2 hf ant en bij het aansluiten 2e ruis vermindering op 1e

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

2 hf ant en bij het aansluiten 2e ruis vermindering op 1e

#1 Bericht door pa3dq »

Bij het aansluiten van 2e antenne S 2-3 pnt ruis vermindering op werkende antenne 1 :shock:
wel leuk de sig suis verhouding het neemt prettige waarden aan :D van s 8 naar s 5 op 80mtr
Het maakt uit als je de afstemming verdraaid bij goede dip minimale ruis op ontvanst ant
en komt overeen met max TX

Situatie
1e ant zepp ø1mm rvs 40m lang 10m up en 8m feeders atu S match of 1op1 w1jr naar 1op4 en MFJ 939 fb :)
2e ant ø1.1mm rvs 2x20m als inv V 12m up naar 3m en 12m feeders naar atu S match

Antennes zijn aangesloten op een antenne switch ant 1 werkt op de rx
ant2: atu ook op de switch maar zo gauw als de feeders worden aangekoppeld volgt de ruis vermindering RX het moment van OOO
Ervaring 2 als de feeders ant 2 aan de gezamelijke aarde worden gelegt volgt de zelfde ruis vermindering
Zit nog verschil in feeder de ene geeft meer ruis ver mindering als de andere

Misschien zijn er die ook zo'n soort ervaring hebben of kunnen verklaren

grt 73 Geert Jan
eenvoud is de kunst van het ware

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: 2 hf ant en bij het aansluiten 2e ruis vermindering op 1

#2 Bericht door PA0FRI »

De ene antenne is kennelijk beter in resonantie op een of andere frequentie dan de andere antenne en ontrekt daar energie van. De andere antenne 'ontvangt' minder en produceert dan minder ruis. De werking is vergelijkbaar met dat van een 'vintage' wave meter.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: 2 hf ant en bij het aansluiten 2e ruis vermindering op 1

#3 Bericht door pa3dq »

PA0FRI schreef:De ene antenne is kennelijk beter in resonantie op een of andere frequentie dan de andere antenne en ontrekt daar energie van. De andere antenne 'ontvangt' minder en produceert dan minder ruis. De werking is vergelijkbaar met dat van een 'vintage' wave meter.
Dank Frits voor reactie
Oke en kan ik me wat bij voorstellen maar strekte van het ontvangen signaal
is op bijde antennes nagenoeg gelijk aan sterkte
bij het afstemmen 2e ant heeft het geen zichtbare invloed op de 1e rx ant
eenvoud is de kunst van het ware

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: 2 hf ant en bij het aansluiten 2e ruis vermindering op 1

#4 Bericht door Hans PE1KWH »

De 2e antenne kan het lokale stoorsignaal in tegenfase aanbieden. Daarmee reduceer je de lokale ruis.
Dit is ongetwijfeld frequentie afhankelijk en daarmee niet constant over de hele band.

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: 2 hf ant en bij het aansluiten 2e ruis vermindering op 1

#5 Bericht door pa3dq »

Hans PE1KWH schreef:De 2e antenne kan het lokale stoorsignaal in tegenfase aanbieden. Daarmee reduceer je de lokale ruis.
Dit is ongetwijfeld frequentie afhankelijk en daarmee niet constant over de hele band.

Hallo Hans,
Dank v reactie nog even wat vergelijkingen gedaan op verschillende banden
En op 7, 10 en 18mhz grote hoorbare verschillen wat resulteerd in veel en soms iets MEER ruis
alsof het werbij word opgeteld in fase ?
Vanavond nog even gekeken en significante verschillen in Ruis cw 500hz
op 80m inv V S8+ zepp s6+ onruistig door qrm
en met de feeders in de atu van inv V zakt de ruis op de zepp S3 +
wat dan wel erg prettig luisteren is :)
op de hogere banden vanaf 20m lijkt de inv v beter te werken

grt 73 GJ
eenvoud is de kunst van het ware

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: 2 hf ant en bij het aansluiten 2e ruis vermindering op 1

#6 Bericht door pe1hzg »

Als ik je opstelling goed begrijp, is je "zepp" een soort eindgevoede antenne ("endfed"-achtig ding).

In dat geval, realiseer je dat een antenne *twee* aansluitingen heeft, en dat zo'n endfed ding signaal produceert ten opzichte van de grond.

Je transceiver is ook gekoppeld aan de grond, maar via een smerige netspanning, schakelende voedingen en andere verbruikers in de buurt.

Die stoorsignalen staan in serie met de grondaansluiting van je transceiver. Dan kun je een goede ontvanger hebben, deze signalen zijn zeer sterk en er zal best wat overwaaien.

Als experiment zou je je transceiver eens op een losse accuvoeding aansluiten, en behalve antenne1, alles losgooien. Je zult zien dat het signaal maar ook de ruis anders wordt. Hou je je hand op de kast (waarmee je "grond" toevoegt), verandert het gedrag weer.

Dan kun je spelen met impendatietransformatoren, mantelstroomfilters enzovoort maar als je de referentie van je installatie in ogenschouw neemt is niet zo moeilijk te verklaren wat er gebeurt.

Het is wat mij betreft de reden om vooral met *symetrische* antennes te werken, dan is de referentie een stuk duidelijker. Een endfed is een mooi ding maar wellicht beter geschikt voor de camping.

En als je met die tweede antenne wat schone koppeling met je eerste antenne toevoegt en je bent daar blij mee, prima.
Maar het is wellicht een goed idee te begrijpen wat er gebeurt.

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: 2 hf ant en bij het aansluiten 2e ruis vermindering op 1

#7 Bericht door pa3dq »

Hallo pe1hzg,

Dank voor input
Heb enige metingen uitgevoerd met een accu geeft geen verbetering de set is een ic751a met externe lineaire originele voeding
Met handopleging op de trx en geen merkbaar verschil in ruis

Wel de HF stroom gemeten in de aardlijding die normaal niet aan is gesloten bij de zepp van af 18mhz en hoger bij inv v vanaf 21mhz en hoger wel iets minder stroom als bij de zepp
De zepp kampeerd zins 1984 bij ons en in de loop van de jaren altijd mee verhuist all band vanaf 160m :)
ja een a symetrische antenne maar als je de lijn stromen meet zijn er geen verschillen pas vanaf 20m en hoger werkt de inv v symetrischer maar daar kom ik zelden

Ook de antennes omgewisseld maar maar geen verschil
De signalen op rbn geven voor mij tevreden resultaat ook tov buurt stations

Dus ik snap er nog niet veel van behalve dat ik met de inv v de ruis mooi weg kan stemmen op 80m :D
Misschien komt het door de asymmetry misschien dan weer gunstig :wink:
Aldus

grt 73 GJ
eenvoud is de kunst van het ware

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: 2 hf ant en bij het aansluiten 2e ruis vermindering op 1

#8 Bericht door Steef »

pa3dqd schreef:Bij het aansluiten van 2e antenne S 2-3 pnt ruis vermindering op werkende antenne 1 :shock:
wel leuk de sig suis verhouding het neemt prettige waarden aan :D van s 8 naar s 5 op 80mtr
Het maakt uit als je de afstemming verdraaid bij goede dip minimale ruis op ontvanst ant
en komt overeen met max TX

Situatie
1e ant zepp ø1mm rvs 40m lang 10m up en 8m feeders atu S match of 1op1 w1jr naar 1op4 en MFJ 939 fb :)
2e ant ø1.1mm rvs 2x20m als inv V 12m up naar 3m en 12m feeders naar atu S match

Antennes zijn aangesloten op een antenne switch ant 1 werkt op de rx
ant2: atu ook op de switch maar zo gauw als de feeders worden aangekoppeld volgt de ruis vermindering RX het moment van OOO
Ervaring 2 als de feeders ant 2 aan de gezamelijke aarde worden gelegt volgt de zelfde ruis vermindering
Zit nog verschil in feeder de ene geeft meer ruis ver mindering als de andere

Misschien zijn er die ook zo'n soort ervaring hebben of kunnen verklaren

grt 73 Geert Jan

Wat zeg je nu eigenlijk?
Als ik het goed begrijp heb je op antenne 1 minder last van ruis, zodra je antenne 2 aan de coax schakelaar aan sluit? In deze situatie koppel je feitelijk slechts 1 van de 2 zijdes van de dipool aan op de "koude" kant van de zepp antenne.

Zep is een asymmetrische antenne. Mijn ervaring is dat deze meer storing op pikt dan een een symmetrische antenne. Bij het aansluiten van 1 zijde van de dipool op de zepp, maak je daar misschien een meer symmetrische antenne van? Het zou de vermindering van ruis kunnen verklaren.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: 2 hf ant en bij het aansluiten 2e ruis vermindering op 1

#9 Bericht door pa3dq »

Steef schreef:
pa3dqd schreef:Bij het aansluiten van 2e antenne S 2-3 pnt ruis vermindering op werkende antenne 1 :shock:
Misschien zijn er die ook zo'n soort ervaring hebben of kunnen verklaren

grt 73 Geert Jan

Wat zeg je nu eigenlijk?
Als ik het goed begrijp heb je op antenne 1 minder last van ruis, zodra je antenne 2 aan de coax schakelaar aan sluit? In deze situatie koppel je feitelijk slechts 1 van de 2 zijdes van de dipool aan op de "koude" kant van de zepp antenne.

Zep is een asymmetrische antenne. Mijn ervaring is dat deze meer storing op pikt dan een een symmetrische antenne. Bij het aansluiten van 1 zijde van de dipool op de zepp, maak je daar misschien een meer symmetrische antenne van? Het zou de vermindering van ruis kunnen verklaren.

Hallo Steef,

Dank, ja inderdaad klopt helemaal
ant1 de zepp alleen geeft een beter sig/ruis verhouding als de ant2 inv v alleen
zonder verdere ant of app aangesloten
zelfs als ik de feeders tegen de plug van de tuner hou zakt de ruis
hou ik ze tegen de hf aarde zakt de ruis de helft 1s punt
En anders om is niet het geval

Was een beetje aan het rommelen met antennes had net een 84m loop piramide (rothammel) antenne vervangen door een windom 13.3 en 27.7m+5en10m nu vervangen door de inv v dipool 2x20m
allen waren een soort van ruisgenerator op 80m zelf de loop
Dacht een dipool moet goed zijn maar helaas , vreemd :shock:
Maar bij het om pluggen , aanpluggen hee vreemd minder ruis op de zepp
Dus een beetje aan het zoeken en nog steeds
Het huis staat wel onder 1 van de helften van de dipool de rest hangt boven de tuin misscien dat dat invloed heeft 1 helft van de dipool heeft ook meer invloed op het verlagen van de ruis als de andere
De zepp hangt 10m boven het huis de rest 30m boven de tuin
Nog wat waarnemingen aldus

grt 73 GJ
eenvoud is de kunst van het ware

Plaats reactie