:
Ieder z'n feeestje :D

suc6
grt GJ
eenvoud is de kunst van het ware

Plaats reactie