Zendamateur.COM

24 uur per dag QRV
Het is nu 25 sep 2018, 04:19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 03 jun 2018, 11:42 
Offline

Geregistreerd: 07 aug 2016, 11:08
Berichten: 243
Om’s,

Ik was wel eens benieuwd of er ervaring is in het gebruik van aluminium buis om dit te gaan gebruiken in de
Versatower i.p.v. staalverzinkte buis wat ik nu gebruik.

Dit is natuurlijk qua gewicht veel lichter, en daarom zit ik er aan te denken om het na +/- 38 jr dit eens toe te passen.

Heb er nu een staalverzinkte buis van ø 48,3 mm buis in zitten met een lengte van 3,7 Meter, en daarin komt direct
boven de toplager de Fritzel FB33 en binnenkort daar 2 meter hoger in ook een Commet H422, en aan de top een
rondstraler voor 70 cm.

Nu zit er op het moment een 2 Meter Vertical beam erin, maar die wordt eerdaags verwijderd, wordt n.l. niet meer gebruikt.

Ik zit er aan te denken om er nu een lengte Aluminium pijp van 5 á 6 Mtr er in te zetten, en ja wat voor soort Aluminium
buis kan daar voor gebruikt worden, ik las elders iets van ST50

Qua diameter zit ik te denken aan buitenwandig maat van 50mm, en met een wanddikte van 5 mm.
Misschien is er iemand die mij hierover wat mee info over kan geven.

Alvast mijn dank voor de info.


Bijlagen:
4.JPG
4.JPG [ 169.78 KiB | 1128 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 jun 2018, 21:19 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 dec 2005, 23:30
Berichten: 574
Woonplaats: Roodeschool
Ik heb in de versatower een 50mm alu buis van 5m lang met wanddikte van 5mm. Zover nog geen problemen gehad. En inderdaad het gewicht is gering.

_________________
Bas PE4BAS

http://pe4bas.blogspot.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 jun 2018, 21:53 
Offline

Geregistreerd: 18 okt 2017, 05:37
Berichten: 148
Ik heb een dikwandige ALU buis 40mm met ook iets van 5mm wanddikte, 4 meter met 2 rondstralers. geen centje pijn.

Maar dikwandige Alu buis is nauwelijks lichter dan dunwandige staal verzinkte pijp.

Om corrosie tegen te gaan heb ik de ALU buis geklemd met PVC stukken pijp om galvanische corrosie uit te sluiten. De PVC stukken in de lengte doorgezaagd om te kunnen klemmen.

_________________
Communiceren kost soms inspanning en geld, lui communiceren kost vaak meer.....

http://www.giyf.com/


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 jun 2018, 08:12 
Offline

Geregistreerd: 24 sep 2015, 09:40
Berichten: 28
Woonplaats: Oudenburg Belgie
Ik had vroeger een dikwandige aluminiumbuis +/- 3 meter boven het toplager van mijn versatower, met daarop een 5band quad . Na 6 jaar is de alu buis , in een najaarsstorm, afgebroken net boven het toplager. Nu heb ik er al enkele jaren terug een stalen topbuis met een 2 element 3b yagi, voorlopig zonder problemen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 jun 2018, 12:00 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 okt 2007, 17:02
Berichten: 642
Staal is de beste oplossing als je op zeker wilt spelen, zaken als metaalmoeheid, ook bij vliegtuigaluminium blijven een rol spelen. Ook geen gez. meer met corrosie etc. Alleen maar voordelen. Ik zag bij steigerbuisonline ook RVS, erg mooi .. vaak ook worden RVS pijpen als je het te duur vindt voor niets aangeboden ( afhalen ) bv DSM.

Als het altijd goed ging met staal is dat trouwens zowiezo een overweging, waar het met ALU soms fout kan gaan ..... ( terugkerende herhalende bewegingen ! ALU is berucht vanwege de gevoeligheid daarvoor al is de buis nog zo dik ! Bij de relatief wat kortere buis te denken aan de plaats van de klembevestiging )

Nuja, nadeel is het gewicht maar als je het even goed bekijkt dan zou het toch moeten lukken allemaal.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 jun 2018, 14:57 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 jan 2006, 14:55
Berichten: 747
PC1L schreef:
Staal is de beste oplossing als je op zeker wilt spelen, zaken als metaalmoeheid


Mijn ervaring is dat staal als het eenmaal krom gaat, krom blijft.
En in het ergste geval gewoon vanuit het niets gewoon breekt. zekers RVS! de hardheid speelt hierbij een grote rol.

Ik heb 2 masten op mijn vorige woning gehad met dikwanding alu. 7.5mm wanddikte ruim over bemeten. die buizen gingen welliswaar "krom".. maar flexen gewoon terug.
Mijn rotoren stonden ook niet hard gefixeerd in de kooi, die stonden op rubberen joints.
Iets wat je echt niet wilt hebben is dat alles zo stijf is.. je verplaatst gewoon het zwakke punt van de totale constructie.
Ik heb nooit wat hoeven aandraaien, of moeten herspannen.

Ik moet even opzoeken, maar bijzen adviseerd een bepaald type alu legering voor zijn masten.

_________________
73' Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 jun 2018, 16:08 
Offline

Geregistreerd: 06 jun 2008, 19:04
Berichten: 1278
Woonplaats: Oss
Hoi

Ik adviseer gewoon weer een gegalvaniseerde buis te nemen van 48.3mm.
Aluminium heeft inderdaad last van metaalmoeheid en kan zo maar in een keer breken.
Echter bij RVS kan je hetzelfde probleem krijgen, dus zou ik het bij het staal houden.

_________________
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 jun 2018, 18:54 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 okt 2007, 17:02
Berichten: 642
PD5DJ schreef:
PC1L schreef:
Staal is de beste oplossing als je op zeker wilt spelen, zaken als metaalmoeheid


Mijn ervaring is dat staal als het eenmaal krom gaat, krom blijft.


Dat is wel een voorwaarschuwing dan hi .. als je s'morgens eens toevallig omhoog kijkt :lol:

PD5DJ schreef:
Ik moet even opzoeken, maar bijzen adviseerd een bepaald type alu legering voor zijn masten.


Ben ik zelf ook echt in geinteresseerd wat voor een legering dat is ! Weet niet of je misschien de constructiemast bedoeld die op een bepaalde manier ineen zit ( iets dergelijks als bij een vliegtuig ) ? Of gewoon de ALU buis zelf ?

Overigens, een dikwandige ALU buis kan het ook lang volhouden, vanwege de dikke wand zal de optredende herhalende buiging binnen de perken blijven. Maar i.h.a. hebben we hier in deze buurten veel geknakte ALU pijpen gezien en nog nooit een stalen versie .....

Ja, bij RVS moet je echt even van te voren weten ( berekenen ) om welke krachten het zal gaan, RVS mag bijna niets buigen, liefst helemaal niet. Gewoon staal geeft meer zekerheid.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 jun 2018, 19:12 
Offline

Geregistreerd: 18 okt 2017, 05:37
Berichten: 148
Als je een dikwandige buis neemt van aluminium soort/legering 5083.
5083 is met mangaan en zeewaterbestendig.


http://www.garfield.nl/nl/page/357

_________________
Communiceren kost soms inspanning en geld, lui communiceren kost vaak meer.....

http://www.giyf.com/


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 jun 2018, 19:47 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 jan 2006, 14:55
Berichten: 747
PA1AIS schreef:
Als je een dikwandige buis neemt van aluminium soort/legering 5083.
5083 is met mangaan en zeewaterbestendig.


http://www.garfield.nl/nl/page/357


Dit is dus de legering die Bijzen ook adviseerd. ook iets met 50ST

_________________
73' Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 jun 2018, 10:58 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 okt 2007, 17:02
Berichten: 642
aluminium soort/legering 5083 .. dat ziet er goed uit, ik ga eens kijken wat ze daar voor vragen hi :D


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 jun 2018, 15:30 
Offline

Geregistreerd: 18 okt 2017, 05:37
Berichten: 148
Scheepswerf Habbeké in Hoorn heeft dat. het wordt n.l. gebruikt als koel- en lenswater leidingen in de reddingboten van de KNRM. Ik heb het daar ook vandaan.

_________________
Communiceren kost soms inspanning en geld, lui communiceren kost vaak meer.....

http://www.giyf.com/


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 jun 2018, 16:21 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 jan 2006, 14:55
Berichten: 747
Correctie op mijn antwoord wat betreft de legering van het aluminium wat bijzen en wind antennebouw adviseerd is de legering 6082

https://www.hego.nl/aluminium-6082/

Dit is aanzienlijk harder, en beter corrosie bestendig.

_________________
73' Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 jun 2018, 17:08 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 mei 2014, 16:41
Berichten: 1080
Woonplaats: Maarssen
Als ik het goed begrijp:

-Alu pijp gaat zo'n 4 m boven toplager uitsteken.
-direct boven toplager de FB33 (die gaat slechts klein buigmoment genereren)
-zo'n 2.2m boven toplager die Comet H422 (die staat effectief een stuk hoger, dus groot buigmoment).
-4 m boven toplager een (gokje) 2 m lange witte stok (Diamond/etc).

Als de mast een vaste mast zou zijn, had ik gezien de foto gezegd: Nee, niet doen, de mast lijkt ver boven alle andere opstakels uit te komen, en die H422 lijkt een aardige windvanger.

Staat hij met storm altijd laag, dan twijfel ik (lees, dan zou het goed kunnen gaan).

Ben je bekend met het uitrekenen van windlast en buigmoment? Zo ja, probeer dan eens uit te rekenen hoeveel MPa stress je in de pijp krijgt bij 30 m/s windsnelheid (kun je voor Veendam in combinatie met de mast laag 1 keer per 50 jaar verwachten).

Voor legering AlMg4.5Mn ligt de toelaatbare materiaalspanning rond zo'n 160 N/mm2 (afh. van hardheidstoestand) voor n = 500e6. De rekgrens ligt rond 230 N/mm2 (230 MPa).

Als je op grond van die 30 m/s onder 140 N/mm2 blijft, durf ik het aan, zonder verdere (tijdrovende) analyse.
De reden dat ik niet die 160N/mm2 pak, is omdat de constructie zo "slap" zal zijn dat een windvlaag reeds op sterkte kan zijn voordat de constructie volledig buigt. Door de zwiep beweging krijg je een hoge belasting in verhouding tot de statsiche belasting bij 30 m/s. Het maakt nagenoeg niet uit wat voor aluminium je pakt v.w.b. zwiepen (vanwege dat de elasticiteitsmodulus voor alle Al legeringen zo rond de 70 GPa ligt).

Ik kan je eventueel helpen aan de sterkte van windstoten eens in de (bijvoorbeeld) 50 jaar op basis van de Nederlandse Bijlage bij Eurocode 1. De sterkte is afhankelijk van je locatie, omgevingsfactoren, en hoogte van de constructie.

@PD5DJ:
De rekgrens kan hoger liggen bij 6082, maar de vermoeingsterkte kan bij de 6000 legeringen weleens fors lager liggen (beneden 100 N/mm2 voor n = 500e6).


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling