Antenneplots dipolen 4/6/10 en 12m beoordelen

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Antenneplots dipolen 4/6/10 en 12m beoordelen

#1 Bericht door PA3DAT »

Dit is een vervolg op mijn topicje over de vakantie-dipolen, zie http://zendamateur.com/viewtopic.php?f= ... 2&p=213934
Tevens sluit het aan op het topic over resonatiefrequentie versus swr: http://zendamateur.com/viewtopic.php?f=5&t=19810

Ik heb de materialen aangepast op de hengel die ik nu gebruik. Het idee van de dipolen is van
een paar jaar geleden. Die heb ik toen op maat gemaakt. Ik heb ze vandaag opnieuw gemeten,
met de MiniVNA-analyzer.

De eerste is van de 4-meterband, de SWR is rond de 1:1,5. Met dit dipooltje werkte ik afgelopen
zaterdag vanaf de camping in Ommen met het Afrikaanse station S01WS, Westelijke Sahara.
dip-4m.JPG
De dipool voor 6 meter. SWR rond de 1:1,3. Het is me niet duidelijk waar precies zijn resonatie-
frequentie zit...
dip-6m.JPG
De dipool voor 10 meter. SWR onderin ca. 1:1,7 en bij 28,7 MHz 1:1,3. Deze dipool lijkt me iets
te kort.
dip-10m.JPG
De dipool voor 15 meter. SWR niet zo best: tussen 1:2 en 1:2,5. Ook deze antenne lijkt me wat
te kort. Nog eens een nieuwe dipool voor maken. Of een aantal slagen wikkelen, om de hengel-
delen. Daarvan gaat ook de resonantiefrequentie omlaag. Helaas niet uitgeprobeerd, vandaag.
dip-15m.JPG
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
pa7al
Berichten: 191
Lid geworden op: 08 feb 2011, 11:44
Roepletters: pa7al
Locatie: stiens
Contacteer:

Re: Antenneplots dipolen 4/6/10 en 12m beoordelen

#2 Bericht door pa7al »

Je zal de draden voor 10 en 15m een beetje moeten verlengen
Je kan ze gewoon naar beneden laten hangen aan de uiteinden

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Antenneplots dipolen 4/6/10 en 12m beoordelen

#3 Bericht door Steef »

Heb het idee dat je gemeten heb met een redelijk lang stuk coax aan de antenne?

Ik heb zo'n MiniVNA met blauwe tand, dan kan je boven in het voedingspunt van de antenne meten.
Krijg je een wat beter beeld denk ik.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Antenneplots dipolen 4/6/10 en 12m beoordelen

#4 Bericht door pa0ejh »

Ben ik met je eens, maar dan de vraag, hoe krijg ik dezelfde situatie aan het andere eind van de Coax..

Dan moet je al een 1/2 golf x Vk Coax voor de laagste Band maken, bv 14m voor 40/20 en 10 plus een voor de andere banden...

Maar wat ik mis, is een mantelstroomfilter, 1 dipool arm hangt nu aan de Coax-mantel, met de bekende gevolgen...

Voor een Weekend Setup in het veld zou ik ook aan het eind van de Coax kijken of ik zonder Tuner kan werken...

Voor een vaste Setup met je K-watten is het een ander verhaal..
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Antenneplots dipolen 4/6/10 en 12m beoordelen

#5 Bericht door PA3DAT »

pa7al schreef:Je zal de draden voor 10 en 15m een beetje moeten verlengen
Je kan ze gewoon naar beneden laten hangen aan de uiteinden
Ja, dat is een klusje voor volgende week of zo. Beetje mooi weer, dan knutsel ik weer even verder... :D
Steef schreef:Heb het idee dat je gemeten heb met een redelijk lang stuk coax aan de antenne?
Ik heb zo'n MiniVNA met blauwe tand, dan kan je boven in het voedingspunt van de antenne meten.
Krijg je een wat beter beeld denk ik.
Tja, ik heb een MiniVNA zonder bluetooth en eventueel een Diamond SX-1000 swr/powermeter. Daar
zal ik het mee moeten doen.
Overigens: bij een goed werkende antenne mag de lengte van coaxkabel toch niet uitmaken? Wat ik
bedoel: als de swr afhankelijk is van de lengte van de coaxkabel dan heb je staande golven, dan deugt
de antenne niet (heb ik ooit geleerd, kleine 40 jaar geleden... :D )

In de tussentijd heb ik de coaxkabel ingekort en de BNC-connector vervangen door een PL-239. Dat
had geen invloed op de meetresultaten. Vervolgens heb ik de 4m-dipool op 8 meter hoogte in de tuin
gezet voor de IARU-contest vanmiddag, de coaxkabel twee keer verlengd en nog steeds dezelfde
swr-verhouding.
pa0ejh schreef:Maar wat ik mis, is een mantelstroomfilter, 1 dipool arm hangt nu aan de Coax-mantel,
met de bekende gevolgen...
Voor een Weekend Setup in het veld zou ik ook aan het eind van de Coax kijken of ik zonder Tuner kan
werken...
Je bedoelt dat de mantel van de coaxkabel meestraalt, of dat ik zo meer storing oppik? Daar had ik op
de camping weinig last van, maar de storing hier, op 4m, valt ook wel mee.

Ik benieuwd of ik nog wat ga horen/werken op 70MHZ in de IARU-contest die om 16.00 uur (lokale tijd)
begint. In ieder geval heb ik ook 50 MHz, een halo-antenne mét balun op circa 9 a 10m hoogte.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie