Coax Traps effect op bestaande dipool

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1024
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Coax Traps effect op bestaande dipool

#1 Bericht door PD5DJ »

Hallo antenne goeroes :mrgreen:

De afgelopen dagen heb ik mooi gebruik gemaakt van het goed weer om mijn antenne systeem aan te passen.

Ik heb altijd gebruikt gemaakt van een "Kattensnor" antenne gemaakt voor 20 en 10m.

Dit werkte altijd uitmuntend op mijn locatie.. waarbij de dipool opm zon 18-20m hoogte hangt.
Alleen 1 ding was altijd jammer, ik kon nooit op 40m werken.

Ik ben een jaar geleden overgestapt op een 2x9m dipool met kippenladder en tuner.
Dit werkte na mijn gevoel net zo goed, en ik kon weer op 40m werken.

Alleen is mij de afgelopen 3 maanden iets opgevallen.
Voorheen kon ik stations uit zuid amerika prima horen en werken.
Nu met de kippenladder was dit een heel ander verhaal, op 20m moeizaam.

Vorige week heb ik mijn oude kattensnor dipool terug gehangen, en ik kon duidelijk verschil merken. stations uit Z-A kwamen veel harder door en ik kon ze ook weer werken.

Maar ja, nu weer geen 40m.

Nu heb ik al eens geprobeerd een 40m dipool bij te plaatsen, maar dit had enorme invloed op elkaar.
Ook heel gevoelig voor weersveranderingen.

Dus dit ging hem niet worden.

Nu heb ik het volgende gemaakt:

Nieuwe kattensnor voor 20 en 10m.
Maar nu heb ik Coaxtraps voor 20m gemaakt, en daarna verlengd en terug gevouwen voor 40m.

Dit werkt, de dipjes liggen nog even lager. vanavond ga ik de boel trimmen.

Maar wat mij opviel is dat het verbinden van de trap alleen al toch effect gaf op 20m.
Dat is dat de dip omhoog ging!

Nu is mijn vraag, wat voor een effect treed hier op?
Is dit een vorm van Toploading? door de capaciteit van de Trap?
Bijlagen
20180527_161154.jpg
20180527_161135.jpg
20180527_215337.jpg
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Coax Traps effect op bestaande dipool

#2 Bericht door PA3HMP »

door er iets aan te hangen wordt de draad langer, logisch toch, dat gebeurd bij iedere trap, bij mij ook, gewoon een stuk draad voor 40 aan de trap hangen en dan 20M inkorten, en dan 40 meter op lengte maken.

Hou wel in de gaten dat een horizontaal gespannen dipool 75 Ohm is en geen 50 Ohm.

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1024
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Coax Traps effect op bestaande dipool

#3 Bericht door PD5DJ »

Bedankt voor je reactie..

Dat als je iets verlengt de resonantie frequentie lager wordt dat begrijp ik.

Maar ik observeer het tegenover gestelde, de resonantie frequentie ging juist omhoog. alsof de draden "verkort" werden.
Dat kan niet door L komen, dat kan alleen door C komen.
Vandaar mijn vraag, is het een vorm van Capacitieve toploading?

Mijn dipool hangt onder een kleine hoek, niet helemaal een inverted V, daardoor neigt de impedantie meer naar 50ohm, in mijn voordeel dus :-)
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Coax Traps effect op bestaande dipool

#4 Bericht door PA0FRI »

Bij het afregelen van een kattesnor antenne begint men met het in resonantie brengen van de langste dipool, want dat heeft effect op de kortere dipolen. Daarna komt de volgende kortere dipool aan de beurt enz.
Een trap trekt als het ware de binnenste dipool op frequentie zodat de lengte daarvan niet al te kritisch is.
Dat de 40 m trap de 20 m frequentie iets verhoogt komt waarschijnlijk door de verkortende werking van de condensator in de trap. De spoel verlengt het 40 m deel, maar de condensator verkort het weer een beetje (denk ik).
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1024
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Coax Traps effect op bestaande dipool

#5 Bericht door PD5DJ »

PA0FRI schreef:Bij het afregelen van een kattesnor antenne begint men met het in resonantie brengen van de langste dipool, want dat heeft effect op de kortere dipolen. Daarna komt de volgende kortere dipool aan de beurt enz.
Een trap trekt als het ware de binnenste dipool op frequentie zodat de lengte daarvan niet al te kritisch is.
Dat de 40 m trap de 20 m frequentie iets verhoogt komt waarschijnlijk door de verkortende werking van de condensator in de trap. De spoel verlengt het 40 m deel, maar de condensator verkort het weer een beetje (denk ik).
Hoi Frits

Dus zou toch kunnen zoals ik het dacht.

Vanavond de boel aftrimmen :-)
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Plaats reactie